;
coinex

اتمسفر مریخ ممکن است دلیل خشکی این سیاره سرخ باشد!


اتمسفر مریخ ممکن است دلیل خشکی سیاره سرخ باشددلیل خشکی سیاره سرخ چه می تواند باشد؟ دانشمندان مدت هاست بر این باورند که سیاره مریخ به مرور زمان آب خود را از دست داده و به تدریج به سیاره ای خشک تبدیل شده است. با این حال، شاید این فرضیه هم چندان درست نباشد. تیمی از محققان دانشگاه کلرادو، بولدر کشف کرده اند، مریخ در اتمسفر رقیق خود دارای راه گریزی است که موجب منحرف شدن مسیر هیدروژن به سمت فضا با سرعت زیاد می شود.

داده های ماموریت مارس اکسپرس نشان می دهد، مولکول های آب در طول فصول گرم سیاره سرخ به نواحی بالاتر از حد معمول در اتمسفر سیاره می رسند؛ اما در زمین چیزی به نام تله سرد، مانع از فاصله گرفتن مولکول های آب از زمین می شود. زمانی که مولکول های (آب) در میانه های اتمسفر قرار دارند، نور ماوراء بنفش به شکسته شدن مولکول های آب به اکسیژن و هیدروژن کمک می کند و از آنجایی که مولکول های هیدروژن بسیار سبک هستند، در کسری از زمان این عناصر از اتمسفر مریخ خارج می شوند.

دانشمندان برای تایید یافته های خود نیاز به داده های دقیق تری دارند، ماموریت ماون (ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ) و مدار گرد ردیاب گاز اسا (آژانس فضایی اروپا) می تواند به کمک دانشمندان بیاید. اما یافته های کنونی هم که در اختیار دانشمندان قرار گرفته نشان می دهد، حجم آبی که مریخ از دست داده بیش از آن چیزی است که پیش از این تصور می شد.

اگر صحت فرضیه های دانشمندان به اثبات برسد، نشان می دهد که لزوما دیگر سیارات منظومه شمسی، رفتاری مشابه زمین ندارند. در واقع، حتی تفاوت های ظریف هم می تواند تاثیر بسیار بالایی بر قابلیت یک سیاره بر پشتیبانی از حیات داشته باشد.

.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر