;
coinex

تصویر جدید ناسا: تپه های شنی عجیب مریخ

تصویر جدید ناسا: تپه های شنی عجیب مریخ

ناسا تصویر جدیدی از تپه‌های شنی عجیب مریخی منتشر کرده است. سطح سیاره سرخ ممکن است، سرزمینی متروک با فعالیت‌های زمین‌شناسی کم به نظر رسد. اما بااین‌وجود، مریخ مملو از عوارض جغرافیایی و پدیده‌های طبیعی جذاب و شگفت است، از فرورفتگی‌ها و رگه‌های قطبی تا حوضچه‌های عمیق و دهانه‌های برخوردی که همه این عوارض جغرافیایی اشاره به فعالیت‌های زمین‌شناسی مریخ درگذشته دارند.

ناسا این تصویر جدید را که توسط دوربین هایرایز مدارگرد شناسایی مریخ به ثبت رسیده، روز پنجشنبه منتشر کرده است. این تپه‌های شنی هلالی شکل در نیمکره جنوبی مریخ واقع‌شده‌اند. محققان ناسا می‌گویند، این تپه‌های شنی می‌توانند در نزدیکی دهانه‌های برخوردی و یا در دشت‌های باز تشکیل شوند.

این تپه‌های شنی در نزدیکی بزرگ‌ترین دهانه برخوردی منظومه شمسی، هلاس پلانیتیا واقع‌شده‌اند. منطقه‌ی هلاس پلانیتیا مجموعه‌های متعددی از تپه‌ها و عوارض را در دهانه‌های برخوردی و دشت‌های خود جای‌داده است. تپه‌های شنی پلانیتیا ممکن است در نگاه اول، شبیه رد خزیدن مار به نظر رسند؛ اما درواقع این اشکال منحنی براثر وزش باد ایجادشده‌اند.

ناسا در توضیح این تصویر نوشته:”شیب جانب رو به نور خورشید تپه که سطح لغزشی نام دارد، مسیر وزش باد بر تپه‌ها و جهت حرکت شن‌ها را نشان می‌دهد.”

مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) ناسا، 12 اوت سال 2005 به فضا پرتاب شد و پس از پنج ماه ترمز هوایی،10 مارس سال 2006 به مدار مریخ رسید و به پنج فضاپیمای فعال دیگر که در مدار و یا سطح مریخ در حال فعالیت بودند، ملحق شد. این کاوشگرها و مدارگردها عبارت‌اند از: نقشه‌بردار سراسر مریخ، مارس اکسپرس، ادیسه مریخ و دو مریخ‌نورد کریاسیتی و آپورچینتی.

مدارگرد شناسایی مریخ دارای ابزارهای علمی گسترده‌ای است، ازجمله، چند دوربین‌ها و طیف نگارها، رادار، لندفرم، ابزارهایی برای چینه‌شناسی و کاوش مواد معدنی و یخ کره مریخ.  دوربین هایرایز (مخفف، آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح‌بالا) از زمان قرارگیری مدارگرد شناسی مریخ در مدار علمی خود در سال 2006 مشغول ثبت تصاویر فوق‌العاده باکیفیتی از سطح مریخ است.

.

منبع: cnet

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر