;
coinex

چرا خرس های پاندا سیاه و سفید هستند؟

چرا خرس های پاندا سیاه و سفید هستند؟
خرس‌ های پاندا با رنگ سیاه و سفید خود، دارای ظاهری منحصربه‌فرد در طبیعت هستند. حال دانشمندان فرضیه جدیدی در مورد دلیل الگوهای مشخص رنگی بدن این حیوان مطرح کرده‌اند. دانشمندان می‌گویند، شاید یکی از دلایل عمده این ترکیب رنگی منحصربه‌فرد پاندا، کمبود مواد غذایی باشد.

رنگ در قلمرو حیوانات می‌تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد، از جفت‌گیری تا هشدار به حیوانات شکارچی و استتار. زیست شناسان برای کشف دلیل این الگوی رنگی خاص، همیشه پاندا را با گونه‌های مشابه، ازلحاظ الگوی رنگی در محیط‌های دیگر مقایسه کرده‌اند.

به‌عنوان مثال، به‌رغم زندگی در محیط‌هایی متفاوت، پلنگ‌ها (در آفریقا و آسیا) و جگوارها (در آمریکا) دارای خطوط مشابه سیاه‌وسفید هستند که به آن‌ها امکان استتار و مخفی شدن در زیستگاهشان را می‌دهد.

اما مسئله مقایسه فوق این است که خرس‌ های پاندا اساسا دارای الگوی رنگی منحصربه‌فردی هستند. درواقع باوجودی که خطوط راه‌راه در قلمروی حیوانات بسیار شایع است اما الگوی رنگی بدن خرس‌ های پاندا باوجود ساق‌ها، بالاتنه، چشم‌ها و گوش‌های تیره بسیار نادر است.
بنابراین، محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لانگ بیچ، در مطالعه‌ای به بررسی دلایل مختلف الگوی رنگی پاندا پرداختند و هر بخش از بدن خرس‌ های پاندا را با گونه‌های مختلفی مقایسه کردند.

تیمو کارو یکی از محققان این تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، در این مورد می‌گوید: “نوآوری در مطالعه فوق، بررسی هر بخش به‌صورت ناحیه‌ای مستقل بود.”
این تیم تحقیقاتی الگوهای سیاه و سفید بدن خرس‌ های پاندا را با الگوهای رنگی 39 گونه خرس و همچنین 195 گونه دیگر از گوشت‌خواران مقایسه کردند. این محققان در طول این مطالعه هزاران عکس را با حداقل 20 رنگ مختلف در 10 ناحیه مختلف بدن موردبررسی قراردادند.

به نظر می‌رسد، خرس‌ های پاندا برای سازگاری با دو محیط مختلف، ازجمله نواحی کوهستانی در مرکز چین تکامل‌یافته‌اند. برخلاف خویشاوندان گوشت‌خوار خود، خرس‌ های پاندا دارای رژیم غذایی گیاهی هستند که به‌شدت به تغذیه از شاخه‌های بامبو هستند. البته باوجودی که بامبو در زیستگاه خرس‌ های پاندا فراوان است اما ساده‌ترین ماده غذایی برای هضم محسوب نمی‌شود.

پانداها با محدود کردن فعالیت‌های خود این کمبود را جبران می‌کنند. همچنین خرس‌ های پاندا علی‌رغم ظاهر فربه خود، قادر به ذخیره چربی نیستند و برای تأمین انرژی خود، مجبورند در طول زمستان هم به فعالیت بپردازند.

خرس‌ های پاندا باوجود داشتن سر و شکمی سفید امکان استتار در محیط‌های برفی و یخی رادارند که ترکیبی رنگی است که خطر احتمالی حیوانات شکارچی همچون پلنگ‌های نواحی سردسیر و یا شغال‌ها را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، ساق‌ها و بازوهای تیره به خرس‌ های پاندا کمک می‌کند، در طول ماه‌های گرم سال در سایه باغ‌های بامبو گرمسیری مخفی بمانند. علاوه بر این، چشم‌های تیره خرس‌ های پاندا می‌تواند به برقراری ارتباط و همچنین به‌عنوان علامت هشداری برای حیوانات شکارچی عمل کند.

تنها چند سال قبل بود که همین دانشمندان استدلال کرده بودند، خطوط راه‌راه بدن گورخرها موجب سردرگمی پروانه‌ها و شکار شدن آن‌ها توسط مگس‌ها می‌شود. البته، این فرضیه جدید نمی‌تواند، آخرین فرضیه در مورد الگوهای رنگی خرس‌ های پاندا باشد اما این (مطالعه) قطعا موجب گشودن روزنه‌های جدیدی برای مطالعاتی این‌چنینی خواهد بود.

یافته‌های این محققان “Behavioral Ecology”در نشریه منتشر شده است.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر