;
coinex

موشک فالکون 9 اسپیس ایکس، 30 ژانویه از مجتمع تاریخی ۳۹ ناسا به فضا خواهد رفت


موشک فالکون 9 اسپیس ایکس، 30 ژانویه از مجتمع تاریخی ۳۹ ناسا به فضا خواهد رفت

شرکت اسپیس ایکس در نظر دارد، موشک فالکون 9 را 30 ژانویه (11 بهمن) از مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی به فضا پرتاب کند. این مجتمع تاریخی ناسا، پیش از این، عامل بسیاری از پیشرفت های فضایی ایالات متحده بوده است. در این مجتمع پرتاب، پیش از این ماموریت های تاریخی همچون موشک ساترن 5 و آپولو به فضا پرتاب شده اند.

حال شرکت ایلان ماسک، اسپیس ایکس، در نظر دارد برای نخستین بار از این مجتمع تاریخی برای پرتاب موشک خود به همراه محموله اش، ماهواره شرکت ارتباطی اکواستار بهره ببرد.

شرکت خصوصی فضایی اسپیس ایکس، سال 2014، قراردادی 20 ساله را برای اجاره این مجتمع با آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا، ناسا به امضا رساند. اسپیس ایکس در نظر دارد از سکوهای پرتاب معروف این مجتمع برای پرتاب موشک های فالکون 9 و موشک های سنگین فالکون بهره ببرد. هنوز صحبتی از هزینه ای که شرکت برای نوسازی این مجتمع هزینه کرده، صحبتی نشده است.

پس از سانحه 1سپتامبر 2016 که منجر به نابودی موشک شرکت و همچنین محموله 200 میلیون دلاری آن شد، اسپیس ایکس و اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) تحقیقات زیادی برای مشخص شدن علل انفجار این موشک انجام دادند.

در سانحه ۱ سپتامبر، موشک فالکون ۹ بر روی سکوی پرتاب خود در پایگاه هوایی کیپ کاناورال، فلوریدا منفجر شد. قرار بود این موشک محموله 200 میلیون دلاری فیسبوک، یعنی ماهواره‌ ارتباطی آموس 6 را به مدار پایین زمین ببرد؛ اما انفجار موشک فالکون ۹ همه برنامه ها را تغییر داد.

اسپیس ایکس هفته گذشته با موفقیت موشک فالکون 9  به همراه محموله ای شامل ۱۰ ماهواره ایریدیوم نکست شرکت ایریدیوم کامیونیکیشنز را از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا را به مدار پایین زمین برد. اسپیس ایکس همچنین پس از پرتاب اولیه، موفق به فرود موفقیت آمیز مرحله اول موشک بر روی کشتی در اقیانوس آرام شد.

این ۱۰ ماهواره، اولین سری از ۷۰ ماهواره ایریدیوم کامیونیکیشنز خواهند بود، این شرکت ارتباطات ماهواره‌ای قصد دارد، ماهواره های خود را طی هفت پرتاب به مدار زمین ارسال کند. به گفته ایریدیوم کامیونیکیشنز، این ماهواره ها جایگزین شبکه ای متشکل از ۶۶ ماهواره خواهند شد که در هر حال حاضر در مدار پایین زمین در حال انجام عملیات هستند.

البته اداره هوانوردی فدرال آمریکا که ماه گذشته مجددا مجوز تجاری فضایی و حمل و نقل شرکت اسپیس ایکس را مورد تایید قرار داد، هنوز مجوز رسمی برای پرواز ماهواره اکواستار و همچنین فرود احتمالی مرحله اول فالکون 9 را صادر نکرده است.

.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر