;
coinex

جزیره جادویی تیتان ممکن است از حباب‌های نیتروژنی تشکیل‌شده باشد

جزیره جادویی تیتان ممکن است از حباب‌های نیتروژنی تشکیل‌شده باشد
قمر مرموز سیاره زحل، تیتان، به آشکار کردن شگفتی‌های خود ادامه می‌دهد. نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد، جزیره جادویی یا همان ویژگی‌های مرموزی که مدت‌هاست، ذهن دانشمندان را مشغول کرده‌اند، ممکن است، حباب‌های نیتروژن باشند.

در سال 2013، به‌طور ناگهانی ویژگی‌های مرموزی توسط ابزار رادار مأموریت کاسینی آشکار شدند. این ویژگی‌های عجیب که در تصاویر قبلی دیده نشده بودند، بدون هیچ توضیحی در دریای لیژیا، دومین دریای تیتان، واقع در نزدیکی قطب شمال این قمر ظاهرشده بودند. در طول مأموریت گذر نزدیک کاسینی که تنها چند روز بعد انجام شد، این ویژگی‌های مرموز که از آن زمان به‌طور غیررسمی جزیره جادویی نام گرفتند، دوباره ناپدیدشده بودند. پس‌ازاین، کاسینی بار دیگر در سال 2015، موفق به مشاهده جزیره جادویی تیتان شد. از آن زمان، دانشمندان چندین فرضیه را برای توضیح مطرح کرده بودند.

جیسون هافگارتنر، یکی از محققان این مطالعه و محقق همکار در تیم رادار کاسینی از آزمایشگاه پیشرانش جت، ناسا، در بیانیه‌ای گفت:”به لطف این مطالعه که بر روی حل‌پذیری نیتروژن انجام‌شده، ما می‌توانیم با اطمینان بگوییم؛ این حباب‌ها در دریاهای تیتان شکل می‌گیرند. درواقع حتی ممکن است، میزان این حباب‌های نیتروژنی از چیزی که انتظار داریم بیشتر باشند.”

محققان در این مطالعه شرایط سطحی به‌اندازه 5150 کیلومتر را شبیه‌سازی کردند. قمر تیتان که به‌اندازه سیاره عطارد است، تنها جرم کیهانی منظومه شمسی البته به‌جز زمین است که دارای جو غلیظ و مایعات سطحی است. اما در عوض آب، دریاچه‌های قمر تیتان، از باران‌های هیدروکربنی تغذیه می‌شوند و غنی از متان مایع و اتان هستند. همچنین این قمر یخی دارای آب و هوایی مبتنی بر هیدروکربن است و  98 درصد از جو غلیظ آن از نیتروژن تشکیل‌شده است.

کاوشگر کاسینی در سال 2013 طی یکی از مانورهای گذر نزدیک خود، موفق به مشاهده جزیره جادویی دریکی از دریاهای تیتان شد.
کاوشگر کاسینی در سال 2013 طی یکی از مانورهای گذر نزدیک خود، موفق به مشاهده جزیره جادویی دریکی از دریاهای تیتان شد.

 حال، این مطالعه جدید نشان می‌دهد، میزان زیادی از نیتروژن ممکن است در دریاچه‌ها و دریاهای تیتان حل‌شده باشد و تغییرات کوچکی در فشار، دما و سایر عوامل محیطی منجر شده باشد؛ این گاز به فضا برود.

مایکل ملسکا، محقق ارشد این تیم تحقیقاتی از آزمایشگاه پیشرانش جت، در بیانیه‌ای گفت:”آزمایش‌های ما نشان داد، وقتی مایعات غنی از متان با مایعات غنی از اتان ترکیب می‌شوند (به‌عنوان مثال، مایعات باران‌های سنگین و یا وقتی روانابی از یکی از رودخانه‌های متان با دریاچه‌ای غنی از اتان، ترکیب شود) نیتروژن قادر به ماندن در محلول نیست و به‌صورت گاز از محلول جدا می‌شود.

این حرکت دوطرفه گاز نیتروژن به داخل و خارج از دریاها و دریاچه‌های تیتان، احتمالا یک رویداد معمول در این قمر غول‌پیکر باشد.

ملسکا می‌گوید: “درواقع، همچون اینکه دریاچه‌های تیتان با نیتروژن تنفس کنند، درواقع، زمانی که این دریاچه‌ها خنک شدند، می‌توانند گاز بیشتری جذب کنند، همان‌دم و وقتی گرم شدند، می‌توانند ظرفیت مایع را کاهش دهند، بازدم.”

این یافته‌ها، از فرضیه‌ای پشتیبانی می‌کند که بیان می‌کند، جزیره جادویی تیتان حاوی حباب‌های گاز است. همچنین دانشمندان فرض می‌کنند، این ویژگی‌ها ممکن است، امواج یا الگوهای ایجادشده توسط باران باشد..

این مطالعه همچنین ممکن است، نحوه اکتشافات آینده در قمر تیتان را به‌کلی تغییر دهد. مقامات ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند:”یک مایع گازدار همچنین می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی شود، به‌طور بالقوه، برای کاوشگر رباتیک آینده که قرار است؛ وارد دریاهای تیتان و یا در آب شناور شود. گرمای اضافی ناشی از یک کاوشگر ممکن است، منجر به تشکیل حباب در اطراف کاوشگر شود و دشواری‌هایی برای هدایت و یا ثابت نگه‌داشتن کاوشگر فراهم کند.”

.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر