;
coinex

ناسا و اسپیس ایکس در حال بررسی محل‌های فرود فضاپیمای دراگون

ناسا و اسپیس ایکس در حال بررسی محل‌های فرود فضاپیمای دراگون
شرکت فضایی اسپیس ایکس به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای شروع طرح استعمار مریخ، قصد فرستادن فضاپیمای بدون سرنشین دراگون را به سیاره سرخ دارد. در ابتدا قرار بود، این مأموریت در سال 2018 انجام شود، اما اسپیس ایکس، مأموریت دراگون را تا سال 2020 به تعویق انداخته است. این شرکت فضایی خصوصی اعلام کرده، هم‌اکنون با همکاری ناسا در حال بررسی محل‌های فرود مناسب برای نخستین مأموریت فضاپیمای دراگون در مریخ است.

پل ووستر از شرکت اسپیس ایکس که با دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا برای شناسایی محل‌های فرود مناسب مریخ، همکاری می‌کند، هفته گذشته در سخنرانی در تگزاس، نتایج بررسی‌های خود و همکارانش در ناسا را اعلام کرد.

به‌منظور کمک به طرح استعمار مریخ، محل‌های فرود می‌باید دارای شرایط زیر باشند:
• برای استفاده از انرژی خورشیدی در نزدیکی خط استوای سیاره سرخ واقع‌ شده باشند.
• برای استفاده از آب، باید در نزدیکی منابع یخ قرار داشته باشند.
• به دلیل دمای مناسب، در ارتفاعات پایین واقع شده باشند.
اما یافتن چنین محل‌های فرودی با شرایط مورد نظر، بسیار دشوار است.

به گزارش SpaceNews، اسپیس ایکس و ناسا، در ابتدا چهار کاندیدا برای محل فرود را در نیمکره شمالی مریخ که همه در محدود 40 درجه‌ای خط استوای مریخ قرار دارند، انتخاب کرده‌اند. این چهار کاندیدا، عبارت‌اند از: دیترونیلوس منسه، پلگرا مونتز، اتوپیا پلانتیا و آرکادیا پلانتیا.

دیترونیلوس منسه

دیترونیلوس منسه
دیترونیلوس منسه در مرز بین ارتفاعات پر دهانه بخش جنوبی و دشت‌های کم دهانه مریخ واقع‌شده است. در سطوح این ناحیه، شواهدی از فعالیت‌های یخی مشاهده‌شده است. درواقع، در دیترونیلوس منسه هنوز هم یخچال‌های طبیعی وجود دارند که آن را به منبع مطلوبی برای یخ تبدیل کرده است.

پلگرا مونتز
پلگرا مونتز
پلگرا مونتز رشته‌هایی هستند که در منطقه‌ای به طول 1300 کیلومتری سطح مریخ گسترده شده‌اند. پلگرا مونتز مجموعه‌ای حوضچه‌ها، تپه‌ها و برآمدگی‌ها را در خود جای‌داده است. این عوارض زمین‌شناختی احتمالا در اثر فعالیت‌های تکتونیکی به وجود آمده باشند. همچنین این منطقه به‌احتمال‌زیاد مقادیر زیادی آب یخ‌زده را در عمیق 20 متری زیر سطح خود حفظ کرده باشد.

اتوپیا پلانتیا

اتوپیا پلانتیا
منطقه اتوپیا پلانتیا همان منطقه‌ای است که کاوشگر وایکینگ 2 در سال 1976در آن فرود آمد. این منطقه با قطر 3300 کیلومتر، بزرگ‌ترین حوضچه منظومه شمسی را دارد. همچنین ناسا، در نوامبر سال گذشته کشف کرد، این منطقه میزبان ورقه یخی عظیم و ضخیمی بزرگ‌تر از ایالت نیومکزیکو است. دانشمندان تخمین زده‌اند که ترک‌خوردگی‌ها و فرورفتگی‌های این ناحیه حجم آبی به‌اندازه دریاچه سوپریور را در خود جای‌داده‌اند. دریاچه سوپریور که در مرز شمالی آمریکا و کانادا واقع‌شده، دومین دریاچه آب شیرین جهان ازلحاظ سطح و سومین دریاچه آب شیرین جهان ازلحاظ حجم محسوب می‌شود.

آرکادیا پلانتیا

آرکادیا پلانتیا
منطقه آرکادیا پلانتیا دشت همواری حاوی گدازه‌های تازه است. در این منطقه همچنین نواحی وجود دارد که ممکن است، براثر فرایندهای پیش یخبندان سیاره سرخ به وجود آمده باشند. با توجه به اینکه ممکن است، مقادیر بسیار زیادی یخ در زیر سطح آرکادیا پلانتیا وجود داشته باشد، این ناحیه می‌تواند، کاندیدای خوبی برای محل فرود مأموریت آینده مریخ باشد.

تصویر زیر، موقعیت منطقه آرکادیا پلانتیا و همسایگانش را نشان می‌دهد. استعمارگران آینده مریخ با توجه به موقعیت بسیار خوب این ناحیه، می‌توانند، موقعیت عالی نسبت به المپوس، بزرگ‌ترین آتش‌فشان منظومه شمسی داشته باشند.

استعمارگران آینده مریخ ممکن است، با اقامت در آرکادیا پلانتیا (قسمت بالای سمت چپ)، دید خوبی نسبت به کوه المپوس داشته باشند
استعمارگران آینده مریخ ممکن است، با اقامت در آرکادیا پلانتیا (قسمت بالای سمت چپ)، دید خوبی نسبت به کوه المپوس داشته باشند

این چهار محل فرود، ابتدا با داده‌های دوربین زمینه (CTX) مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا، موردبررسی قرار گرفتند، در این بررسی‌ها، این نواحی همه از شرایط مطلوب و سطوح همواری برخوردار بودند. اما هنگامی‌که دانشمندان از تصاویر دوربین هایرایز مدارگرد شناسایی مریخ بهره بردند. سه محل فرود اول، بسیار سنگی و ناهموار به نظر می‌رسیدند.

پل ووستر می‌گوید:” تیم آزمایشگاه پیشرانه جت درحالی‌که از دوربین (CTX) با رزولوشن متوسط بهره می‌برد، این نواحی را بسیار هموار و صاف می‌دید، اما تصاویر رزولوشن بالای هایرایز نشان داد، این نواحی کاملا سنگی هستند.”

به‌این‌ترتیب، منطقه چهارم یعنی آرکادیا پلانتیا، امیدبخش‌ترین محل فرود به نظر می‌رسد. تصاویر هایرایز نشان می‌دهد، این ناحیه کم‌تر سنگی است و می‌تواند محل مناسبی برای فرود اولین مأموریت فضاپیمای دراگون باشد.

کانسپتی از فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس ایکس که این کپسول فضایی را در حال ورود به جو مریخ نشان می دهد
کانسپتی از فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس ایکس که این کپسول فضایی را در حال ورود به جو مریخ نشان می دهد

مأموریت دراگون، تنها قدم اول اسپیس ایکس محسوب می‌شود. این شرکت می‌خواهد، درنهایت به یک شرکت حمل‌ونقل بین سیاره‌ای تبدیل شود. اسپیس ایکس قصد دارد، هر دو سال یک فضاپیما را به مریخ اعزام کند. این شرکت اعلام کرده، فضاپیمای دراگون قابلیت حمل یک‌تن محموله را در هر مأموریت خود دارد.

همچنین سیستم حمل‌ونقل سیاره‌ای (ITS) اسپیس ایکس، ممکن است، باوجود حمل محموله‌ای 450 تنی، در کمتر از 80 روز به مریخ برسد. باوجودی که این سیستم هنوز در مرحله طراحی قرار دارد، اما درنهایت می‌تواند، توانایی ما برای استعمار مریخ را به‌کلی دگرگون کند. اسپیس ایکس می‌خواهد، با سیستم حمل‌ونقل سیاره‌ای، ناوگانی از فضاپیماها را به‌طور مداوم به مریخ اعزام کند.

به‌این‌ترتیب، اگر چنین چیزی محقق شود، نخستین فرود مأموریت فضاپیمای دراگون در آرکادیا پلانتیا و یا هر محل دیگری، می‌تواند به قدم اول برای پیشرفت‌های فضایی بیشتر اسپیس ایکس و استعمار مریخ تبدیل شود.

.

منبع: universetoday

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر