;
coinex

اکسپریا ایکس زد پریمیوم با کیفیت 4K معرفی شد

اکسپریا ایکس زد پریمیوم

حدود 18 ماه قبل، کمپانی ژاپنی سونی دنیای تکنولوژی گوشی‌های هوشمند را با تولید نمایشگر 4K با رزولوشن 2160 در 3840 پیکسل به لرزه در آورد. البته بر سر این ویژگی حرف و حدیث‌هایی هم بود و منتقدان چالش‌های بحث‌برانگیزی را برای آن مطرح می‌کردند، مثلا زمانی عکس و فیلم را باکیفیت 4K پخش می‌شد که از برنامه‌های اصلی خود گوشی برای باز کردن این پرونده‌های چندرسانه‌ای استفاده می‌شد.

برخی کاربران از خود می‌پرسیدند که «آیا واقعا ما با یک صفحه‌نمایش 5.5 اینچی، این کیفیت را لازم داریم؟ یا کار سونی فقط یک حیله است تا توجه ما را به دردانه خود جلب کند؟». البته همه کاربران این‌چنین ساز مخالفی نمی‌زدند و بودند افرادی که از کیفیت 4K استقبال کردند، چون این کیفیت باعث می‌شد تا راه برای برخی تکنولوژی‌های دیگر هم در این عرصه هموارتر شود.

در هر صورت، ساکنان دفتر مرکزی توکیو از این کار خود عقب نکشیده‌اند و این ویژگی را در یک دستگاه دیگر هم تعبیه کرده‌اند. این دستگاه از خانواده ایکس زد است، سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم را به شما معرفی می‌کنیم. دستگاه جدیدی که در نمایشگاه MWC 2017 به روی صحنه رفت.

طراحی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم

اکسپریا ایکس زد پریمیوم

در نمایشگاه MWC 2017 هم شاهد بوده‌ایم که سونی به طراحی خود یعنی OmniBalance بسیار وفادار است، حتی پس از پایان خط تولید خانواده‌های ایکسپریا زد و ایکسپریا ایکس زد هم ما شاهد استفاده از این سبک طراحی در گوشی‌های جدید کمپانی با همان شکل و طراحی اولیه هستیم. البته ما هم نمی‌گوییم که این چیز بدی است. افرادی که وفادار و پایبند به حفظ سنت قدیم هستند، قطعا از بدنه مستطیل شکل اکسپریا ایکس زد پریمیوم استقبال خواهند کرد.

بهتر است بگوییم که همه چیز هم دست‌نخورده باقی نمانده است و بر خلاف زد 5 پریمیوم قدیمی، در گوشی جدید ژاپنی‌ها کمی لبه ها را صیقل داده‌اند. گوشی ایکس زد پریمیوم هم مانند نیاکان خود یک ساندویچ شیشه‌ای به حساب می‌آید و قوس‌های پنل گوشی در قسمت عقب و جلو تماما توسط یک قاب فلزی پوشیده شده‌اند. هیچ روزنه‌ای به داخل بدنه برای جلوگیری از نفوذ چیزهایی مثل آب وجود ندارد. با این اوصاف اکسپریا ایکس زد پریمیوم اگر خیس هم شود، مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد، چون دارای گواهینامه‌ی IP68 در رابطه با مقاومت نسبت به نفوذ آب و غبار است.

یک ویژگی بد که در نیاکان این گوشی وجود داشت، قرار داشتن کلید ولوم در قسمت پایینی بغل گوشی بود که شرایط را کمی برای کاربران ناخوشایند می‌کرد؛ اما در اکسپریا ایکس زد پریمیوم این دکمه به بالای کلید پاور در طرف راست گوشی نقل‌ مکان کرده است.

خبر خوب اینکه حسگر اثر انگشت هم برگشته است. قسمت شیشه‌ای عقب گوشی هم‌ چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. بهتر است بدانید که گوشی در دو رنگ Deepsea Black و Luminous Chrome به بازار خواهد آمد و دومین رنگ احتمالا درخشانی بیشتری خواهد داشت که انتظار می‌رود کمی هم اثر انگشت بر روی آن بماند.

نمایشگر سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم

اکسپریا ایکس زد پریمیوم

خب آن‌قدر در ویژگی‌های دردانه جدید ژاپنی‌ها غرق شدیم که اصل مطلب از دستمان در رفت، ویژگی کلیدی اکسپریا ایکس زد پریمیوم نمایشگر باکیفیت 4K است. هنوز هم صفحه نمایش 5.5 اینچ دارد و وضوح تصویر آن 3840*2160 پیکسل است. البته کمپانی سونی این ویژگی را دست‌نخورده هم باقی نگذاشته‌اند و قابلیت نمایش محتوای HDR را به عنوان چاشنی کار اضافه کرده‌اند.

این قابلیت احتمالا در سال جدید تبدیل به یک ترند خواهد شد، یعنی شما از محتوای نمایشی با کنتراست بهتر و رنگ‌های چشم‌نواز تر لذت خواهید برد و می‌توانید تصاویر را با جزییات بیشتری تماشا کنید. این بار برای نمایش این کیفیت، ما شاهد تغییرات دیگری هم بوده‌ایم. در جواب برخی منتقدان این بار کاربران می‌توانند با اپلیکیشن‌های غیر اصلی اکسپریا هم به تماشای فیلم‌ها و تصاویر باکیفیت 4K بنشینند. بله خواب نمی‌بینید، شما قادرید که هر پرونده رسانه‌ای را باکیفیت بسیار بالا در اکسپریا ایکس زد پریمیوم تماشا کنید. البته بازی‌ها و دیگر محتوای گرافیکی سه‌بعدی، هنوز هم باکیفیت 1080p به نمایش درخواهند آمد.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم

با این ویژگی‌هایی که گفتیم، بدنه اکسپریا ایکس زد پریمیوم باید میزبان چندین سخت‌افزار گردن‌ کلفت باشد. چیپ قدرتمندی که در بدنه این گوشی تعبیه شده است، اسنپدراگون 835 نام دارد که از یک پردازنده 8 هسته‌ای ساخته شده در فرایند 10 نانومتری، بهره می‌برد. گوشی از 4 گیگابایت رم استفاده می‌کند تا محتوای رسانه‌ای را در 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی خود باکیفیت حیرت‌انگیز 4K پخش کند. البته ژاپنی‌ها برای افرادی که به 64 گیگ حافظه داخلی هم بسنده نمی‌کنند نیز تدابیری را اندیشیده‌ و یک پورت کارت حافظه را برای آن تعبیه کرده‌ است تا حافظه گوشی بتواند به 256 گیگ هم برسد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت برای گوش گرفتن موسیقی‌های خاطره‌انگیزتان با مشکلی بر نخواهید خورد، چون سونی بلندگوهای استریو را به این گجت اضافه کرده است. این بلندگوها با وجود جثه کوچک‌ترشان می‌توانند آهنگ را با کیفیت بهتر و صدای بلندتری پخش کنند. سیستم عاملی که در این گوشی استفاده می‌شود، اندروید نوقا خواهد بود. البته می‌توانید گوشی خود را به PlayStation 4 هم وصل کنید و به صورت کنترل از راه دور از بازی کردن با این کنسول محبوب لذت ببرید.

دوربین

اکسپریا ایکس زد پریمیوم

منتقدان به شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند خرده می‌گیرند که مگاپیکسل بیشتر همیشه نمی‌تواند یک کیفیت خوب‌تر را ارایه کند. این ویژگی به حسگرها و سایز پیکسل‌ها هم بستگی دارد. با این وجود سونی تصمیم گرفته است تا یک دوربین 19 مگا پیکسلی را در گوشی جدید خود استفاده کند.

در کنار پیکسل بالای گوشی، چند ویژگی کلیدی هم وجود دارند که باعث شکیل‌تر شدن عکس‌های شما می‌شوند. فوکوس خودکار هیبریدی هم به دوربین گوشی اضافه شده است تا کمتر از 0.03 دوربین بتواند بر روی یک نقطه تمرکز کند. همچنین سرعت فوق بالای شاتر با فناوری Anti-Distortion باعث می‌شود که شما تصاویر خود را بعد از گرفتن، حذف نکنید. سیستم پیش‌بینی فوکوس اتوماتیک هم به صورت خودکار اجسام را دنبال خواهد کرد تا زحمت عکاس کمتر شود.

برای افرادی هم که دستشان موقع گرفتن عکس می‌لرزد، یک خبر خوب دیگر داریم، سونی به گوشی خود SteadyShot یا همان لرزه‌گیر را هم اضافه کرده است.

همچنین اکسپریا ایکس زد پریمیوم قادر خواهد بود تا ویدیوهای اسلوموشن 960 فریم بر ثانیه را هم ضبط کند. در حال حاضر رِنج عادی 240 فریم بر ثانیه است که برای هر کاربری قابل‌ قبول است، دیگر چه برسد به 960FPS که واقعا زمان را برای شما متوقف خواهد کرد.

تاریخ عرضه به بازار

احتمالاً اکسپریا ایکس زد پریمیوم در بهار امسال می‌تواند وارد قفسه مارکت‌ها شود، اگر می‌خواهید که حساب خود را چک کنید تا برای خرید آن برنامه بریزید، پیشنهاد می‌کنیم که فعلا دست نگه دارید، چون هنوز قیمت قطعی برای این گوشی اعلام‌ نشده است. البته ممکن است که قیمت این گوشی هم مثل زد 5 باشد و برای هر کاربر چیزی در حدود 800 دلار آب بخورد!

.

منبع: Phonearena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر