;
coinex

فضاپیمای ماون ناسا به قمر مریخ، فوبوس برخورد نخواهد کرد

فضاپیمای ماون ناسا به قمر مریخ، فوبوس برخورد نخواهد کرد
فضاپیمای ماون ناسا (MAVEN، مخفف مأموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ) بیش از دو سال است که بر جو سیاره مریخ نظارت می‌کند. مقامات ناسا در تاریخ 28 فوریه در طی بیانیه‌ای اعلام کردند، فضاپیمای ماون با روشن کردن موتور راکتی خود به سرعتش افزوده و از برخورد با فوبوس، بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین قمر سیاره مریخ، جلوگیری خواهد کرد. سرعت فضاپیمای ماون در کل تنها  0.4 متر در ثانیه، که کمتر از 1 مایل در ساعت است، افزایش یافته است. در ادامه با تکرا همراه باشید.
محققان هفته قبل اعلام کرده بودند، امکان برخورد قمر فوبوس و فضاپیمای ماون در تاریخ 6 مارس (فردا) وجود دارد. به این ترتیب، محققان از یک هفته قبل به دنبال انجام مانوری کوچک برای جلوگیری از این برخورد بودند. اما اکنون با توجه به روشن شدن موتور راکت ماون، این فضاپیما حدود 2.5 دقیقه با مسیر عبور فوبوس فاصله خواهد داشت.
ناسا همچنین اعلام کرد، این نخستین بار است که فضاپیمای ماون برای جلوگیری از برخورد با فوبوس حرکت می‌کند.  فضاپیمای ماون ناسا که از سپتامبر 2014 در مدار مریخ قرار گرفته، وظیفه نظارت و مشاهده جو رقیق سیاره سرخ را بر عهده دارد.
بروس یاکوسکی، محقق ارشد مأموریت ماون از دانشگاه کلروادو، بودلر، در بیانیه‌ای گفت:”برای این موفقیت از تیم‌های ناوبری و ردیابی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا که هر روز سال مشغول رصد فضاپیما برای جلوگیری از برخورد احتمالی بودند و تیم فضاپیمای ماون که این مانور را به انجام رساندند، تشکر می‌کنم.”
فوبوس قمر ناهمواری به اندازه یک سیارک است که در مداری نزدیک سیاره مریخ در حال گردش است. فوبوس و دیموس دیگر قمر مریخ، هر دو دارای رنگ خاکستری تیره هستند که در میان اجرام کیهانی انعکاسی منظومه شمسی قرار می‌گیرند. فوبوس در طول زمان به مریخ نزدیک‌تر شده و ممکن است در آینده به سیاره سرخ برخورد کند، برخوردی که احتمالاً غیر قابل جلوگیری خواهد بود!

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر