;
coinex

ایده حفر تونل ایلان ماسک می تواند معضل ترافیک لس آنجلس را حل کند!؟

ایده حفر تونل ایلان ماسک، وضعیت ترافیک لس آنجلس را وخیم تر می کند!

بی گمان ایلان ماسک مردی است که آینده را رغم خواهد زد، قطعا در این مورد بحثی وجود ندارد” اما تا چه حد. احتمالا باید منتظر آینده بمانیم! او تاکنون پروژه های بلندپروازانه ای فوق العاده قابل توجهی را به انجام رسانده است. از ساخت پنل های خورشیدی، خودروهای الکتریکی تا حتی تبدیل انسان به گونه ای چند سیاره ای. حال رویاپرداز بزرگ عصر ما، ایده ساخت تونلی برای جلوگیری از ترافیک سنگین لس آنجلس را در سر می پروراند.

ایلان ماسک ماه دسامبر (آذر)، در توییتی اعلام کرده بود: “رانندگی کلافه ام کرده، قصد ساخت  تونلی دارم!”

در ابتدا، تصور می شد که این گفته ماسک، شوخی بیش نباشد؛ اما ماسک هفته جاری توییت دیگری فرستاد که دنیای تکنولوژی را مبهوت کرد. وی اعلام کرد، واقعا قصد حفر تونلی در لس آنجلس را دارد.

به نقل از گاردین، ایلان ماسک حتی در این مورد مذاکراتی را با مقامات شهر لس آنجلس انجام داده، البته وی تاکنون موفق به اخذ هیچ مجوزی نشده است. همچنین جزئیات بیشتری از این مذاکرات منتشر نشده است.

توییت هفته گذشته ایلان ماسک که در آن خبر از احداث تونل طی یک ماه و یا چند ماه آینده داده بود.

به گفته دیوید لوینسون، مهندس حمل و نقل از دانشگاه مینه سوتا: “اگر او بخواهد چنین تونلی در زمین های متعلق به خودش بسازد، قدرت بیشتری خواهد داشت؛ اما ساخت تونلی در زمین های عمومی (دولتی) با وجود مراحل خسته کننده و پیشرفت کند زیر ساخت های مورد نیاز، دشوار خواهد بود.”

در واقع اگر ایلان ماسک تصمیم به ساخت تونلی برای عموم مردم را دارد، بیش از پیش ناامید خواهد شد؛ چرا که متخصصان و مهندسان عمران بیش از 20 سال است که به این نتیجه رسیده اند که، احداث بزرگراه ها و تونل ها، وضعیت ترافیک را وخیم تر می کند.

در واقع به نظر متخصصان، ساخت جاده های جدید، وضعیت ترافیک را بهبود داده و همچنین امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کاهش سفرهای غیر ضروری را نیز کاهش خواهد داد. البته در اینکه این جاده ها در سال های نخست احداث، چنین امکانی را به وجود می آورند، بحثی وجود ندارد؛ اما احتمالا پس از چند سال، وضعیت ترافیک و جاده با رشد جمعیت و مسائل اجتماعی پیرامون آن به حالت سابق بازخواهد گشت.

با این حال، رابرت کرویرو، استاد برنامه ریزی شهری از دانشگاه برکلی می گوید: “بی شک افزایش سریع جاده ها وضعیت ترافیک را بهبود خواهد داد. با این وجود، این (افزایش جاده) منجر به افزایش تصادفات جاده ای و آلودگی هوا هم می شود.”

لوینسون به طعنه می گوید: “اگر همه افراد از خودروهای تسلا که از برق خورشیدی بهره می برند، استفاده کنند، گمان می کنم، مسئله آلودگی هم به امری جزئی بدل خواهد شد.”

حمل و نقل عمومی ممکن است که سرمایه گذاری بهتری به نظر برسد؛ اما حمل و نقل عمومی هم مشکلاتی دارد. چرا که با هدایت بخش کوچکی از خودروهای شهری به خارج از جاده ها، بازهم ترافیک وضعیت وخیمی خواهد داشت. در واقع به گفته لوینسون، این مورد هم نیاز به عوامل اجتماعی دیگری دارد که تاثیر زیادی بر روی ترافیک جاده ای دارند.

.

منبع: popsci

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر