;
coinex

عکس های جدید کاسینی، موج های نامتعارف دافنیس در حلقه های زحل را نشان می دهد

عکس های جدید کاسینی، موج های نامتعارف دافنیس در حلقه های زحل
زحل دارای حلقه های گسترده ای است که تا فاصله 282 هزار کیلومتری سیاره (سه چهارم فاصله بین زمین تا ماه) هم امتداد دارند. در درون این حلقه ها چندین شکاف وجود دارد، یکی از این شکاف ها، شکاف کیلر است که در نزدیکی لبه بیرونی حلقه اصلی سیاره زحل واقع شده است. قمر کوچک و یا قمرواره، دافنیس به خوبی این شکاف را آشکار کرده است. دافنیس در خلائی واقع شده که 42 کیلومتر قطر دارد، خود دافنیس تنها 8 کیلومتر قطر دارد.

یکی از مزایای اصلی وجود یک فضاپیمای مداری (در این مورد کاسینی) در سیستم سیاره ای داشتن فرصت های متعدد برای ثبت عکس های فوق العاده از دافنیس است. فضاپیمای کاسینی ناسا هفته گذشته، عکس های فوق العاده ای از سطح نسبتا صاف این قمر کوچک و دهانه هایش به ثبت رساند.

این نخستین باری نیست که کاسینی، دافنیس را در مدار نامتعارفش در حلقه های زحل مشاهده می کند؛ اما این عکس های جدید که از زوایای مختلف به ثبت رسیده اند، امواج عمودی ناشی از دافنیس را نشان می دهند که بین 0.5 تا 1.5 کیلومتر بالاتر از حلقه های زحل که تنها حدود 10 تا 20 متر ضخامت دارند، می رسند.

در ادامه عکس های دیدنی فضاپیمای کاسینی را مشاهده کنید.

عکس فوق العاده فضاپیمای کاسینی ناسا که برخی از ویژگی های دافنیس را نمایان می کند.
عکس فوق العاده فضاپیمای کاسینی ناسا که برخی از ویژگی های دافنیس را نمایان می کند.

 

دافنیس از نمای مدارگرد کاسینی در سال 2010.
دافنیس از نمای مدارگرد کاسینی در سال 2010

 

نمایی از شکاف کیلر در لبه بیرونی حلقه های زحل.
نمایی از شکاف کیلر در لبه بیرونی حلقه های زحل

 

در این عکس که سال 2009 توسط مدارگرد کاسینی به ثبت رسیده، به خوبی امواج عمودی که توسط قمر دافنیس زحل ایجاد شده اند را مشاهده می کنیم.
در این عکس که سال 2009 توسط مدارگرد کاسینی به ثبت رسیده، به خوبی امواج عمودی که توسط قمر دافنیس زحل ایجاد شده اند را مشاهده می کنید.

.

منبع: arstechnica

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر