;
coinex

سیستم هشدار برخورد از جلو چیست و عملکرد آن به چه ترتیبی است؟

سیستم هشدار برخورد از جلو

خودروهای جدید مجهز به امکاناتی شده اند که توانایی جلوگیری از تصادفات رانندگی را داشته به این وسیله موجب کاهش صدمات جانی و مالی به طرز محسوسی می گردند. این تکنولوژی طیف وسیعی را شامل شده و با کمک به راننده در هنگام  وجود احتمال تصادف، از بروز تصادفات رانندگی جلوگیری می نماید. یکی از این تکنولوژی های جدید و بسیار سودمند، سیستم کمکی رانندگی هشدار برخورد در بخش جلویی خودرو (Forward Collision Warning) نام داشته و همانطور که از نام آن بر می آید، در هنگام  وجود خطر برخورد از جلو، با ارسال اخطار راننده را از وجود یک مانع در بخش جلویی خودرو آگاه می نماید.

البته با استفاده همه گیر و گسترده، هزینه تجهیز خودرو به این دست امکانات بسیار پایین آمده و دیگر نیازی به پرداخت مبالغ بسیار بالا و یا استفاده از خودروهای گرانقیمت نخواهد بود. در این نوشته به طور اجمالی به بررسی سیستم هشدار برخورد از جلو جدید و سودمند پرداخته و نحوه عملکرد آن را برای شما شرح می دهیم.

سیستم هشدار برخورد از جلو چیست؟

هماطور که پیشتر اشاره شد، عملکرد این سیستم دقیقا همان چیزی است که در نام آن آمده است. در بیشتر خودروهای مجهز به این سیستم کمکی رانندگی، این سیستم با استفاده از دوربین های کمکی و یا سنسور های مختلف، به بررسی مسیر مقابل خودرو می پردازد. در صورتیکه این سنسورها و یا دوربین ها متوجه وجود یک مانع اعم از جسم فیزیکی، عابر پیاده و یا خودرو شوند، پیغامی از طیق کامپیوتر مرکزی این سیستم به راننده ارسال شده و با ایجاد صدا و یا لرزش، وی را از وجود احتمال برخورد آگاه می نماید.

سیستم هشدار برخورد از جلو در بیشتر خودروهای موچود در بازار از دو نوع اخطار، برای نمایش خطر برخورد در جلو استفاده می کند. یکی از این روش ها یک چراغ چشمک زدن بوده که در بخش میانی داشبورد خودرو واقع شده است. روش دیگر نیز اعلام هشدار توسط یک سیستم صوتی بوده که با ایجاد یک صدا و بوق منقطع  وجود مانع در مسیر پیش روی خودرو را به اطلاع راننده می رساند. البته روش های مختلف برای این کار وجود داشته که بسته به شرکت سازنده متفاوت است؛ اما این تفاوت ظاهری، تنها تفاوت موجود بوده و نحوه عملکرد کلی این سیستم تفاوت خاصی با همدیگر نخواهد داشت.

در تعدادی از خودروها، این سیستم همراه با یک سیستم کمکی دیگر عمل می کند. این سیستم قابلیت ترمزگیری خودکار را نیز به کل سیستم اضافه کرده و در صورت عدم توجه راننده با اقدام به ترمزگیری بصورت اتوماتیک مانع از برخورد خودرو با موانع موجود بر سر راه خودرو می گردد. خودروی مورد نظر ما نیز به این قابلیت مجهز بوده و در صورت عدم توجه راننده به اخطارهای سمعی و بصری موجود، به شکل خودکار سرعت خودرو را کم نموده و مانع برخورد آن با اجسام خارجی می گردد.

در مجموع، سیستم هشدار برخورد از جلو همراه با ترمزگیری اتوماتیک یک سیستم بسیار کارآمد و مناسب بوده و می تواند به طرز چشمگیری مانع از برخورد و تصادفات رانندگی شده و بر قابلیت های امنیتی خودرو شما بیافزاید.

منبع:  AutoTraders

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر