;
coinex

فعالیت‌های آتشفشانی غیر طبیعی در ایسلند؛ آیا این جزیره در خطر است؟!

فعالیت‌های آتشفشانی غیر طبیعی در ایسلند دیده می‌شود

ایسلند کشوری با چندین کوه آتشفشانی غیر فعال و نیمه فعال است. اخیرا این کشور، پس از مشاهده برخی فعالیت‌های آتشفشانی، در حالت آماده باش قرار دارد.

فعالیت‌های آتشفشانی همیشه مورد مطالعه ژئو فیزیکدانان بوده است. آنها به تازگی در لایه رویی آتشفشان‌ها، انبساط مشاهده کرده‌اند. همچنین 4 مرکز از 30 مرکز بزرگ آتشفشانی کشور ایسلند، فعالیت‌هایی غیر عادی داشته است.

چهار آتشفشان ایسلند که بیشترین فعالیت را داشته‌اند، Bárðarbunga ،Hekla ،Katla و Grímsvötn نام دارند.

رفتارهای آتشفشان کاتلا (Katla) پس از زلزله

آتشفشان Katla ایسلند
فوران آتشفشان کاتلا در سال 1918

آتشفشان بزرگ کاتلا در زیر Mýrdalsjökull واقع شده است. در این آتشفشان، پس از زمین لرزه، فعالیت‌هایی در همان منطقه دیده شده است. آخرین زلزله به بزگی 4.3 ریشتر بوده است.

ژئوفیزیکدان، Páll Einarsson گفته است، مقدار فعالیتی که در آتشفشان‌های ایسلند ثبت شده، نشان دهنده احتمال فوران آن خواهد بود.

دکتر Einarsson هم اظهار داشته که آتشفشان کاتلا، در حال حاضر بیشترین فعالیت خود را در 10 سال اخیر داشته است.

آخرین فعالیت این آتشفشان به سال 1918 بر می‌گردد. تاریخ نشان می‌دهد که این آتشفشان هر 60 تا 80 سال فوران می‌کند. با این وجود، متوجه می‌شویم که زمان فوران Katla حتی گذشته است، انرژی درون آن بسیار زیاد است و به احتمال زیاد فوران خواهد کرد.

برای توجه به فعالیت این آتشفشان، دپارتمان محافظت داخلی و مدیرت انرژی، دانشمندان و ناظران را برای مواجهه با این هشدار مطلع ساخته‌اند. علاوه بر آتشفشان کاتلا، آتشفشان‌های Grímsvötn ،Hekla، و Bárðarbunga هم رفتارها و اختلالاتی در زیر سطح خود داشته‌اند.

وقت فوران آتشفشان Hekla

آتشفشان Hekla در جنوب ایسلند واقع است. طبق اسناد تاریخی، این آتشفشان هر 10 سال فعالیت می‌کند و آخرین فعالیت آن هم در سال 2000 بوده است و این یعنی که زمان فوران این کوه آتشفشانی نیز عقب افتاده است. در تابستان 2106 دیده شده که ماگما‌های این کوه آتشفشانی بالا آمده است و نشان می‌دهد که ممکن است هر زمان فعالیت کند.

آتشفشان‌های Bárðarbunga و Grímsvötn

هر دو آتشفشان Bárðarbunga و Grímsvötn در زیر یخچال طبیعی Vatnajökull قرار دارند. پس از زمین لرزه، مشاهده شده که ماگماهای آتشفشان Bárðarbunga به سرعت بالا آمد. بعدا، دو زلزله با بزرگی 4.3 و 4.0 ریشتر، یخچال‌ها را گرم کردند که در فعالیت‌های هر دو آتشفشان اختلالاتی ایجاد کرد.

میزان خطر

فوران کوه‌های Bárðarbunga و Katla تهدید بزرگ‌تری نسبت به سایر آتشفشان‌ها برای مردم ایسلند به حساب می‌آیند. فوران آتشفشان کاتلا ممکن است باعث ذوب یخچال Mýrdalsjökull شود که سیل به دنبال خواهد داشت.

فوران هر دو کوه آتشفشان که خاکسترهای آتشفشانی به دنبال دارند، تاثیراتی جدی و مخربی بر روی هوا خواهد گذاشت.

.

منبع: techtimes

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر