;
coinex

بررسی نسل سوم خودروی شاسی بلند کیا سورنتو مدل سال 2017

کیا سورنتو سنل سوم مدل سال 2017 میلادی

سالها بود که انحصار خودروهای شاسی بلند در اختیار خودروسازان آمریکایی مانند شورولت و فورد و همچنین خودوسازان ژاپنی مانند نیسان (Nissan) و تویوتا (Toyota) بود. با گذشت زمان و هجوم مشتریان به انواع خودروهای شاسی بلند (SUV)، سایر خودروسازان نیز دست به تولید و طراحی نمونه‎هایی از این خودروها در اندازه‌های مختلف زدند.

کمپانی کیا موتورز در سال 1944 در شهر سئول کره جنوبی با نام صنایع ابزار دقیق کیانگ سانگ ( Kyungsung Precision Industry ) تاسیس شد. در ابتدا این شرکت لوازم یدکی دوچرخه را تولید می کرد. این شرکت در سال 1952 نام خود را به صنایع کیا ( KIA Industries ) تغییر داد. باا اخذ مجوزهای لازم این شرکت از سال 1957 مشغول به ساخت موتور سیکلت های شرکت ژاپنی هوندا ( Honda ) شد. در سال 1962 نیز رو به تولید خودروهای باری شرکت ژاپنی مزدا ( Mazda ) نمود. در سال 1974 نیز این شرکت شروع تولید اولین خودروهای سواری خود تحت لیسانش شرکت خودرو سازی مزدا پرداخت.

شرکت کیا در حال حاضر بعد از شرکت خودروسازی هیوندای (Hyundai) دومین تولید کننده خودرو کشور کره جنوبی و یکی از ده خودروساز برجسته جهان به شمار می‌آید. این شرکت چند سالی است که در کنار تولید خودروهای ازران قیمت، کم مصرف و حتی لوکس و تجملی، رو به تولید خودروهای شاسی بلند در سایزهای مختلف آورده که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کیا سول (Kia Soul)
  • کیا کارنز (Kia Carens)
  • کیا اسپورتیج (Kia Sportage)
  • کیا سورنتو (Kia Sorento)
  • کیا موهاوی (Kia Mohave)

کیا سورنتو نیز یکی از مشهورترین خودروهای شاسی بلند سایز متوسط (Mid Size SUV) بوده که از سال 2003 میلادی در خط تولید این شرکت قرار گرفته و تا به حال سه نسل متفاوت از آن تولید شده است. با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی نسل سوم کیا Sorento مدل سال 2017 میلادی بپردازیم.

کیا سورنتو (Sorento)

اولین نسل از کیا سورنتو در سال 2003 میلادی بر پایه خودروهای باری این شرکت طراحی شده بود. این خودرو در دو تیپ LX و EX به مشتریان ارائه می‌شد. این خودرو با توجه به فاصله نسبتا زیاد از زمین و سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ (4WD)، نمونه‌ای مناسب برای عبور از مسیرهای خاکی و خارج از جاده به حساب می‌آمد. این نسل از کیا سورنتو تا سال 2009 در خط تولید قرار داشت. کیا Sorento مدل سال 2003 میلادی به بازارهای ایران نیز راه پیدا کرده و طرفدارانی خاص را به خود جلب نموده بود.

نسل دوم کیا Sorento در سال 2009 میلادی به بازارهای جهانی ارائه و تا سال 2014 در خط تولید قرار داشت. ظاهر این خودرو نسبت به نسل قبلی مدرن‌تر و به روز‌تر شده بود و به امکانات و تجهیزات مختلفی نیز مجهز شده بود. این خودرو در آزمون‌های موسسه Euro NCAP در زمینه تصادفات رانندگی موفق به کسب 5 ستاره شد.

نسل سوم این خودرو نیز در نمایشگاه پاریس سال 2014 میلادی معرفی شد و تا کنون در خط تولید قرار دارد. این خودرو نیز مانند دو نسل قبلی به بازارهای ایران نیز ورود کرد و با واکنش‌های مثبتی نیز روبرو شد. کیا سورنتو نسل سوم از پلتفرمی مشترک با کیا کارنوال (KIA Carnival) استفاده کرده و در دو گونه 5 سرنشین و 7 سرنشین به بازارهای جهانی عرضه می‌گردد.

کیا سورنتو نسل سوم

کیا سورنتو نسل سوم خودرویی است با قیمت خودروهای شاسی بلند سایز کوچک (Compact SUV) که علاوه بر کنجایش 7 سرنشین، لیست بلند بالایی از امکانات و تجهیزاتی نزدیک به خودروهای لوکس را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. این خودرو قابلیت تجهیز به سه مدل پیشرانه، سیستم انتقال قدرت به تمامی چرخ‌ها (AWD) و ضمانتی 10 سال یا 100.000 کیلومتری (هر کدام که زودتر فرا رسد) را به خریداران ارائه می‌کند. کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت قطعات داخلی نیز بالا رفته و کابین آن حس لوکس بودن را به سرنشینان القا می‌نماید.

تغییرات مدل سال 2017

از امکانات اضافه شده به این خودرو برای سال 2017 میلادی می‌توان به پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto، سیستم‌های کمکی رانندگی مانند هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)، کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control) و ترمز خودکار اشاره کرد.

از نقاط قوت کیا سورنتو 2017 می‌توان به طراحی داخلی زیبا و مدرن، قابلیت‌های دینامیکی بهبود یافته و بالا، تکنولوژی سطح بالای استفاده شده و پیشرانه‌های مجهز به سیستم توربوشارژ اشاره کرد. قیمت بالای تیپ‌های بالا و عدم تجهیز به موتورهای مجهز به توربوشارژر در نمونه‌های 7 سرنشین از نقاط ضعف این خودرو به شمار می‌آیند.

این خودرو با قیمت 26.300 دلار (معادل 98 میلیون تومان) در مدل و تیپ پایه و 47.000 دلار (معادل 176 میلیون تومان) در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات در بازارهای جهانی به خریداران ارائه می‌گردد.

موتور، پیشرانه و مصرف سوخت

این خودرو در تیپ‌های L و LX از یک موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری استفاده کرده که نیرویی برابر با 185 اسب بخار را در اختیار راننده قرار داده و گشتاور تولیدی آن نیز 178 پاوند بر فوت (معادل 241 نیوتون متر) است. مصرف سوخت این پیشرانه نیز بر اساس اعلام EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست) 21 مایل با هر گالن سوخت (معادل 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری و 28 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی با سیستم انتقال قدرت به چرخ‌های جلو (FWD) و 21 مایل با هر گالن سوخت (معادل 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری و 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ (AWD) است.

تیپ EX کیا سورنتو از یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری به صورت استاندارد استفاده کرده که با استفاده از توربوشارژر نیرویی معادل 240 اسب بخار و گشتاوری 260 پاوند بر فوت (معادل 352 نیوتون متر) را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این پیشرانه در مدل تک دیفرانسیل مصرف سوختی برابر با 20 مایل با هر گالن سوخت (معادل 11.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری و 27 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 19 مایل با هر گالن سوخت (معادل 12.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری و 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی دارد.

آخرین پیشرانه موجود برای کیا Sorento مدل 2017 یک موتور پر قدرت شش سیلندر خورجینی با حجم 3.3 لیتر بوده که به صورت استاندارد در تیپ SX و انتخابی بر روی تیپ‌های LX و EX نصب می‌گردد. این موتور توانایی تولید نیرویی برابر با 290 اسب بخار و گشتاور 252 پاوند بر فوت (معادل 341 نیوتون متر) را دارد. مصرف سوخت این پیشرانه نیز بر اساس اعلام EPA برابر با 18 مایل با هر گالن سوخت (معادل 13 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری و 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی با سیستم انتقال قدرت به چرخ‌های جلو (FWD) و 17 مایل با هر گالن سوخت (معادل 13.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری و 23 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ (AWD) است.

کیا Sorento مجهز به این پیشرانه پرقدرت در طی تنها 7.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر رسیده که برای خودرویی در این کلاس رقمی مناسب است. سیستم انتقال قدرت در تمامی تیپ‌های کیا Sorento یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک است.

تیپ‌های مختلف و تجهیزات کیا Sorento

کیا Sorento در پنج تیپ مختلف به مشتریان ارائه می‌گردد. این تیپ‌ها عبارتند از:

  • تیپ L
  • تیپ LX
  • تیپ EX
  • تیپ SX
  • تیپ Limited

تیپ L تنها در مدل 5 سرنشین ارائه شده و تیپ LX به صورت سفارشی مجهز به ردیف سوم صندلی‌ها خواهد شد. مابقی تیپ‌ها به صورت استاندارد مجهر به ردیف سوم صندلی‌ها شده‌اند.

تیپ L

این تیپ، مدل پایه و استاندارد این خودرو بوده و با قیمتی در حدود 26.300 دلار (معادل 98 میلیون تومان با احتساب دلار 3750 تومانی) به خریداران عرضه می‌گردد. از تجهیرات این تیپ می‌توان به رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی مجهز به شش بلندگوی جداگانه با پشتیبانی از پورت USB و اتصال به گوشی‌های هوشمند همراه از طریق سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث اشاره کرد.

تیپ LX

این تیپ قیمتی در حدود 27.600 دلار (معادل 103.5 میلیون تومان) داشته و از تجهیزاتی اضافی مانند صفحه نمایشگر 4.3 اینچی لمسی، دوربین کمکی دنده عقب، هشدارهای صوتی برای اندازه گیری فاصله خودرو با موانع و باربند سود می‌برد.

تیپ EX

تیپ EX کیا سورنتو با قیمت 32.400 دلار (معادل 121.5 میلیون تومان) علاوه بر امکانات موجود در تیپ‌های قبلی به تجهیزاتی مانند رینگ‌های 18 اینچی، سنسورهای پارک دنده عقب، پوشش چرمی صندلی‌ها، صندلی راننده با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی، آیینه عقب حساس به نور، سیستم کنترل صوتی UVO شرکت کیا با پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto، صندلی‌های مجهز به گرمکن در ردیف جلو، غربیلک فرمان (Steering Wheel) مجهز به روکش چرمی و سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک (Dual Zone Climate Control) نیز مجهز شده است.

تیپ SX

کیا Sorento در تیپ SX قیمتی معادل 39.500 دلار (معادل 148 میلیون تومان) داشته و از رینگ‌های 19 اینچی، در صندوق عقب الکتریکی با قابلیت باز شدن توسط حرکت پا، ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)، سانروف پانوراما استفاده می‌کند. از دیگر تجهیزات کمکی این تیپ می‌توان به سیستم‌های کمکی هشدار وجود ترافیک و مانع در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert)، مشاهده نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring)، صفحه نمایش با دقت بالای 8 اینچی لمسی با کنترل صوتی و سیستم پخش حرفه‌ای با 10 بلندگوی جداگانه ساخت شرکت Infinity اشاره کرد.

تیپ Limited

این تیپ مجهزترین و لوکس‌ترین گونه کیا Sorento بوده و با قیمت نسبتا بالای 44.800 دلار (معادل 168 میلیون تومان) در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. از تجهیزات این تیپ می‌توان از پوشش از چرم ناپا (Nappa – نوعی چرم مرغوب) برای ابزار و ادوات داخلی، صندلی‌های جلویی مجهز به خنک کننده و صندلی‌های ردیف دوم مجهز به گرمکن، دوربین 360 درجه اطراف خودرو و غربیلک فرمان مجهز به گرمکن روکش شده با چوب و چرم نام برد.

امکانات اضافی و تجهیزات سفارشی

بسته‌های سفارشی نیز برای کیا سورنتو در نظر گرفته شده که امکانات تکمیلی را به مجموعه تجهیزات آن اضافه می‌نماید. این بسته‌ها عبارتند از:

  • Convenience
  • Premium
  • Advanced Technology
  • Advanced Touring

بسته Convenience امکانات رفاهی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم کمکی پارک در بخش عقبی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 10 جهت به صورت الکتریکی، صندلی‌های جلویی مجهز به گرمکن و پشتیبانی از نرم افزارهای ارتباطی با گوشی‌های تلفن هوشمند را به تیپ LX اضافه می‌نماید.

برای تیپ EX نیز یک بسته با نام Premium در نظر گرفته شده که امکاناتی از قبیل خروجی برق 110 ولت، نورپردازی داخل کابین با استفاده از لامپ‌های LED، آیینه‌های جانبی با قابلیت جمع شدن به صورت الکتریکی و باربند به رنگ کروم را به این تیپ اضافه می‌کند.

در بسته سفارشی Advanced Technology تجهیزاتی مانند ترمر‌های خودکار، سیستم هشدار برخورد ار جلو، سیستم کنترل سرعت تطبیقی، سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning) و ترمز الکترونیکی پارک را به خودرو اضافه می‌نماید.

بسته Advanced Touring نیز تجهیزات موجود در بسته Advanced Technology را به همراه سانروف پانوراما و نورپردازی با استفاده از لامپ‌های LED را به سایر امکانات و تجهیزات موجود اضافه می‌کند.

کابین

با توجه به صندلی‌های ردیف دوم با قابلیت حرکت به سمت عقب و جلو، فضای داخلی کیا سورنتو حتی برای افراد بلند قد نیز کاملا مناسب بوده ولی صندلی‌های ردیف سوم تنها قابل استفاده برای کودکان طراحی شده اند. فضای موجود برای محفظه بار نیز در حدود 310 لیتر بوده و در صورت جمع نمودن صندلی‌های دو ردیف عقب به 2100 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

ایمنی

کیا سونتو مدل 2017 به صورت استاندارد از ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و شش کیسه هوا ( 2 عدد در جلو و بخش جانبی جلویی و 2 سری کیسه هوای پرده‌ای سرتاسری) و سیستم کنترل پایداری (Stability Cotrol) استفاده می‌کند. از تجهیزات کمکی رانندگی موجود نیز همانطور که پیشتر اشاره شد، می‌توان به سیستم‌هایی مانند نمایش نقاط کور، هشدار وجود مانع و ترافیک در بخش عقبی، ترمزهای اضطراری خودکار و هشدار خروج از خطوط جاده و وجود مانع در بخش جلویی خودرو اشاره کرد.

کیا سورنتو 2017 در آزمون‌های تصادفات رانندگی IIHS موفق به کسب نمره خوب در تمامی بخش‌ها شده و عنوان Top Safety Pick+ را از آن خود نموده است.

تجربه رانندگی

حرکت کیا Sorento 2017 بر روی سطح جاده مناسب بوده و فرمان این خودرو عملکردی دقیق دارد. عایق بندی کابین نیز قابل قبول بوده و میزان نفوذ صدای بیرون به داخل بسیار کم است. سواری بر روی بیشتر سطوح نرم بوده و موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر این خودرو با توجه به مصرف سوخت پایین و قدرت و گشتاور بالا عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

رقبا

در این کلاس بدنه از خودروها رقبای بسیاری وجود داشته که هر کدام به نوبه خود یکی از بهترین‌ها به شمار می‌آیند. خودروهای زیر نمونه‌هایی از رقبای کیا سورنتو 2017 به شمار می‌آیند:

  • جیپ گرند چروکی (Jeep Grand Cherokee) با قیمت پایه 31.500 دلار (معادل 118 میلیون تومان)
  • دوج دورانگو (Dodge Durango) با قیمت پایه 31.000 دلار (معادل 116 میلیون تومان)
  • فورد اج (Ford Edge) با قیمت پایه 31.000 دلار (معادل 116 میلیون تومان)
  • هیوندای سانتافه اسپورت (Hyundai Santa Fe Sport) با قیمت پایه 26.200 دلار (معادل 98 میلیون تومان)
  • نیسان مورانو (Nissan Murano) با قیمت پایه 30.700 دلار (معادل 115 میلیون تومان)
  • تویوتا فور رانر (Toyota 4Runner) با قیمت پایه 35.100 دلار (معادل 131 میلیون تومان)
  • تویوتا هایلندر (Toyota Highlander) با قیمت پایه 31.600 دلار (معادل 118.5 میلیون تومان)

در مجموع تیپ EX کیا سورنتو 2017 در کنار قیمت مناسب به تجهیزات نسبتا کاملی نیز مجهز شده و می‌تواند بهترین گزینه برای خرید به شمار آید.

شرکت

کیا سورنتو در بازار ایران

شرکت اطلس خودرو به عنوان نماینده رسمی کمپانی کیاموتورز کره جنوبی، با حضور در عرصه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای کیاموتورز از سال ۱۳۸۶ در کشور نه تنها نویدگر حضور بازیگری جدید و قدرتمند در صنعت خودرویی کشور بوده است بلکه موجب شکسته شدن محدودیت تنوعی خودروهای موجود در بازار ایران و توجه به خواسته ها و انتظارات مخاطبان ایرانی و به صورت غیر مستقیم نیز سبب رشد همه فعالان این صنعت شده است.امروز دامنه فعالیت های اطلس خودرو از تنوع فروش خودروهای کیاموتورز گرفته تا نحوه متمایز خدمت رسانی به تمامی مشتریان خانواده کیا در سراسر کشور؛ گسترش قابل توجهی یافته است.

در حال حاضر کیا سورنتو 2017 با قیمتی در حدود 220 میلیون تومان (معادل 58.500 دلار) با پیشرانه چهار سیلندر 2.4 لیتری به فروش می‌رسد. خریداران ایرانی با پرداخت این مبلغ توانایی خرید خودروهای فهرست زیر را در بازارهای جهانی خواهند داشت:

  • آئودی Q7 با قیمتی در حدود 53.000 دلار
  • لکسوس GX460 با قیمتی در حدود 52.000 دلار
  • ب ام و X5 با قیمت 55.000 دلار
  • کادیلاک XT5 با قیمت 52.000 دلار
  • لکسوس RX با قیمت 50.500 دلار
  • پورشه کاین با قیمت 60.000 دلار

منبع : تکرا

تصاویر : Netcarshow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر