;
coinex

گفت و گوی اختصاصی با رضا الفت نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی به بهانه برگزاری نهمین جشنواره وب و موبایل ایران

گفت و گوی اختصاصی با رضا الفت نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی به بهانه برگزاری نهمین جشنوراه وب و موبایل ایران

ثبت نام برای شرکت در نهمین جشنواره وب و موبایل ایران آغاز شده و روزهای پایانی خود را سپری می کند؛ اما امسال این جشنواره رنگ و بویی دیگر خواهد داشت. خبرنگار سایت تکرا به سراغ یکی از اعضای اصلی و کلیدی جشنواره وب و موبایل ایران، رضا الفت نسب، دبیر و ریاست انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی ایران رفته است. در ادامه با ما همراه باشید و این گفتگوی داغ و مهم را از دست ندهید.

همانطور که قبلا برایتان گفتیم، در روز 26 دی ماه، طی یک کنفرانس خبری که اعضای اصلی جشنواره وب و موبایل ایران یعنی آقایان شایان شلیله (بنیانگذار جشنواره)، رضا الفت نسب (دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی) و میلاد احرامپوش (بنیانگذار جشنواره نرم افزارهای موبایلی) حضور داشتند، به صحبت‌ها و حرف‌هایی کلیدی در رابطه با نهمین جشنواره وب و موبایل ایران پرداخته شد.

آقای رضا الفت نسب دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی هستند، سازمانی خصوصی و بسیار مهم برای آینده استارت آپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی که حامی مصرف کنندگان و کسب و کارهای اینترنتی است. حالا خبرنگار تکرا به سراغ یکی از اعضای مهم جشنواره وب و موبایل ایران، جناب آقای رضا الفت نسب رفته است که مسئولیت دبیری جشنواره وب و موبایل ایران را دارند. در ادامه با ما همراه باشید؛ چرا که صحبت‌هایی مهم را در رابطه با نهمین جشنواره وب و موبایل ایران با ایشان در سایت تکرا خواهیم داشت.

امسال چه تعدادی سایت و نرم افزار موبایل در جشنواره وب ایران شرکت کرده‌اند؟

سالانه رویداد جشنواره وب و موبایل ایران میزبان تعداد زیادی وب سایت و نرم افزار موبایل و همچنین مردم مشتاق برای امتیازدهی است. امسال نیز آمار این جشنواره بسیار امیدوار کننده است و رضا الفت نسب، دبیر جشنواره وب و موبایل ایران در مورد تعداد شرکت کنندگان گفت:

امسال ما در جشنواره وب و موبایل ایران میزبان 3,839 نرم افزار موبایل تاییده شده هستیم که بیشتر از 280 اپلیکیشن جدید در بین حاضرین این بخش حضور دارند. همچنین در نهمین جشنواره وب و موبایل ایران شاهد حضور 13,837 وب سایت هستیم که بیشتر از 1200 وبسایت نیز در میان آنها، شرکت گنندگان جدید و عمدتا استارتاپ ها هستند.

همچنین علاقه مندان، کارشناسان و منتقدین به صورت در لحظه می‎توانند آمار جشنواره اعم از تعداد وبسایت‌های شرکت کننده، نرم افزارهای موبایل و افراد شرکت کننده را در پایگاه اینترنتی جشنواره وب و موبایل ایران به آدرس www.iwmf.ir مشاهده کنند.

امسال چه تعداد رای توسط مردم جمع آوری شده است؟ آیا آرای مردمی نسب به سال گذشته رشد داشته است؟

رضا الفت نسب در مورد حضور مردم و آرای مردمی خاطر نشان کرد که همواره حضور مردم گسترده بود است؛ اما امسال، آرای مردمی به ثبت رسیده در جشنواره نهم فوق العاده بوده است و تا کنون 43.288 رای مردمی جمع آوری شده است و 1933 کاربر جدید در سامانه جشنواره وب ثبت نام کرده‌اند به همین سبب حضور جشنواره وب و موبایل ایران در سال جاری بسیار گسترده‌تر و قدرتمندتر در دید کاربران خواهد بود.

امتیاز آرای مردمی با آرای داوران تفاوت دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالات مردم و منتقدین جشنواره وب و موبایل ایران، مسئله تفاوت آرای مردمی است. الفت نسب، دبیر جشنواره وب و موبایل ایران در این زمینه اعلام کرد که آرای داوران و مردم، قطعا تفاوتی خواهند داشت؛ چرا که کارشناسان بر اساس معیارهایی تخصصی و فنی امتیاز می‌دهند، اما همچنان آرای مردمی اهمیت بسیار زیادی دارد و برای سایت‌ها و نرم افزارهای شرکت کننده بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

آیا جمع آوری رای با قرار دادن تسهیلات ویژه و ارسال پیام به کاربران توسط سایت‌ها و استارتاپ‌ها غیر مجاز است؟

یکی از مهمترین موضوعات که در میان مردم بسیار رایج شده است، مسئله تقلب شرکت کنندگان با ایجاد روش‌هایی ترغیب کننده برای ایجاد رای و امتیاز به نفع خودشان در جشنواره وب و موبایل ایران است؛ اما در سوالی پرسیدیم که آیا واقعا جمع آوری رای با استفاده از ارسال ایمیل، روش‌های ترغیب کننده و غیره، قانونی است یا خارج از قوانین این جشنواره محسوب می‌شود و رضا الفت نسب گفت:

سایت‌ها و استارتاپ ها طبق قانون جشنواره می‌توانند با ارسال ایمیل، پیامک، و تشویق کاربران برای امتیازدهی در ازای خدمات و تخفیفاتی ویژه، اقدام به جمع آوری رای بکنند به همین دلیل این حرکت استارتاپ‌ها و سایت‌های شرکت کننده، خارج از قوانین و چهار چوب‌ها نیست و آنها در ازای تشویق کاربران خود می‌توانند امتیازاتی ویژه را کسب کنند و شانس برنده شدن خود را در جشنواره وب و موبایل ایران افزایش دهند.

برای رفع ابهامات داوری و قضاوت عادلانه و تخصصی برای منتقدین جشنواره چه رویکردی در نظر گرفته شده است؟

همیشه یکی از موضوعات داغ و جنجالی قبل از شروع و بعد از اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران، موضوع داوری و حق و ناحق بودن است؛ اما امسال تسهیلاتی ویژه بدین منظور اختصاص یافته شده است که الفت نسب در رابطه با این امتیازات گفت:

داوری در جشنواره وب و موبایل ایران همیشه بر پایه عدالت است؛ اما برای آن دسته از منتقدین و افرادی که احساس رضایت از این مسئله ندارند ما امکانی را در نظر گرفته‌ایم. بدین منظور هر فردی که بخواهد بر داوری و نحوه رای‌ها نظارت داشته باشد، می‌تواند طی یک زمان مقرر که در آینده توسط انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی و جشنواره اعلام خواهد شد، حضور پیدا کند و از نزدیک به داوری و نحوه امتیازدهی بر اساس الگوریتم‌های تخصصی نظارت داشته باشد.

جشنواره وب و موبایل ایران برای حمایت از استارتاپ ها چه رویکردی دارد؟

رضا الفت نسب در رابطه با این سوال خاطر نشان کرد که انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی  یک سازمان غیر دولتی است که از سال 1392 شروع به کار کرده است و هنوز قادر به کمک و دادن وام‌های مالی به صاحبان شرکت‌های نوپا نیست که امیدواریم با وعده‌های دولتی و کمک و سرمایه گذاری بخش خصوصی این مشکل حل شود؛ اما ما در جشنواره وب ایران قصد داریم دانش را در اختیار صاحبان استارتاپ‌ها و علاقه مندان به ایجاد یک استارت آپ قرار دهیم.

ایشان ادامه دادند:

ما چندین برنامه را برای روز اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران در نظر گرفتیم تا افراد بتوانند از بحث‌های تخصصی و کارآمد در زمینه دریافت دانش و مراحل تکیمل و گسترش یک کسب و کار نوپا اطلاع پیدا کنند. از برنامه‌هایی که ما در نظر گرفته‌ایم باید به حضور 40 استارت آپ در یک سالن و معرفی کسب و کار خودشان برای جذب سرمایه گذاران و حضار شرکت کننده در نمایشگاه وب و موبایل ایران، برنامه انتقال تجربه مدیر عامل شرکت اسنپ (شهرام شاهکار)، برنامه حضور دو طیف از نمایندگان کسب و کارهای سنتی و آنلاین برای بررسی چالش‌های کسب و کارها، خطرات و فواید این نوع از کسب و کارهای رایج، اشاره داشت.

چه سازمان‎‌ها و شرکت‌هایی در این رویداد با شما همکاری خواهند داشت؟

یکی از مهمترین مشکلات سایت‌ها و شرکت‌های نوپا مسئله نبود دانش در زمینه همکاری برای ارتقا کیفیت و جلب اعتماد مردم است. الفت نسب به صورت قطعی اعلام کرد که امسال شرکت‌ پست جمهوری اسلامی ایران، پلیس فتا و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (نماد اعتماد الکترونیک) برنامه‌هایی را برای شرکت کنندگان و در اختیار قرار دادن آموزش‌ها و شرایط لازم برای کار، خواهند داشت.

آیا کیفیت جشنواره امسال بالاترخواهد بود؟ آیا برنامه‌ دیگری برای جشنواره خواهید داشت.

رضا الفت نسب در پاسخ به این سوال گفت:

قطعا امسال ما شاهد یک جشنواره وب و موبایل بهتر نسبت به گذشته هستیم و امیدواریم در سال‌های آینده با حمایت ارگان‌های خصوصی بتوانیم این برنامه را جلو ببریم. همچنین یک برنامه برای قدردانی از خانواده شهید مدافع حرمی که برنامه نویس وب بوده است و دو سال گذشته برای امنیت و آرامش کشور جان خود را تقدیم کرده نیز خواهیم داشت، تا ارادت خود و این جشنواره را به جامعه نشان دهیم.

چالش چشمک چیست؟

امروزه چالش‌های زیادی همچون چالش دست چپ یا چالش مانکن را می‌بینیم که در نهایت هیچ فایده‌ای برای جوانان و کشورمان ندارد؛ اما در این میان انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با یک چالش خلاقانه وارد بازی شده است. رضا الفت نسب در توضیح چالش چشمک گفت:

بیکاری یکی از موضوعات اصلی است که امروزه در میان قشر جوان به صورت گسترده شاهد آن هستیم، همانطور که رهبری و جناب آقای روحانی، ریاست جمهوری کشورمان نیز فرمودند؛ باید ارگان‌های دولتی و خصوصی با کمک هم این مشکل اساسی را حل کنند. ما در انجمن صنفی با چالش چشمک (چالش مبارزه با بیکاری) قصد داریم تا کارفرمایان و کارجویان را به هم برسانیم. در واقع شما به عنوان کارفرمایی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارید، می‌توانید با این چالش، نیروی حضوری (این هاوس) و نیروی دور کار (اوت سورس) مورد نیاز اطلاعات را پیدا کنید.

امیدواریم شاهد حضور گسترده کارفرمایان و کارجویان و معرفی این چالش باشیم. همچنین شما می‌توانید با ورود به صفحه چالش چشمک در سایت انجمن صنفی کسب و کار اینترتی اطلاعات بیشتری از این چالش مهم و بسیار زیبا دریافت کنید.

رضا الفت نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در پایان به موضوع گسترش کسب و کارهای نوپا و حمایت از آنها اشاره داشت و امیدوار بود تا چندین سال آینده میزان تراکنش‌های اینترنتی ما در ایران از 1 درصد با حضور غول‌هایی جدید در کسب و کار اینترنتی همچون دیجی کالا، اسنپ و بامیلو و گسترش شرکت‌های نوپا با کمک شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها، در چند سال آینده به 5 درصد افزایش پیدا کند. همچنین الفت نسب امیدوار است تا طی یک سری از برنامه ریزی‌ها در اردیبهشت ماه سال 96 دبیرخانه جشنواره وب و موبایل ایران شروع به کار کند و شاهد دهمین جشنواره وب و موبایل ایران به صورت استانی در چند منطقه ایران باشیم.

با تشکر از جناب آقای رضا الفت نسب، دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی که وقت خود را به ما اختصاص دادند.

.

تهیه و گردآوری شده در تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر