;
coinex

بررسی و مشخصات فنی ام جی 3 ، خودرویی کوچک مناسب سفرهای درون شهری

mainام جی 3 یک خودروی سدان کوچک شهری بوده که توسط شرکت خودرو سازی بریتانیایی – چینی MG طراحی و تولید شده است. این خودرو در پی موفقیت نسبی و کیفیت بالا و امکانات مناسب سایر خودروهای این شرکت مانند MG 550 و MG 6 چند وقتی است که روانه بازار خودروی ایران شده است.

شرکت MG یا Morrison Garage یک شرکت قدیمی و معتبر انگلیسی است که از دهه 1920 میلادی به ساخت انواع خودرو اشتغال دارد. این شرکت تا سال 2000 میلادی تحت تملک گروه خودرو سازی روور (Rover) قرار داشت. در حال حاضر این شرکت جزئی از گروه خودروسازی Nanjing Automobile به شمار می‌‌آید. محصولات ام جی توسط شرکت مدیا موتور به بازار ایران عرضه می‌گردد. ام جی 3 نیز در کنار مدل شاسی بلند GS از آخرین محصولات این شرکت پر سابقه بوده که از سال 2008 میلادی وارد بازارهای جهانی شده است.

نسل جدید این خودرو نیز برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن سال 2010 به نمایش درآمد و بر پایه مدل مفهومی MG Zero ساخته شده است. این خودروی کوچک شهری نیز نزدیک به دو سال است که در بازارهای داخلی ایران حضور داشته و توانسته در کنار ظاهر زیبا و قدرت مناسب، نمونه‌ای مناسب برای استفاده بانوان در مسیرهای داخلی شهری باشد.

طراحی داخلی و کابین ام جی 3

ام جی 3 با ابعادی معادل 4018 میلیمتر طول، 1728 میلیمتر عرض، 1517 میلیمتر ارتفاع و فاصله دو محور 2520 یک خودروی بسیار کوچک بوده اما طراحی کابین آن به گونه‌ای است که این کوچکی تاثیر منفی روی آن نداشته و فضای جادار و کافی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

از نکات منفی موجود در این خودرو می‌توان به کیفیت نسبتا پایین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت ابزار و ادوات داخلی و پلاستیک سخت در ساخت داشبورد آن اشاره کرد. اما گذشته از این نکته، جاگذاری ابزار کنترلی مناسب بوده و همه چیز در اختیار راننده قرار دارد. این خودرو فضایی در حدود 285 لیتر را به محفظه بار و صندوق عقب اختصاص داده که با توجه به قابلیت خم شدن صندلی‌های ردیف دوم، این فضا تا 938 لیتر نیز افزایش پیدا کرده که رقمی مناسب برای خودرویی در این کلاس بدنه به حساب می‌آید.

شیشه‌ها مجهز به فیلتر بوده و از ورود اشعه‌های مضر به داخل کابین جلوگیری نموده و مجهز به سیستم ضد بخار نیز شده است. صندلی‌های عقب نیز از اتصالات ISOFIX برای نصب صندلی کودک با بالاترین ضریب ایمنی استفاده می‌کند. از سایر امکانات رفاهی و سرگرمی موجود برای این خودرو می‌توان به موارد مانند چراغ‌های روشنایی در روز (Daytime Running Light یا DLR) مجهز به لامپ‌های LED، مجهز به رادیو استریو، سیستم صوتی MP3 و CD player با ورودی USB ،AUX و iPod به همراه 6 بلندگو HI-FI با ووفر و دارای بلوتوث مجهز به کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ های جلو (Auto Light)، روکش صندلی ها و غربیلک فرمان چرمی با دوخت قرمز و سیستم تهویه مطبوع  الکتریکی ETC اشاره کرد.

موتور و پیشرانه

برای ام جی 3 تنها یک نوع پیشرانه در نظر گرفته شده است. این پیشرانه یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری بنزینی بوده و یکی از نقاط ضعف اصلی این خودرو به شمار می‌آید. این موتور توان تولید نیرویی برابر با 108 اسب بخار در دور موتور 6000 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن 135 نیوتون متر بوده که از دور موتور 4500 RPM در اختیار راننده قرار ‌می‌گیرد. نیروی تولیدی موتور نیز توسط یک جعبه دنده اتوماتیک 5 سرعته با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد.

مصرف سوخت این موتور چهار سیلندر VTI نیز بر اساس اعلام کارخانه 45 مایل با هر گالن سوخت (معادل 5.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی (شهری / بزرگراهی) بوده که رقمی پایین‌تر از متوسط برای خودرویی با این سایز و کلاس بدنه به حساب می‌آید. ام جی 3 برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی نزدیک به 11 ثانیه نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 108 مایل در ساعت (معادل 173 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است.

تجربه رانندگی

رانندگی با این خودرو جذاب بوده و ام جی در هنگام حرکت بر روی جاده و عبور از پیچ‌ها، عملکردی نرم و مناسب داشته و با توجه به عملکرد نسبتا اسپرت آن، چسبندگی خوبی به سطح جاده دارد. فرمان آن در هنگام حرکت با سرعت‌های پایین اندکی سنگین بوده اما در مجموع عملکردی مناسب و در حد سایر خودروهای موجود در این کلاس دارد. این خودرو به صورت استاندارد از تایرهای سایز 185/65/15 استفاده می‌کند. انتخاب تیپ‌های بالا و استفاده از تایرهای پهن‌تر اگرچه موجب اسپرت‌تر شدن ظاهر خودرو می‌گردد اما تاثیری بر عملکرد خودرو نخواهد داشت.

صفحه کیلومتر شما از طراحی زیبا و اسپرتی برخوردار بوده و طراحی و دوخت غربیلک فرمان نیز به گونه‌ای است که نمایی همانند خودروهای اسپرت را به این نمونه کوچک شهری می‌دهد. نفود صدا به داخل کابین کم بوده و با استفاده از سیستم فنربندی مناسب، راننده و سرنشینان در هنگام حرکت با دورهای پایین، سفری آرام را تجربه خواهند کرد.

تیپ‌های مختلف

ام جی 3 در بازارهای جهانی در پنج تیپ مختلف ارائه می‌گردد. این تیپ‌ها عبارنتد از:

  • 3Time با قیمت پایه 8.600 پوند (معادل 40 میلیون تومان با احتساب پوند 4.700 تومانی در رمان نگارش)
  • 3Form با قیمت پایه 9.750 پوند (معادل 45.5 میلیون تومان)
  • 3Form Sport با قیمت پایه 10.000 پوند (معادل 47 میلیون تومان)
  • 3Style با قیمت پایه 10.700 پوند (معادل 50 میلیون تومان)
  • 3Style Lux با قیمت پایه 11.200 پوند (معادل 52.5 میلیون تومان)

ایمنی و امکانات کمکی رانندگی

ام جی 3 در زمینه ایمنی عملکرد ضعیفی داشته و در حالیکه سایر رقبای این خودرو مانند فورد فیستا (Ford Fiesta) موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده اند، این خودرو تنها 3 ستاره در این زمینه کسب نموده است. از امکانات ایمنی موجود در این خودرو می‌توان به وجود 6 کیسه هوای ایمنی (جلو ، جانبی و پرده ای)، مجهز به سیستم هشدار دهنده فشار باد لاستیک ها(TPMS)، سیستم اخطار کمربند ایمنی سرنشینان جلو، کمربند های ایمنی جلو مجهز به سیستم پیش کشنده گی و آزادسازی تدریجی کمربند در هنگام بروز حوادث با هدف کاهش آسیب، فرمان هیدرولیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع و جذب ضربه در تصادفات به منظورکاهش آسیب به راننده و میله ایمنی در درب های بغل جهت جلوگیری از صدمات ناشی از تصادفات اشاره نمود.

فرمان هیدرولیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع و جذب ضربه در تصادفات به منظورکاهش آسیب به راننده، مجهز به سنسور پارک عقب (PDC)، بسته شدن اتوماتیک پنجره ها پس از پیاده شدن از خودرو (Lazy Key)،سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، مجهز به ترمز ضد قفل(ABS)، سیستم پایداری خودرو بر سر پیچ ها(CBC)، مجهز به ترمز کمکی BAS و سیستم تعلیق مستقل جلو و در عقب(H-Type) از سایر امکانات موجود در این خودرو به حساب می‌آیند.

رقبا

این خودرو هم در بازارهای جهانی و هم در بازارهای داخلی رقبای زیادی دارد. تعدادی از این رقبا عبارتند از:

  • شورولت اسپارک (Chevrolet Spark) با قیمت پایه 11.000 پوند (معادل 51.7 میلیون تومان)
  • میتسوبیشی میراژ (Mitsubishi Mirage) با قیمت پایه 11.000 پوند (معادل 51.7 میلیون تومان)
  • اسمارت (Smart For Two) با قیمت پایه 12.400 پوند (معادل 58 میلیون تومان)
  • فیات (Fiat) مدل 500 با قیمت پایه 12.900 پوند (معادل 60.6 میلیون تومان)
  • کیا پیکانتو (Kia Picanto) با قیمت پایه 8.000 پوند (معادل 38 میلیون تومان)

شرکت مدیاموتورز در سال 1388  به عنوان نماینده­ی انحصاری برند انگلیسی MG پا به بازار خودروی ایران گذاشت و همواره سعی بر آن داشته تا خودرو­هایی مطابق با فناوری روز و استاندارد بین المللی را برای ایرانیان مهیا نماید و اکنون پس از کسب تجربیات فراوان طی سالیان گذشته ، آگاهی از نیاز بازار کشور ، آشنایی با سلیقه مردم ایران و مطالعات و تحقیقات بعمل آورده مفتخر است تا وعده ورود خودرو هایی منحصر به فرد به کشور را اعلام دارد.

ام جی 3 با قیمتی در حدود 75 میلون تومان (معادل 20.000 دلار) به فروش رسیده که مانند سایر خودروهای واردتی تفاوت زیادی با قیمت جهانی دارد. خریداران ایرانی با پرداخت این مبلغ توانایی تملک خودروهایی مانند نمونه‌های موجود در لیست زیر را خواهند داشت:

سخن آخر

در بازارهای جهانی ام جی در حضور رقبایی مانند شورولت اسپارک و میتسوبیشی میراژ و فولکس واگن (Volkswagen Golf)، حرفی برای گفتن نداشته اما در بازارهای داخلی با رقبایی مانند نمونه‌های چینی از قبیل انواع مدل‌های برلیانس، ام و ی ام و جک در کنار نمونه‌های با کیفیتی مانند هیوندای i10، کیا پیکانتو، آلفارومئو میتو (Alfa Romeo Mito) روبرو بوده و از بسیاری از جهات از آنها برتری دارد. در مجموع امکانات این خودرو در کلاس بدنه و قیمت خود مناسب بوده و ام جی 3 یک نمونه مناسب برای خانواده‌های جوان و کم جمعیت و همچنین بانوان به حساب می‌آید.

مشخصات فنی ام جی 3 مدل 2017 در یک نگاه

MG3
حجم موتور (سی سی) 1498
تعداد سیلندر ۴
قدرت (اسب بخار) 108
گشتاور (نیوتون متر) 135
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) 10.9
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 173
مصرف سوخت (شهری | لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)
مصرف سوخت (بزرگراهی | لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)
مصرف سوخت (ترکیبی | لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) 5.2
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) 75
قیمت پایه در بازارهای جهانی (میلیون تومان) 40

منبع : تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر