;
coinex

تراشه های 7 نانومتری اینتل امسال رخ نشان می دهند؛ قدرتنمایی بیشتر از سازندگان تراشه!

تراشه های 7 نانومتری اینتل امسال رخ نشان می دهند؛ قدرتنمایی بیشتر ازسازندگان تراشه!
کمپانی های سازنده تراشه کوالکام و مدیاتک در اواخر سال 2016 اعلام کردند که قصد دارند تا به سمت ساخت تراشه هایی با معماری 10 نانومتری گام بردارند؛ اما گویا اینتل می خواهد تا در این عرصه قدرتنمایی کرده و خودی نشان دهد.

این سازنده تراشه اعلام کرده که تصمیم دارد تا در سال جاری میلادی، تراشه هایی با معماری 7 نانومتری بسازد.

برای چندین دهه، اینتل مبنای ساخت تراشه های خود را بر اساس گفته گوردون مور، یکی از بنیانگذاران این شرکت بنا کرده است. بر اساس گفته های مور: “ تعداد ترانزیستورهای قرار گرفته در یک تراشه، تقریبا در هر دوره 24 ماهه دو برابر خواهد شد ”

این صحبت که در حال حاضر به عنوان قانون مور نیز شناخته می شود، به این موضوع اشاره دارد که تولید کنندگان تراشه ها، به طور میانگین در هر بازه دو ساله عملکرد و بهره وری یک تراشه را دو برابر می کنند.

تراشه های 7 نانومتری

با این حال آنان کشف کرده اند که این قانون نمی تواند در ساخت تراشه های 14 نانومتری به پایین صادق باشد. مشکل از آنجایی ناشی می شود که باید ترانزیستورهای بیشتری را در یک محدوده کوچکتر جای داد و این بسیار مشکل خواهد بود. در حال حاضر قانون مور با کاهش هزینه های ترانزیستور تفسیر می شود.

اینتل می گوید ساخت تراشه های 7 نانومتری هنوز در مراحل آزمایشی به سر می برد و نتیجه این تحقیقات می تواند به کمپانی های بزرگ سازنده در این زمینه کمک کند تا بر روی ساخت تراشه هایی با معماری 7 نانومتری سرمایه گذاری کنند. اینتل همچنین اعلام کرده که قصد دارد تا به سنت قبلی خود بازگردد و در هر چرخه تولید دو تراشه جدید بسازد، به جای آنکه بر روی ساخت سه تراشه 14 نانومتری (برادول، اسکای لیک و کبی لیک) تمرکز کند.

تراشه های 7 نانومتری جدید، جدای از اینکه انرژی کمتری مصرف کرده، کارآمدتر بوده و کوچکتر خواهند شد، می توانند به عمر بیشتر باتری لپ تاپ ها نیز منجر شوند. اینتل می گوید که قصد دارد تا در تراشه های 7 نانومتری از مواد جدیدی مانند گالیم نیترید بهره ببرد.

اینتل تنها کمپانی نخواهد بود که بر روی معماری 7 نانومتری کار می کند. سال گذشته TSMC اعلام کرد که قرار است تا ساخت تراشه های 7 نانومتری خود را از سال جدید (2017) شروع کرده و در سال 2018 شروع به قبول سفارشات خواهد کرد.

از سویی دیگر سامسونگ نیز یک هفته پیش اعلام کرد که تولید تراشه های 7 نانومتری خود را در اوایل سال 2018 آغاز خواهد کرد. معماری 7 نانومتری اکنون در کانون توجهات سازندگان تراشه قرار گرفته و نوید ظهور قدرتی جدید در گوشی های هوشمند را می دهد.

.

منبع: gizmochina

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر