;
coinex

عکس های جدید فضاپیمای کاسینی: قمر پان زحل؛ قمری شبیه به یک بشقاب پرنده فضایی!

عکس های جدید کاسینی: قمر پان زحل؛ قمری شبیه به یک بشقاب پرنده فضایی!
تنها حدود شش ماه تا پایان ماموریت تاریخی کاسینی باقی مانده است و همانطور که کاسینی به پایان ماموریتش نزدیک و نزدیک تر می شود، ناسا، آخرین داده های فضاپیمای کاسینی از سیاره زحل را دریافت می کند. فضاپیمای کاسینی در طول آخرین دقایق ماموریتش، تا لحظه ای که آخرین سیگنال هایش قطع شوند، اطلاعات ارزشمندی در مورد جو هیدروژنی زحل، اقمارش و سیستم حلقه های این غول گازی به زمین مخابره خواهد کرد.

فضاپیمای کاسینی ناسا عکس های خیره کننده ای از قمر پان، زحل به ثبت رسانده است. عکس های جدید فضاپیمای کاسینی، نزدیک ترین نمایی که تا به حال از این قمر مرموز زحل به دست آمده را در اختیار محققان قرار داد است. فضاپیمای کاسینی در حالی عکس های فوق را به ثبت رسانده که در مدار حلقه A زحل و شکاف انکه قرار داشته است.

فضاپیمای کاسینی در حال حاضر در نزدیکی حلقه  A زحل قرار دارد، مرحله پیش پایانی ماموریت کاسینی که امکان شکار نماهای دیدنی از سیستم حلقه ای غول گازی و قمرهای کمتر دیده شده آن را به ما می دهد. کاسینی پیش از شروع مرحله پایانی ماموریت (26 آوریل) خود، از پنج حلقه دیگر زحل هم عبور خواهد کرد.

پان یکی از اقمار چوپان است، اقمار چوپان اقماری هستند که موجب به وجود آمدن شکاف های زحل می شوند. این قمرهای کوچک با وجود تاثیر گرانشی خود همچنین منجر به ایجاد الگوهای موجی در حلقه ها می شوند.عکس های جدید کاسینی: قمر پان زحل؛ قمری شبیه به یک بشقاب پرنده فضایی!

حال، فضاپیمای کاسینی با نزدیک ترین مانور گذر نزدیک خود، روز 7 مارس (17 اسفند)، به فاصله14572 کیلومتری رسید و امکان ثبت عکس های دیدنی از این قمر مرموز زحل را داشت.  عکس های این مانور گذر نزدیک کاسینی، ظاهر عجیب و ساختار بی نظم پان را نشان می دهند، چیزی که گاهی شباهت زیادی به بشقاب پرنده های فضایی و حتی برخی غذاهای ایتالیایی (همچون راویولی) دارند. به گفته تیم کاسینی، عکس های جدید به حل معماهای پان از جمله ظاهر عجیب و همچنین ساختار زمین شناسی آن کمک خواهد کرد.

ماموریت فضاپیمای کاسینی، پس از دو دهه حضور در فضا روز 15 سپتامبر سال 2017، با شیرجه مرگ بار در جو سیاره زحل به پایان خواهد رسید. این رویداد دراماتیک پایان یکی از موفق ترین سفرهای فضایی تاریخ ناسا را رغم خواهد زد.

عکس های جدید کاسینی: قمر پان زحل؛ قمری شبیه به یک بشقاب پرنده فضایی!

ماموریت کاسینی پروژه ای مشترک بین ناسا،  اسا (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی ایتالیا است. آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، بخشی از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در پاسادنا، بخش علمی ماموریت را مدیریت می کند. مدارگرد کاسینی و دو دوربین پردازنده آن در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا طراحی، توسعه و مونتاژ شده اند. همچنین مرکز عملیات تصویر برداری این ماموریت در موسسه علوم فضایی بولدر، کلرادو قرار دارد.

عکس های جدید کاسینی: قمر پان زحل؛ قمری شبیه به یک بشقاب پرنده فضایی!

فضاپیمای کاسینی در سال 1997 به فضا فرستاده شد و در سال 2004 در مدار سیاره زحل قرار گرفت. حال، کاسینی در سال پایانی ماموریت خود قرار دارد، این کاوشگر قرار است، سپتامبر 2017 با شیرجه رفتن درون جو سیاره به ماموریت خود پایان دهد.

.

منبع: newatlas

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر