;
coinex

کشف روش جدیدی برای یافتن آب در سیارات فراخورشیدی

کشف روش جدیدی برای یافتن آب در سیارات فراخورشیدی
یافتن سیارات فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) کار بسیار دشواری بوده و به همین نسبت هم یافتن آب در سیارات فراخورشیدی بسیار دشوارتر است. حال، تیمی از دانشمندان ادعا می کنند، با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) واقع در شیلی، موفق به کشف آب در سیاره فراخورشیدی شده اند. این دانشمندان می گویند، موفق به مشاهده شواهدی از آب در اتمسفر سیاره ۵۱ پگاسوس بی شده اند، این سیاره بیش 50 سال نوری با زمین فاصله دارد.

به گزارش نیو ساینس، تمام اکتشافات پیشین برای کشف آب، متکی به سیاراتی بود که در مسیری بین سیاره مادر خود (در این مورد ستاره ۵۱ پگاسوس) و زمین بوده اند؛ اما چنین اکتشافاتی در سیارات فراخورشیدی به ندرت انجام شده، چراکه مطالعه اتمسفر این سیارات تقریبا غیرممکن بوده است.

بنابراین، این تیم تحقیقاتی رویکردی متفاوتی را برگزیده، این دانشمندان، هر دوی سیاره فراخورشیدی و ستاره مادر را با وجود تعاملاتی که بین این دو وجود دارد، رصد کرده اند. در این مورد، تلسکوپ بسیار بزرگ به مدت چهار ساعت این دو جرم کیهانی را مشاهده کرده تا انعکاس نورهای بین این دو را رصد کند.

این دانشمندان پس از تفکیک داده های جمع آوری شده توسط تلسکوپ، قادر به کشف شواهدی جدید شدند. این دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اتمسفر سیاره ۵۱ پگاسوس بی دارای حدود 1 واحد آب در مقدار 10000 و همچنین مقادیر ناچیزی دی اکسید کربن و متان است.

البته، کشف آب با توجه به دوری سیاره ۵۱ پگاسوس بی و همچنین عدم دسترسی به آن (تا زمانی نزدیک)، قابل اثبات نخواهد بود.

این سیاره نصف سیاره مشتری جرم دارد و هر دور گردش آن در مدار ستاره‌ مادر فقط چهار روز طول می‌کشد. به این ترتیب و با توجه به فاصله کم سیاره ۵۱ پگاسوس بی به ستاره مادر خود (در واقع فاصله این سیاره به ستاره مادر خود از فاصله خورشید ما به عطارد هم کمتر است) ممکن است، مطالعه دقیق داده های این دانشمندان و تایید علمی آن به سال ها زمان نیاز داشته باشد!

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر