;
coinex

مردمان قبایل چیمانه بولیوی سالم‌ترین قلب‌های جهان را دارند

مردمان قبایل چیمانه بولیوی سالم‌ترین قلب‌های جهان را دارند
نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد، مردم قبایل چیمانه (Tsimane) در بولیوی کمترین درصد بیمارهای قلبی را در بین تمام جمعیت‌های جهان دارند. درواقع به گفته این محققان، یک فرد 80 ساله چیمانه، دارای قلبی سالم‌تر از یک فرد 55 ساله آمریکایی است.

چیمانه قبایل بومی ساکن جنگل‌های استوایی در شمال شرق کشور بولیوی هستند. چیمانه یک جامعه شکارچی گرد آور محسوب می‌شود، به این معنی که این قبایل هم به کشاورزی برای امرارمعاش و هم شکار برای تأمین مواد غذایی خود وابسته‌اند.

در 15 سال گذشته، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، دو دلیل عمده مرگ‌ومیر در سراسر جهان بوده‌اند. دانشمندان برای مطالعه چگونگی تأثیر سبک زندگی مدرن بر روی سلامت عمومی به دنبال مطالعه جوامع پیش صنعتی همچون چیمانه هستند. باوجودی که ما نمی‌توانیم کاملا به سبک زندگی پیش صنعتی برگردیم و برای حفظ سلامتی به مزارع و جنگل‌ها کوچ کنیم؛ اما می‌توانیم چیزهای زیادی از این فرهنگ‌های بومی بیاموزیم.

محققان بین سال‌های 2014 و 2015 از 85 روستای چیمانه بازدید کرده‌اند و تقریبا از تمام ساکنان بالای چهل سال این قبایل سی‌تی‌اسکن قلب گرفته‌اند. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد،  از 705 بزرگ‌سال بین 40 تا 94 سال، در 85 درصد افراد هیچ خطری برای ابتلا به بیمارهای قلبی عروقی وجود ندارد. تنها 13 درصد از افراد ساکن این جوامع بومی، خطر پایین ابتلا به این نوع بیماری‌ها را دارند و تنها 20 نفر از 705 (یا 3 درصد) خطر متوسط و یا بالایی برای ابتلا به بیماری قلبی دارند.

در 15 سال گذشته، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، دو دلیل عمده مرگ‌ومیر در سراسر جهان بوده‌اند

گرگوری توماس، یکی از محققان این تیم تحقیقاتی از مرکز پزشکی لانگ بیچ مموریال، کالیفرنیا، می‌گوید:”بسیاری از افراد قبایل چیمانه قادرند، تمام عمر بدون ابتلا به آترواسکلروزیس زندگی کنند. چنین چیزی هرگز در هیچ مطالعه‌ای دیده نشده بود.”

آترواسکلروزس یا سختی سرخرگ‌ها، زمانی رخ می‌دهد که پلاک کلسترول و چربی‌ها دیواره‌های شریان‌ها را مسدود کنند، این فرایند درنهایت منجر به ایجاد مشکلاتی در سیستم گردش خون و درنهایت حمله قلبی و یا سکته مغزی می‌شود.

در مقابل، مطالعه‌ای که با حضور 6814 شرکت‌کننده در ایالات‌متحده آمریکا انجام‌شده، نشان می‌دهد، بیش از 50 درصد آمریکایی‌ها دارای خطر متوسط و یا بالایی برای ابتلا به بیماری قلبی هستند، یعنی پنج برابر بیشتر از بومیان قبایل چیمانه.

محققان در مقاله خود نوشته‌اند:”با این یافته‌ها، یک فرد 83 ساله از قبایل چیمانه، سن قلبی عروقی برابر با یک فرد آمریکایی در اواسط دهه پنجاه زندگی‌اش دارد.”

چرا مردمان قبایل چیمانه سالم هستند؟

باوجودی که این مطالعه یک مطالعه مشاهده‌ای محسوب می‌شود و امکان نتیجه‌گیری‌های این‌چنینی در آن وجود ندارد؛ اما محققان می‌گویند، سطح رژیم غذایی و ورزش مردمان این قبایل با جوامع صنعتی کم‌تحرکی مانند آمریکا کاملا متفاوت است.

چرا مردمان قبایل چیمانه سالم هستند؟

ابتدا باید ذکر کنیم، رژیم غذایی مردمان چیمانه با چیزی که طرفداران رژیم غذایی پالئو و یا رژیم پارینه‌سنگی تصور می‌کنند، کاملا متفاوت است. درواقع، رژیم غذایی مردمان چیمانه کاملا مخالف چیزی است که هواخواهان رژیم غذایی پالئو انتظار دارند.

رژیم غذایی پالئو بر اساس عادات غذایی مردمان دوران پارینه‌سنگی و قبل از گسترش صنعت کشاورزی در حدود 10 هزار سال قبل ابداع شده است. رژیم پالئو، رژیمی با کربوهیدرات کم و پروتئین بالا است.

17 درصد از رژیم غذایی مردمان این قبایل از خوک وحشی، خوک خرطوم دراز مالایا و کاپیبارای (بزرگ‌ترین جونده جهان) تشکیل‌شده است. 7 درصد از ماهی‌های آب شیرین از جمله پیرانا و گربه ماهی. باقی مواد غذایی این قبایل از مزارع تأمین می‌شود، مواد غذایی ازجمله، برنج، ذرت، ریشه مانیوک (چیزی شبیه سیب‌زمینی شیرین) و موز سبز.

ازنظر ارزش غذایی، رژیم غذایی این قبایل شامل 72 درصد کربوهیدرات در مقایسه با 52 درصد در آمریکا است. 14 درصد چربی در مقایسه با 34 درصد در آمریکا، همچنین مردمان چیمانه چربی‌های اشباع‌شده بسیار کمتری مصرف می‌کنند. قبایل چیمانه 14 درصد کالری پروتئین مصرف می‌کنند که این رقم با مصرف آمریکایی‌ها برابر است؛ اما مردمان چیمانه، گوشت بدون چربی بیشتری مصرف می‌کنند.

همچنین مردمان چیمانه دارای سطح عالی از فعالیت‌های بدنی هستند، آن‌ها دائم در حال شکار، جمع آوری غذا، ماهیگیری و یا کشاورزی هستند. مردان و زنان این قبایل روزانه بین 4 تا 7 ساعت فعالیت بدنی دارند.

با بالا رفتتن سن مردمان قبایل چیمانه، وضعیت فشارخون آن‌ها بهتر می‌شود.

همچنین نتایج مطالعه‌ای که در سال 2012 انجام‌شده بود، نشان می‌داد، با بالا رفتتن سن مردمان قبایل چیمانه، وضعیت فشارخون آن‌ها بهتر می‌شود.

به گفته مایکل گوروین، انسان‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا: “شرایط زندگی مردمان چیمانه شبیه به اجداد ما است، آن‌ها بیشتر در معرض عوامل بیماری‌زا قرار دارند، سبک زندگی فعالی دارند و دارای میزان باروری بالا و رژیم غذایی سنتی هستند.”

هیلارد کاپلان، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه نیومکزیکو، می‌گوید:”باور داریم، این سبک زندگی می‌تواند به جمعیت‌های کم‌تحرک معاصر کمک کند. این سبک زندگی دارای رژیم غذایی با چربی‌های اشباع‌شده کم و کربوهیدرات‌های غنی از فیبر بالا، همراه با فعالیت‌ها بدنی و ماهی، سیگار نکشیدن و فعال بودن در طول روز است؛ سبک زندگی که می‌تواند از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند.”

نتایج یافته‌های این محققان در نشریه “The Lancet” منتشرشده است.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر