;
coinex

بررسی نیسان ایکس تریل (X-Trail) مدل 2017 جدیدترین عضو خانواده نیسان در ایران

نیسان ایکس تریل یکی از گزینه‌های شاسی بلند قابل قبول بازار ایران بوده که با حضور خود، رقابت بین کراس اوورهای سایز متوسط موجود را داغ‌تر از پیش نموده است.

شرکت نیسان (Nissan) یک از خودروسازان معروف کشور ژاپن است. این شرکت خودروسازی فعالیت خود را از سال 1934 میلادی شروع نموده و از آن موقع تا کنون به ساخت خودروهای با قیمت متوسط و اسپرت با کیفیت و توانایی‌های دینامیکی بالا مشغول است. این شرکت در سال 2013 میلادی توانست به عنوان ششمین خودروساز برتر جهان دست یافته و پس از رقبای قدری مانند تویوتا (Toyota)، جنرال موتورز (GM)، گروه خودروسازی فولکس واگن (Volkswagen)، گروه خودروسازی هیوندا (Hyundai) و فورد (Ford) قرار گیرد.

نیسان از پیشینه مناسبی در کشور ایران برخوردار بوده و مدل پاترول (Patrol) این شرکت سالهاست که به عنوان یکی از بهترین خودروهای مخصوص مسیرهای خارج از جاده بحساب می آید. البته نباید نقش مدل آبی(!) این شرکت را نیز در بیاد ماندن نام این خودروساز کم اهمیت تلقی نماییم! چند وقتی است که دو مدل از نمونه های جدید این شرکت به نام های جوک (Juke) و اکس تریل (XTrail) به بازار ایران راه پیدا کرده اند و بیلبورد تبلیغاتی نیسان XTrail با طراحی جالب و استفاده از چراغ های واقعی نصب شده در اتوبان تهران-کرج مشتریان را با شعارهای تبلیغاتی به خرید دعوت می کند.

نیسان ایکس تریل 2017 یک خودروی شاسی بلند سایز متوسط (Mid Size SUV) است. این کلاس در بازارهای جهانی بسیار محبوب بود و اکثر شرکت های خودروسازی معتبر، نمونه هایی را در این کلاس به بازار عرضه می نمایند. از رقبای این خودرو در بازارهای جهانی می توان به مزدا CX-9، اشکودا کودیاک (Skoda Kodiaq)، فورد اکسپلورر (Ford Explorer)، جمس آکادیا (GMC Acadia) و هوندا پایلوت در این محدوده قیمتی و مدل های لوکسی مانند مرسدس بنز کلاس G با قیمت 100.000 دلاری ، بنتلی بنتایگا (Bentley Bentayga) با قیمت 300.000 دلاری و  لکسوس LX با قیمت 92.000 دلار اشاره کرد.

البته بازار ایران خالی از بیشتر این خودروها بوده و به این ترتیب رقبای این خودروی 42.000 دلاری (معادل 155 میلیون تومانی) هفت نفره به هیوندای سانتافه (Hyundai Santafe) و کیا سورنتو (KIA Sorento) محدود می گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل و بخش به بخش این خودرو بپردازیم.

 نیسان X-Trail مدل سال 2017 میلادی

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، این خودرو گنجایش هفت سرنشین را داشته و طراحی داخلی آن مشابه مدل قشقایی (Qashqai) این شرکت است. این طراحی مناسب بوده و وجود یک صفحه نمایش لمسی پنج اینچی این نوید را به راننده می دهد که در این خودرو خبری از انواع دکمه های کنترلی نخواهد بود. این خودرو توانایی حمل پنج سرنشین بزرگسال را داشته و دو صندلی تاشو عقبی بیشتر مناسب کودکان هستند.

یکی از نقاط قوت نیسان ایکس تریل 2017 مصرف سوخت بسیار مناسب آن است. این خودرو در صورت تجهیز به موتور کوچک 1.6 لیتر توانایی پیمودن مسافتی در حدود 60 مایل را با هر گالن سوخت (در حدود 4 لیتر در هر 100 کیلومتر) را دارد. قابلیت های دینامیکی این خودرو نیز با اینکه چشمگیر نبوده اما برای خودرویی در این کلاس بدنه قابل قبول است.

با وجود اینکه این خودرو توانایی عبور از مسیرهای خارج از جاده و خاکی را دارد اما توانایی های آن بیشتر مناسب جاده های آسفالته بوده و نمی توان انتظار عملکردی همانند لندروور دیسکاوری (Land Rover Discovery) را از آن داشت. نیسان XTrail حتی در مدل پایه و استاندارد نیز مجهز به رینگ های آلیاژی، سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک جدید (Climate Control) شده است. نیسان XTrail برای اولین بار در سال 2000 میلادی به بازار عرضه شد و مدل فعلی در واقع نسل سوم این خودرو بشمار می آید.

طراحی داخلی

کابین نیسان XTrail با توجه به بازه قیمتی، یکی از نمونه های مناسب و قابل قبول در بازارهای جهانی (نه بازار ایران) است. همه ادوات و ابزار در جای مناسب خود قرار گرفته اند و استفاده از آنها بسیار آسان است. کیفیت مواد اولیه استفاده شده نیز مناسب بوده و حس ارزان بودن را به راننده و سرنشینان منتقل نمی نماید.

سیستم اطلاعاتی / سرگرمی

سیستم چند رسانه ای اطلاعاتی / سرگرمی (Infotainment) موجود در این خودرو، در مدل پایه از یک نمایشگر پنج اینچی لمسی استفاده می کند. در تیپ های بالاتر این صفحه با یک نمونه هفت اینچی جایگزین شده که قابلیت اتصال به اینترنت را نیز دارد. این سیستم در بازارهای جهانی در سطح متوسط در زمینه زمان پاسخگویی و گرافیک طبقه بندی شده ولی به عنوان یک نمونه برای استفاده روزمره، کاملا مناسب و کافی خواهد بود.

از امکانات موجود در نمونه مجهز به نمایشگر هفت اینچی می توان به سیستم رهیابی ماهواره ای (Satellite Navigation) اشاره نمود. این سیستم با توجه به متصل بودن به اینترنت قابلیت دریافت آخرین اخبار مربوط به هواشناسی، مکان پمپ بنزین ها و سایر مکان های ضروری را دارد. علاوه بر این این سیستم قابلیت استفاده از نرم افزارهای جانبی مانند پخش کننده های موسیقی، شبکه های اجتماعی و … را نیز به راننده و سرنشینان ارائه می نماید.

نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto هنوز بر روی سیستم چند رسانه ای نیسان XTrail نصب نشده اند اما قرار است که این امکانات به زودی بر روی این خودرو قرار گیرد. از دیگر امکانات این سیستم می توان به وجود پورت USB و قابلیت ارتباط با گوشی های تلفن همراه هوشمند از طریق سیستم ارتباطی بیسیم بلوتوث اشاره کرد.

فضای موجود برای سرنشینان

به طور کلی سرنشینان مشکلی از بابت فضا در این خودرو ندارند. فضای موجود برای پاها کافی بوده و سرنشینان بلند قد به راحتی در صندلی ها جای می گیرند.

تنها نقطه ضغف این خودرو کوچک بودن صندلی میانی ردیف دوم بوده که با طراحی نامناسب خود موجب خستگی سرنشین بزرگسال در مسیرهای طولانی می گردد. البته همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد، صندلی های ردیف آخر تنها مناسب کودکان خواهند بود.

فضای بار

فضای بار نیز مانند فضای موجود برای سرنشینان در نیسان ایکس تریل جدید بسیار مناسب بوده و در حد و اندازه خودروها شاسی بلند سایز بزرگ است. نمونه مجهز به پنج صندلی این خودرو فضایی در حدود 550 لیتر را برای بار در اختیار می گذارد.

در صورت خم کردن صندلی های ردیف وسط، این فضای افزایش چشمگیری داشته و به رقم قابل توجه 1.982 لیتر می رسد. از این لحاظ نیسان XTrail با اختلاف رقبایی مانند اشکودا کودیاک را پشت سر می گذارد.

تجربه رانندگی

بر خلاف نسل های قبلی، تمرکز طراحان این مدل بیشتر بر روی قابلیت های جاده ای متمرکز شده است. این خودرو از یک پلتفرم مشترک با نیسان قشقایی استفاده کرده اما با توجه به فاصله بیشتر آن از سطح زمین، قابلیت های خارج جاده ای آن بیشتر از قشقایی خواهد بود.

نمونه چهار چرخ متحرک (AWD) نیسان XTrail از ثبات بیشتری برخوردار بوده اما مدل دیفرانسیل جلو (FWD) این خودرو با توجه به وزن کمتر قابلیت های دینامیکی بهتر بخصوص در هنگام عبور از پیچ ها دارد. به این ترتیب برای کسانی که از این خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه خانوادگی استفاده می کنند، به دلیل مصرف سوخت کمتر و سرعت بیشتر، نمونه دیفرانسیل جلو گزینه مناسب تری خواهد بود.

فرمان این خودرو بسیار سبک بوده ولی عملکردی مناسب و قابل پیش بینی در هنگام عبور از پیچ ها داشته و راننده را درگیر نمی نماید. عملکرد فرمان در هنگام حرکت در مسیر مستقیم بسیار خوب بوده و نیازی به دخالت مستمر راننده در تصحیح مسیر حرکت وجود ندارد.

در مجموع شاید راننده با این خودرو جذاب و سرگرم کننده نباشد اما حس خوبی را به افراد منتقل نموده و سرنشینان با نشستن و سفر با آن احساس راحتی و آرامش را تحربه خواهند کرد.

موتور و پیشرانه

برای سال 2017 میلادی یک موتور جدید به مجموعه پیشرانه های این خودرو اضافه شده است. این موتور یک نمونه 2 لیتری چهار سیلندر دیزل بوده که به صورت استاندارد نیروی تولیدی را با استفاده از یک جعبه دنده شش سرعته دستی به چرخ های جلویی منتقل می نماید. نمونه چهار چرخ متحرک این خودرو نیز مجهز به سیستم انتقال قدرت CVT اتوماتیک بوده که با نام XTronic شناخته می شود. برای نیسان XTrail دو موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری دیزل و بنزینی نیز وجود دارد.

موتورهای دیزلی نیسان XTrail

موتور 1.6 لیتری دیزلی موجود در مدل پایه این خودرو توانایی تولید نیرویی برابر با 130 اسب بخار را دارد. گشتاور تولیدی موتور نیز در حدود 236 پاوند بر فوت (معادل 320 نیوتون متر) بوده و به همین دلیل احساس واماندگی و یا کمبود قدرت با توجه به در دسترس گرفتن این گشتاور در دورهای پایین موتور بوجود نمی آید.

صدای تولیدی موتور در هنگام شتابگیری های سریع اندکی زیاد بوده ولی در هنگام عبور از بزرگراه ها و حرکت با سرعت ثابت صدای آن کاهش می یابد. این خودرو با استفاده از موتور 1.6 لیتری دیزل قادر به پیمودن مسافتی معادل 57 مایل با هر گالن سوخت (معادل 4.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) است که اندکی پایین تر از اشکودا کودیاک 150 اسب بخاری است.

موتور جدید چهار سیلندر 2 لیتری موجود برای نیسان ایکس تریل 2017 ، توانایی بیشتری داشته و قادر به تولید نیرویی برابر با 177 اسب بخار است. مصرف سوخت رسمی اعلام شده برای این خودرو نیز 48 مایل با هر گالن سوخت (معادل 4.9 لیتردر هر 100 کیلومتر) است. این خودرو توانایی یدک کشی باری به وزن 2.000 کیلوگرم را داشته که برای این کلاس از خودروی رقمی متوسط بشمار می آید.

 موتورهای بنزینی نیسان ایکس تریل 2017

موتور بنزینی موجود برای این خودرو یک نمونه چهار سیلندر 1.6 لیتری بوده که از سیستم توربوشارژر (Turbo و یا پرخوران) استفاده می کند. این خودرو با استفاده از این موتور به زمانی در حدود 9.7 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز داشته که رکوردی مناسب برای خودرویی در این کلاس بحساب می آید. مصرف سوخت این نمونه نیز به طور رسمی 45.6 لیتر در هر 100 کیلومتر (معادل 5.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) اعلام شده است.

نمونه دوم یک موتور 2.5 لیتری بوده که توانایی تولید نیرویی برابر با 171 اسب بخار را دارد. سیستم انتقال قدرت این پیشرانه نیز یک گیربکس اتوماتیک CVT است. مصرف سوخت نیسان XTrail با این پیشرانه نیز 28.5 مایل با هر گالن سوخت (برابر با 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری و 35.5 لیتر با هر گالن سوخت (معادل 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی اعلام شده است.

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

با دریافت پنج ستاره ایمنی از Euro NCAP، نیسان XTrail یک خودروی بسیار امن و مطمئن بشمار می آید. تمامی تیپ ها و مدل های این خودرو به شش کیسه هوا مجهز شده اند و از سیستم های کمکی مانند سامانه کنترل پایداری (Stability Control) و سیستم اختصاصی کنترل شاسی نیسان (استفاده خودکار از ترمز برای کنترل سرعت در هنگام عبور از پیچ ها با سرعت بالا) استفاده می کنند.

تیپ های بالای این خودرو نیز مجهز به امکاناتی نظیر سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring)، سنسورهای پارک در بخش های عقبی و جلویی خودرو و همچنین سیستم هشدار وضعیت راننده (در صورت تشخیص خستگی) شده اند. مدل های چهار چرخ متحرک نیسان XTrail نیز قابلیت تنظیم در سه حالت مختلف را دارند.

ارزش در برابر قیمت

همانند نیسان قشقایی، نیسان XTrail نیز مجهز به امکاناتی در اندازه قیمت خود شده است و قابلیت رقابت با سایر خودروهای موجود در این کلاس را دارد. البته تجهیزات موجود در مدل پایه این خودرو به ابزارهایی مانند سیستم کنترل سرعت، سیستم مشاهده وضعیت باد چرخ ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش لمسی پنج اینچی و شش ایربگ محدود شده است.

علاوه بر این تیپ استاندارد، نیسان XTrail در سه تیپ دیگر نیز به مشتریان عرضه شده که اسامی آنها به شرح زیر است:

  • تیپ Acenta
  • تیپ  N-Vision
  • تیپ Tekna

تیپ Acenta

این تیپ از نیسان ایکس تریل 2017 علاوه بر تجهیز به تمامی امکانات موجود در مدل استاندارد، از ابزارها و امکاناتی مانند شیشه های دودی، سانروف، غربیلک فرمان با روکش چرم و برف پاک کن های اتوماتیک استفاده می کند.

تیپ N-Vision

این تیپ از نیسان ایکس تریل 2017 مجهر با امکاناتی مانند ریل های باربند به رنگ کروم و رینگ های آلیاژی 19 اینچی به رنگ سیاه و پدال های فلزی سود می برد. صفحه نمایش لمسی این تیپ نیز هفت اینچی بوده و مجهز به سامانه راهیابی ماهواره ای است. از دیگر ویژگی های این خودرو می توان به پشتیبانی از رادیوهای دیجیتال، سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی، هشدار خروج از خطوط جاده (Lane Departure Warning) و دوربین 360 کمکی پارک اشاره نمود.

تیپ Tekna

این تیپ از بالاترین سطح امکانات برخوردار بوده و علاوه بر تجهیز به تمامی سیستم ها و امکانات موجود در سایز تیپ ها، از چراغ های جلویی مجهز به لامپ های LED، در صندوق عقب الکتریکی، سیستم پارک خودکار، صندلی های جلویی مجهز به گرمکن با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی و ادوات داخلی پوشیده با چرم استفاده می کند.

سخن آخر

در مجموع نیسان ایکس تریل جدید یک خودرو شاسی بلند سایز متوسط خانوادگی با فضای مناسب، مصرف سوخت کم و با قیمت مناسب و رقابتی است. این خودرو در ایران با قیمتی در حدود 250 میلیون تومان (معادل 70.000 دلار) توسط شرکت جهان نوین آسیا به مشتریان عرضه می گردد. به تازگی مدل جدید نیسان ایکس تریل 2018 نیز وارد بازار شاسی بلندهای ایران شده است.

این خودرو مجهز به موتور بنزینی 2.5 لیتری بوده و امکاناتی ترکیبی از تیپ های مختلف استاندارد نیسان X-Trail مانند دوربین 360 درجه پارک، چراغ های جلویی خودکار مجهز به لامپ های LED، در صندوق عقب الکتریکی و رینگ آلومینیومی را به خریداران عرضه می نماید.

این خودرو نیز مانند سایر خودروهای وارداتی با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش خود به مشتریان ارائه می گردد. به عنوان مثال با پرداخت رقم 70.000 دلاری این خودرو در ایران، خریداران قابلیت انتخاب خودروهایی مانند مدل های مختلف GMC از قبیل یوکان (Yukon)، شورولت تاهوئی (Chevrolet Tahoe) و فورد اکسپلورر با قیمتی در حدود 50.000 دلار (معادل 185 میلیون تومان) در سایز خودروهای شاسی بلند سایز بزرگ را خواهند داشت.

از دیگر خودروهای موجود در این کلاس بدنه می‌توان  مازراتی گیبلی (Maserati Ghibli) و کادیلاک CTS-V با قیمت 70.000 دلار (معادل 250 میلیون تومان) در کلاس خودروهای اسپرت و خودروهای لوکس شاسی بلند سایز متوسط مانند ب ام و X5 با قیمت 55.000 دلار (معادل 200 میلیون تومان)، ب ام و X6 با قیمت 62.000 دلار (معادل 230 میلیون تومان)، لکسوس RX350 با قیمت 53.000 دلار (معادل 200 میلیون تومان) و مرسدس بنز کلاس G با قیمتی مابین 55.000 الی 65.000 دلار (معادل 200 الی 240 میلیون تومان) اشاره نمود.

در صورتیکه خریداران علاقه به خودروهای اسپرت داشته باشند، مدل های ب ام و M3 با قیمت 62.000 دلار (معادل 230 میلیون تومان) و فورد شلبی GT350R با قیمت 62.000 دلار (معادل 230 میلیون تومان) نیز در دسترس خواهند بود.

.

منبع : CarWow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر