;
coinex

بررسی و مقایسه کیا اسپورتیج مدل 2017 و کیا سورنتو مدل 2017

کمپانی کیا موتورز در سال 1944 در شهر سئول کره جنوبی با نام صنایع ابزار دقیق کیانگ سانگ ( Kyungsung Precision Industry ) تاسیس شد. در ابتدا این شرکت لوازم یدکی دوچرخه را تولید می کرد. این شرکت در سال 1952 نام خود را به صنایع کیا ( KIA Industries ) تغییر داد. با اخذ مجوزهای لازم این شرکت از سال 1957 مشغول به ساخت موتور سیکلت های شرکت ژاپنی هوندا ( Honda ) شد. در سال 1962 نیز رو به تولید خودروهای باری شرکتت ژاپنی مزدا ( Mazda ) نمود. در سال 1974 نیز این شرکت شروع تولید اولین خودروهای سواری خود تحت لیسانش شرکت خودرو سازی مزدا پرداخت.

در اواخر دهه 1980 میلادی نیز این شرکت با همکاری شرکت خوروسازی بزرگ فورد ( Ford ) شروع به تولید خودروهای از قبیل کیا پراید ( Kia Pride ) نمود. این شرکت با تولید خودروهایی مانند ، مزدا 121 ( Mazda 121 ) پا به بازارهای منطقه ای گذاشت.

کیا اسپورتیج (Kia Sportage) و کیا سورنتو (Kia Sorento) دو نمونه از خودروهای شاسی بلند (SUV) این شرکت بوده که در بازار خودروهای ایران نیز عرضه شده و از محبوبیت نسبتا مناسبی نیز برخودار هستند. این دو خودرو به تازگی مورد بازطراحی قرار گرفته اند و با ظاهر و امکاناتی جدید پای به بازار نهاده اند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی جز به جز این خودرو بپدازیم.

نمای خارجی کیا اسپورتیج و کیا سورنتو

باوجود اینکه اسپورتیج و سورنتو هر دو ساخته یک شرکت خودروسازی بوده اند و هردو به تازگی دچار تغییراتی گسترده در طراحی خود گشته اند، در کمال تعجب این دو خودرو تفاوت های بسیار زیادی در زمینه طراحی دارند.

ظاهر کیا سورنتو جدید، با استفاده از المانهای سنتی شرکت کیا ساخته شده و با توجه به کلاس بدنه و ساز خود در رده خودروهای SUV سایز متوسط قرار می گیرد. البته با استفاده از تکنیک های طراحی مقداری المانهای اسپرت نیز به آن اضافه شده است. اما کیا اسپورتیج جدید طراحی بروزتر و آینده نگرانه تری داشته و با استفاده از طراحی ویژه خود توانسته از رقبای خود پیشی بگیرد. بزرکترین تفاوت این دو خودرو در سایز آنهاست. کیا اسپورتیج طولی برابر با 176.4 اینچ (4480 میلیمتر) داشته ولی کیا سورنتو اندکی کشیده تر بوده و طولی برابر با 187.4 (4760 میلیمتر) دارد.

همین 280 میلیمتر تفاوت طول باعث شده که این دو خودرو در دو کلاس مختلف قرار بگیرند. کیا اسپورتیج در رده خودروهای کراس اوور کوچک (Compact Crossover) قرار گرفته در حالیکه کیا سورنتو در خانواده خودروهای شاسی بلند سایز متوسط (Mid Size SUV) قرار می گیرد.

طراحی داخلی و کابین کیا اسپورتیج و کیا سورنتو

بزرگترین تفاوت در داخل کابین کیا اسپورتیج و کیا سورنتو در تعداد صندلی ها و ظرفیت حمل مسافر آنهاست. کیا سورنتو با تجهیز به 7 صندلی، توانایی حمل 7 سرنیشن را دارد. اما کیا اسپورتیج با توجه با سایز کوچک تر تنها توانایی حمل 5 سرنیشین را در داخل کابین خود دارد. کیا سورنتو با توجه با اندازه بزرگتر بدنه خود فضای بیشتر را برای حمل بار و چمدان ها در اختیار سرنشینان گذاشته  و فضای داخلی آن نیز جادارتر از کیا اسپورتیج می باشد.

از نظر طراحی نمای داخلی و ادوات و تجهیزات، این دو خودرو شباهت های بسیار زیادی با همدیگر دارند و هر دو از یک نوع مواد برای ساخت قطعات داخلی و ابزار و تجهیزات خود استفاده می کنند. این مساله موجب آن می شود که کسانی که تجربه رانندگی با یکی از این دو خودرو را داشته اند، بدون هیچ زحمت و دردسری به سادگی با ادوات و تجهیزات خودرو دیگر ارتباط برقرار کنند.

موتور و پیشرانه کیا اسپورتیج و کیا سورنتو

هردوی این خودروها به صورت استاندارد دیفرانسیل جلو بوده ولی قابلیت انتخاب گزینه چهار چرخ متحرک (All Wheels Drive) را دارند. هر دو این خودروها نیز توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک، نیروی تولید شده توسط موتور خود را به چرخها انتقال می دهند.

برخلاف مدل های کراس اوورهای کوچک و شاسی بلندهای سایز متوسط، موتورهای این دو خودرو شباهت های زیادی بهمدیگر دارند. هر دو این خودروها از یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری استفاده می کنند. این موتور قابلیت تولید 181 اسب بخار نیرو در مدل کیا اسپرتیج و 185 اسب بخار نیرو را در مدل کیا سورنتو دارد. یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر نیز بطور انتخابی برای این دو خودرو در نظر گرفته شده است. این موتور توانایی تولید 240 اسب بخار نیرو را داشته که برای خودرویی در کلاس کیا اسپورتیج نیرویی بسیار خوب و قابل توجه بحساب می آید.

البته برای کسانی که به قدرتی بیش از این نیاز دارند، یک موتور 3.5 لیتری خورجینی نیز در نظر گرفته شده است. این موتور که توانایی تولید قدرتی معادل 290 اسب بخار را دارد فقط در مدل های EX و SX کیا اسپورتیج قابل استفاده است. البته یک موتور 3.3 لیتری 6 سیلندر DOHC نیز برای کیا سورنتو در نظر گرفته شده که توانایی تولید 290 اسب بخار نیرو و گشتاور 341 نیوتون متر را دارد.

با توجه به جثه کوچک تر کیا اسپرتیج، مصرف سوخت آن نیز اندکی کمتر از کیا سورنتو بوده که امری قابل انتظار و بدیهی است. کیا اسپورتیج در مدل SX Turbo خود تنها به 6.9 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز بر اساس اعلام شرکت سازنده در حدود 130 مایل در ساعت (معادل 209 کیلومتر در ساعت) است. مصرف سوخت آن نیز برابر با 20 مایل با هر گالن سوخت (معادل 11.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) در شهر و 23 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) در بزرگراه است.

کیا سورنتو نیز با استفاده از موتور شش سیلندر خورجینی خود برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود 7.2 ثانیه نیاز دارد. مصرف سوخت آن نیز برابر با 17 مایل با هر گالن سوخت (معادل 13.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) در شهر و 23 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) در بزرگراه است.

تجهیزات و امکانات رفاهی و کمکی رانندگی کیا اسپورتیج و کیا سورنتو

وقتی که به مبحث بررسی تجهیزات و امکانات این دو خودرو می رسیم، در کمال تعجب می بینیم که کیا اسپورتیج بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که در کیا سورنتو وجود دارد را بطور استاندارد به همراه دارد. به عنوان مثال هر دوی این خودروها از غربیلک فرمان مجهز به گرم کننده، صفحه نمایشگر 8 اینچی لمسی، در پشتی خودکار و الکتریکی و همچنین سیستم صوتی حرفه ای و بسیار با کیفیت هارمان کاردون (Harman Kardon) هستند.

از دیگر امکانات این دو خودرو می توان به لیست بلند بالایی از امکانات و تجهیزات پیشرفته اشاره کرد. تکنولوژی مشاهده نقطه کور خودرو در عقب (Blind Spot Monitoring System)، سیستم هشدار خروج از بین دو خط جاده (Lane Departure Warning)، سنسورهای کمکی پارک کردن در بخشهای عقبی و جلویی خودرو و سیستم اخطار برخورد در جلو خودرو (Forward Collision Warning) تنها نمونه هایی از این امکانات هستند. تنها تفاوت تجهیزات این دو خودرو ، سیستم اخطار برخورد از جلو با قابلیت ترمز گیری خودکار (Forward Collision Warning with Automatic Brake) در مدل اسپورتیج بوده که در کیا سورنتو به صورت استاندارد و پایه وجود ندارد.

اما هنوز تجهیزات و گجت های مختلفی هستند که در کیا سورنتو وجود دارند ولی هنوز در کیا اسپرتیج نصب نشده اند. مدل کیا اسپرتیج هنوز به سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control) مجهز نشده است، در صورتیکه این قابلیت در کیا سورنتو بصورت استاندارد وجود دارد. از دیگر امکاناتی که کیا سورنتو به آنها مجهز بوده می توان به حافظه برای ثبت کردن تنظیمات مربوط به صندلی ها و آیینه ها، صندلی های عقبی مجهز به گرمکن و دوربین عقب چند زاویه ای پراستفاده و کاربردی اشاره کرد.با توجه به این امکانات، کیا سورنتو برای کسانی که به این نوع تجهیزات اهمیت می دهند، گزینه مناسب تری خواهد بود.

سواری و تجربه رانندگی کیا اسپورتیج و کیا سورنتو

توانایی های این دو خودرو بر روی جاده، دقیقا” همان چیزی است که انتظار می رود. با توجه به بزرگ تر بودن کیا سورنتو، این خودرو کندتر و سنگین تر بوده در صورتیکه کیا اسپرتیج چالاک تر و تیز تر بوده و در مقایسه با بسیاری از خودروها هم کلاس خود از قابلیت های اسپرت بیشتری برخوردار است. همچنین در زمینه شتاب نیز کیا اسپرتیج از کیا سورنتو سریع تر است. البته در مدل مجهز به موتورهای 2.4 لیتری 4 سیلندر اطلاق کلمه سریع به این دو خودرو کمی در از ذهن بنظر می رسد.

اما با استفاده از موتور 4 سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر، کیا اسپرتیج خودرویی سریع بحساب می آید در حالیکه با توجه به وزن و اندازه بزرگتر کیا سورنتو این خودرو حتی در مدل 3.5 لیتری 6 سیلندر نیز خودرویی متوسط بشمار می آید. البته نباید از قابلیت های کیا سورنتو با توجه به کلاس آن نیز چشم بپوشیم.

در مورد راحتی و لذت رانندگی، این دو خودرو مشابه همدیگر هستند. هر دو از میزان صدای ورودی به کابین یکسانی برخوردار بوده و کیفیت مواد استفاده شده در تجهیزات داخلی آنها نیز یکسان است. اما با توجه به اندازه بزرگتر کیا سورنتو، فضایی که در اختیار سرنشینان قرار گرفته به مراتب بیشتر بوده همچنین فضای اختصاص داده شده به بارها و چمدان های سرنشینان نیز بسیار بیشتر از همتای کوچکتر خود است.

مقایسه کیا اسپورتیج و کیا سورنتو : ایمنی

با توجه به اینکه نسل جدید کیا اسپورتیج خودرویی جدید بوده و به تازگی وارد بازارهای جهانی شده است، هنوز توسط NHTSA یا سازمان امنیت جاده های ایالات متحده آمریکا مورد تست قرار نگرفته است. اما کیا سورنتو توسط این سازمان مورد ارزیابی قرار گرفته و موفق به دریافت 5 ستاره در مجموع تست ها شده است. البته این دو خودرو توسط IIHS که یک سازمان غیر دولتی بوده مورد تست قرار گرفته اند و کیا اسپروتیج توانسته رتبه بهتری از کیا سورنتو توسط این موسسه دریافت نماید.

یکی از دلایل رتبه بهتر کیا اسپورتیج نسل جدید نسبت به کیا سورنتو نیز می تواند ناشی از امکاناتی نظیر سیستم ترمز خودکار و اتوماتیک در هنگام وحود احتمال برخورد از جلو باشد. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، این قابلیت در کیا سورنتو وجود ندارد.

هر دو این خودروها از امکانات ایمنی تقریبا یکسانی استفاده می کنند. امکاناتی نظیر تکنولوژی مشاهده نقطه کور خودرو در عقب (Blind Spot Monitoring System) و سیستم هشدار خروج از بین دو خط جاده (Lane Departure Warning) در هر دو این خودروها وجود دارد. تجهیزاتی مانند کیسه های هوای پرده ای جانبی (Side Curtain Airbag) ، ترمزهای ضد قفل و سیستم حفظ پایداری الکترونیکی (Traction Control) نیز بصورت استاندارد در این دو خودرو نصب شده اند.

البته تجهیزاتی قابل توجه نیز در کیا اسپورتیج نسل جدید نصب شده اند. از جمله این تجهیزات اضافه و جدید می توان به استفاده از یک دوربین کمکی برای مشاهده نقاط کور بخش پشتی اتومبیل اشاره کرد. البته این دوربین بصورت سفارشی قابل نصب بر روی کیا سورنتو نیز می باشد.

مقایسه کیا اسپورتیج و کیا سورنتو : قیمت

کیا سورنتو در بازارهای جهانی با قیمت 26.500 دلار (معادل 111 میلیون تومان) در مدل پایه به بازار عرضه می گردد. قیمت این خودرو نیز در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات برابر با 47.000 دلار (معادل 195 میلیون تومان) است. از رقبای این خودرو در بازارهای جهانی می توان به جیپ گرند چروکی (Jeep Grand Cherokee)، دوج دورانگو (Dodge Durango)، هیوندای سانتافه (Hyundai Santa Fe)، نیسان مورانو (Nissan Murano) و فولکس واگن توارگ (Volkswagen Touareg) اشاره نمود.

کیا اسپورتیج نیز رقبایی مانند هوندا CR-V، مزدا CX-5، هیوندای توسان (Hyundai Tucson)، تویوتا RAV4، نیسان روژ (Nissan Rouge) و جیپ چروکی (Jeep Cherokee) را در کنار خود می بیند. این خودرو در مدل پایه قیمتی برابر به 24.000 دلار (معادل 102 میلیون تومان) داشته و در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات با قیمت 35.000 دلار (معادل 147 میلیون تومان) به خریداران عرضه می گردد.

البته قیمت این خودروها در بازار ایران بسیار متفاوت با بازارهای جهانی است. در ایران کیا اسپرتیج با قیمتی در حدود 175 میلیون تومان (معادل 41.500 دلار) و کیا سورنتو با قیمت 230 میلیون تومان (معادل 55.000 دلار) به مشتریان ارائه می گردد. بدین ترتیب خریداران کیا اسپورتیج قابلیت خرید خودروهایی مانند بیوک انویژن (Buick Envision) با قیمت 42.000 دلار، هیوندای جنسیس با قیمت 41.500 دلار، دوج دورانگو با قیمت 40.000 دلار،‌ مزدا CX-9 و نیسان پث فایندر (Nissan Path Finder) را خواهند داشت.

خریداران کیا سورنتو نیز با پرداخت قیمت 55.000 دلار بابت این خودرو در بازار ایران توانایی خرید نمونه هایی مانند تویوتا سکوآ (Toyota Sequoia) با قیمت 54.000 دلار، پورشه ماکان (Porsche Macan) با قیمت پایه 50.000 دلار، ب ام و X5 با قیمت پایه 56.000 دلار و مرسدس بنز GLE با قیمت پایه 53.000 دلار را خواهند داشت.

سخن آخر

کیا سورنتو و کیا اسپورتیج هر دو خودروهای شاسی بلندی هستند که هر کدام خودرویی نسبتا کامل در کلاس بدنه خود به شمار می روند. کیا اسپورتیج کوچک تر و ارزان تر بوده در حالیکه کیا سورنتو با حجم بزرگ تر خود، جادار تر و گران قیمت تر است. اگر شما از طرفداران خودرو های بزرگ و جادار هستید، این مدل انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. اما برای کسانی که داشتن صندلی های ردیف سوم برای آنها مزیتی خاص بشمار نمی آید، کیا اسپرتیج نسل جدید با قیمت پایین تر و ظاهر بروز تر و جدید، خودرویی مناسب تر بحساب می آید.

کیا اسپورتیج و کیا سورنتو در یک نگاه

KIA Sportage

KIA Sorento

حجم موتور (لیتر) 2.0 3.3
تعداد سیلندر 4 V6
قدرت موتور (اسب بخار) 237 290
گشتاور (نیوتون متر) 352 341
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) 6.9 7.2
حداکثر سرعت (کیلومتر) 209 200
کلاس بدنه Compact SUV Mid Size SUV
قیمت جهانی (میلیون تومان) 120-147 111-195
قیمت در ایران (میلیون تومان) 175 230
مصرف (سیکل شهری) 11.7 13.8
مصرف (سیکل بزرگراهی) 10.2 10.2

 

 

منبع:

وبسایت رسمی AutoTrader

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    خدایا ما فقط باید اینها رو مطالعه کنیم حتی تصور داشتنش رو هم نمیتونیم بکنیم هی

    پاسخ