;
coinex

کشف جدید دانشمندان ژاپنی؛ ارسال اکسیژن از زمین به ماه!

کشف جدید دانشمندان ژاپنی؛ ارسال اکسیژن از زمین به ماه!

دانش بشر درباره‌ ماه، بسیار فراتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. شاید یکی از آنها وجود اکسیژنی در ماه باشد که اتفاق بسیار جالبی است.

کاگویا، لقب فضاپیمای ژاپنی با اسم اصلی SELENE، از سال 2007 تا 2009، با چرخش 62 مایلی بالای ماه، داده‌هایی با سنسورهای کوچکش جمع‌آوری کرده است. کره ماه به مانند زمین، هر روز از تابش خورشید انرژی زیادی دریافت می‌کند؛ ولی برای پنج روز، ماه زیر سایه میدان مغناطیسی زمین قرار می‌گیرد. دانشمندان ژاپنی با نگاهی به داده‌های کاگویا فهمیده‌اند، اکسیژنی که از گیاهان روی زمین می‌آید، در این مدت زمانی با مدارگرد کاگویا (Kaguya) اصابت کرده است.

اما چگونه اکسیژن از زمین به ماه رفته است؟ میدان مغناطیسی سیاره ما، از قیف ذرات الکتریکی باردار می‌گذرد. قیف‌های باریک‌تر با تراکم ذرات بیشتر که صفحات پلاسما نام دارند، در مرکز قرار می‌گیرند. در مطالعه‌ای که امروز در Nature Astronomy منتشر شد، زمانی که کاگویا از صفحه پلاسما عبور کرد، اتم‌های اکسیژن یون‌های +O فاقد یک الکترون، با انرژی بالاتری کشف شد. در حالی که این اکسیژن پر انرژی، زمانی که ماه خارج از مگنتوسفر زمین بود، پیدا نشد.

بعد از بررسی، تیم تحقیق مشخص کردند که این یون‌های +O از توفان‌های خورشیدی نیامده اند، بلکه از اتمسفر زمین به ماه رسیدند؛ یعنی ممکن است گیاهان در طول فتوسنتز خود آنها را تولید کرده باشند. همچنین شاید  یون‌ها در خاک ماه چسبیده و گیر افتاده بودند. از نتایج این کشف، این است که تمام سطح ماه می‌تواند با اکسیژن زمینی زیست منشا، پوشیده شده باشد که توسط فتوسنتز در طول میلیاردها سال تولید شده است.

ما می‌دانیم که تغییرات زمین بر روی ماه اثر گذار است؛ اما تاکنون تبادل گاز اکسیژن بین زمین و ماه را ندیده‌ایم و این واقعا شگفت انگیز است که کاگویا توانسته این را به ما نشان دهد.

 هر چند هم ماستیل و هم دانشمندان ژاپنی حرف‌های درستی در این زمینه گفتند؛ اما راهی برای نشان دادن وجود یون اکسیژن در ماه وجود ندارد؛ یا حداقل با تصاویری از تاریخ اتمسفر زمین و اطلاعات موجود، این کار ممکن نیست.

.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر