;
coinex

آلودگی هوا سالانه باعث مرگ 1.7 میلیون کودک می‌شود

آلودگی هوا سبب مرگ سالانه 1.7 میلیون کودک می‌شود

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آلودگی‎های محیطی به صورت میانگین در هر سال منجر به مرگ 1.7 میلیون کودک زیر پنج سال در جهان می‌شود. این سازمان اعلام کرده، بیش از یک از چهار مرگ صورت گرفته بین کودکان به سموم محیطی و خارجی مثل آلودگی‌های هوا، آب آلوده و بهداشت عمومی ناسالم مرتبط است.

اولین گزارش انجام شده نشان می‌دهد که رایج‎ترین علت مرگ و میر، از طریق فراهم نمودن آب و غذای سالم و تلاش‎های دیگر زیست محیطی قابل جلوگیری است. گزارش دوم هم تاثیر آلودگی‌های محیطی را بر آمار مرگ و میر نشان می‎دهد.

مدیر کل سازمان، Margaret Chan در بیانیه‎ای اعلام کرده است: “یک محیط آلوده محیطی مرگبار است، بخصوص برای کودکان. چرا که در کودکان سیستم ایمنی در حال توسعه است و آب و هوای آلوده به آن‎ها آسیب می رساند.”

بر اساس گزارش دوم سازمان، مرگ 570,000 کودک زیر پنج سال از آلودگی‎های هوا و دودهای دست دوم (مثل دود دخانیات)، 361,000 نفر از عدم مراقبت‌های بهداشتی و عدم دسترسی به آب سالم و 270,000 نفر هم در یک ماه اول تولد، آن هم بخاطر آلودگی، عدم رعایت بهداشت و عدم دسترسی به آب سالم نشات می‎گیرد. 200,000 مرگ هم بر اثر بیماری مالاریا است که با کنترل پشه‎ها و فراهم نمودن آب سالم قابل جلوگیری است.

سازمان سلامت همچنین گزارش‎هایی در رابطه با آثار طولانی مدت آلودگی هوا بر سلامت کودکان اعلام کرد. کودکانی که در معرض آلودگی هوا و آلودگی‌های دست دوم قرار دارند، در معرض ابتلا به بیماری‌های تنفسی و ریوی مثل آسم هستند. افزایش مقدار زباله‎های الکترونیکی حاصل از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های دیگر بر روی کاهش هوش کودکان، مشکلات تنفسی و ابتلا به سرطان تاثیرگذار است. زباله‎های الکترونیکی تا سال 2018 به 50 میلیون تن خواهد رسید که نسبت به سال 2014 19 درصد افزایش را نشان می‎دهد.

تغییرات آب و هوایی هم از عوامل افزایش خطر است. افزایش دما و سطح CO2 سبب افزایش مقدار ریزگردها شده که از اعوامل شیوع بیماری آسم در بین کودکان است. بین 11 تا 14 درصد از کودکان زیر پنج سال از مشکلات تنفسی رنج می‎برند و مشکلات 44 درصد از این افراد به عوامل محیطی مربوط است.

برای کاهش این خطرات، WHO به دولت‎ها برای کاهش عوامل خارجی و داخلی آلودگی هوا، دوری زنان باردار از دودهای دست دوم و تامین بهداشت و آب سالم توصیه کرده است.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر