;
coinex

بهترین بازی‌های کامپیوتری دهه 90 میلادی : سری بازی‌ DOOM

سری بازی‌های تیراندازی اول شخص (First Person Shooter یا FPS) شرکت id softare با نام بازی Doom، یکی از مشهورترین و موفق‌ترین سری‌های این سبک از بازی بشمار می‌آیند. اولین نسخه این بازی که رستاخیز (Doom) نام داشت در سال 1993 میلادی منتشر شد که مخصوص سیستم عامل MS-DOS شرکت مایکروسافت (Microsoft) بود. تیم طراح این بازی متشکل از جان کارماک (John Carmack)، تام هال (Tom Hall) و جان رومرو (John Romero) بود که پیش از بازی افسانه ای Wolfenstein 3D را طراحی نموده بودند. بازی Doom به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از بهترین بازی‌های سبک تیراندازی اول شخص و یکی از موفق‌ترین بازی‌های کامپیوتری تاریخ این صنعت است.

داستان کلی سری بازی‌های Doom

این بازی درباره یک سرباز بدون نام است که وظیفه دارد شیاطینی را که به طور اتفاقی و از یک بعد دیگر به مرکز فضایی UAC در مریخ وارد شده‌اند را نابود نماید. داستان بازی در داخل این مرکز فضایی اتفاق امی‌افتد که بوسیله این موجودات اهریمنی تصاحب شده است. این شخصیت هیچ دیالوگی در هیچکدام از قسمت‌های بازی نداشته و بنا بر گفته جان کارماک (یکی از طراحان اصلی بازی) دلیل این کار همزاد پنداری کامل بازیگر با شخصیت اول و غرق شدن در بازی بود.

با موفقیت بخش اول این بازی، شرکت id Software دنباله‌هایی را برای این بازی طراحی و منتشر نمود که همگی به عناوینی موفق تبدیل شدند. این دنباله‌ها عبارتند از:

  • Doom منتشر شده در سال 1993 میلادی
  • Doom II : Hell on Earth منتشر شده در سال 1994 میلادی
  • The Ultimate Doom منتشر شده در سال 1995 میلادی
  • Final Doom منتشر شده در سال 1996 میلادی
  • Doom 64 منتشر شده در سال 1997 میلادی
  • Doom 3 منتشر شده در سال 2004 میلادی
  • Doom 3 : Resurrection of Evil در سال 2005
  • Doom 3 BFG Edition منتشر شده در سال 2012 میلادی
  • Doom منتشر شده در سال 2016 میلادی

سه نسخه از این بازی نیز برای گوشی‌های همراه منتشر شده که Doom RPG، Doom Resurrection و Doom II RPG نام دارند. این سری از بازی‌های در بازار نیز موفق عمل کرده اند و با فروشی 10 میلیون نسخه ای، یکی از پرفروش‌ترین عناوین بازی‌های کامپیوتری بحساب می‌آیند. با ما همراه باشید تا به بررسی و معرفی هر کدام از این عنواوین منتشر شده بپردازیم.

Doom

همانطور که گفته شد این نسخه، اولین بخش زا بازی Doom بود که در انتهای سال 1993 میلای منتشر شد. این بازی محیطی ترسناک داشته و از المان‌های فیلم‌های علمی-تخیلی در آن استفاده شده بود. این بازی با استفاده از موتور گرافیکی Doom ساخته شده و مختص سیستم عامل MS-DOS بود. اما بعدا با توجه به موفقیت گسترده، برای کنسول‌های دیگری مانند Play Station، XBOX،‌XBOX 360 و iOS نیز منتشر گردید.

بازی Doom یکی از تاثیرگذارترین عناوین در این صنعت بود و بازی‌های دیگری مانند Blood، Duke Nukem 3d، Heretic، Quake و حتی عناوینی مانند سری ندای وظیفه (Call of Duty) و مدال افتخار (Medal of Honor) نیز با الهام از آن ساخته شدند. بازی Doom در زمان ارائه موج بسیار بزرگی را در صنعت بازی‌های کامپیوتری ایجاد نمود و بر اساس آمارهای شرکت id Software بیش از 10 میلیون نفر را به خود جذب نمود.

یکی از منحصربفرد ترین و جذاب‌ترین نکات این بازی، وجود یک نرما‌افزار جانبی برای ساخت مراحل جدید برای بازی و به اشتراک گذاشتن آن با بازیکنان دیگر بود. این قابلیت بسیار مورد توجه قرار گرفت و نقشه‌ها و مراحل ساخت بازیکنان این بازی که با نام WAD’s شناخته می‌شدند، به سرعت در اختیار همه قرار می‌گرفت.

بازی Doom با توجه به وجود المان‌هایی مانند خون و خونریزی، صحنه‌هایی از شکنجه شدن انسان‌ها و علائمی مربوط به شیطان پرستی برای همه مناسب نبود و با برچسب M یا 18 سال به بالا به بازارها عرضه شد. ای بازی موفق به کسب 5 ستاره از مجله Dragon شد و مجله اج (Edge) نمره 7 از 10 را به این بازی اختصاص داد. این بازی تا سال 1999 میلادی فروشی در حدود 2 الی 3 میلیون نسخه داشت و در بین 50 بازی برتر تاریخ این صنعت قرار گرفت.

مراحل بازی Doom

بازی Doom شامل چهار اپیزود و فصل مختلف بود. اسامی این مراحل عبارتند از:

  • Knee Deep in the Dead
  • The Shores of Hell
  • Inferno
  • Thy Flesh Consumed

هر کدام از این مراحل نیز قابل بازی در پنج سطح مختلف سختی بود که این سطوح عبارتند از:

  1. I’m Too Young To Die (ساده‌ترین سطح)
  2. Hey, Not Too Rough
  3. Hurt Me Plenty
  4. Ultra Violence
  5. Nightmare (دشوارترین سطح)

دشمنان در بازی Doom

 

 

 

 

 

 

 

 

بازی Doom برای اجرا به یک کامپیوتر با پردازنده 80386  با سرعت 33 مگاهرتز، 4 مگابایت حافظه رم، سیستم عامل MS-DOS نسخه 5.0 با بالا و گرافیک با استانداردهای VGA نیاز داشت.

Doom II : Hell on Earth

این بازی سری دوم بازی Doom بود که در سال 1994 میلادی منتشر شد. این بازی پس از انتشار برای سیستم عامل MS-DOS در سال 1995 میلادی نیز برای سیستم عامل Macintosh نیز ارائه گشت. با توجه به اقبال بسیار خوب عمومی، بازی Doom در سال‌های بعد برای کنسول‌های بازی دیگری مانند Game Boy، XBOX، XBOX 360 و Playstation 3 نیز منتشر شد.

بازی Doom 2 : Hell on Earth از لحاظ گرافیکی و تکنیکی، دشمان و اسلحه‌های موجود تغییر خاصی نسبت به سری قبلی خود نداشت. تنها تفاوت آن استفاده از قابلیت‌های موتور گرافیکی Doom برای خلق و طراحی مراحل بزرگ‌تر و پیچیده تر بود. روند بازی نیز مانند نسخه قبلی بر پایه عبور از مسیرها و دالان‌های پیچ در پیچ مملو از انواع موجودات جهنمی بنا نهاده شده بود.

اسلحه‌های بازی Doom II

اسلحه‌های موجود در بازی Doom 2 همانند نمونه‌های موجودر در نسخه اول این بازی بود و تنها تفاوت آن، اضافه شدن تفنگ دو لول (Shotgun) با بازی بود. سایر اسلحه‌های این بازی عبارتند از : مشت (Fist)، کلت (Pistol)، شات‌گان تک لول و دو لول (Shotgun)، مسلسل (Chaingun)، خمپاره انداز (Rocket Launcher)، تفنگ پلاسما (Plasma Gun)، اره برقی (Chainsaw) و یک اسلحه خاص و بزرگ به نام BFG9000 یا Big Fucking Gun.

 

موجودات و دشمنان بازی Doom II

همانند اسلحه‌ها، دشمنان نیز تغییر زیادی در بازی Doom 2 نکرده و فقط تعدادی موجود جدید به آن اضافه شده است. از موجودات اهریمنی اضافه شده در این بازی می توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

؛وسیقی بازی Doom 2 نیز با الهام از ترانه‌های گروه‌های هوی متال (Heavy Metal) مانند متالیکا (Metallica)،‌ پنترا (Pantera) و اسلیر (Slayer) ساخته شده بود که علاوه بر هماهنگی بسیار با بازی، محبوبیت آن‌را نیز بین طرفداران این سبک از موسیقی بیشتر نموده بود.

در ادامه توجه شما را به تصاویر دیگری از این بازی جلب میکنیم:

تصاویری از نسخه های دیگر بازی Doom

 

 

منبع : تکرا

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر