;
coinex

چطور تمرکز خود را حفظ کنیم؟ تمرین های مغز برای حفظ تمرکز

چطور تمرکز خود را حفظ کنیم؟ تمرین های مغز برای حفظ تمرکز

شما به عنوان یک کارآفرین با مشغله‌ی زیادی روبرو هستید. زمانی که دائما با کارمندان متعدد، مشتری ها، ایمیل ها و تماس های تلفنی بیشمار سروکار دارید، حفظ تمرکز به یک چالش دشوار تبدیل می‌شود که به توجه بیشتری نیاز دارد. با این اوصاف، برای کار کردن در میانه‌ی این سروصداها باید درک درستی از محدودیت های مغزی داشته باشید و بر مبنای آن به فعالیت های خود ادامه دهید؛ این روش به تقویت و حفظ تمرکز منجر شده و افزایش بهره وری را نیز به همراه خواهد داشت.

مغز ما با حواس پرتی ها هماهنگ است، بنابراین و با توجه به محیط دیجیتالی امروزی، حفظ تمرکز از همیشه دشوارتر شده است. دیوید راک، یکی از بنیانگذاران NeuroLeadership Institute و نویسنده ی کتاب Your Brain at Work (مغز شما در زمان کار) در این باره می‌گوید: “حواس پرتی ها علامت می‌دهند که چیزی تغییر کرده است. یک حواس پرتی درواقع هشداری است که می‌گوید ‘توجه خود را به من بده، این مساله می تواند مهم یا خطرناک باشد.’” واکنش مغز نیز در این میان به صورت خودکار بوده و تقریبا غیر قابل توقف است.

انجام دادن چندین کار به صورت همزمان یک مهارت مهم به شمار می‌رود، اما همچنین می‌تواند مضراتی را نیز به همراه داشته باشد. راک در این باره معتقد است: “این کار به کاهش هوش منجر شده و میزان IQ را به معنای واقعی کلمه کمتر می‌کند. با اعمال این روش دچار اشتباه می‌شویم، سرنخ های حساس را گم می‌کنیم و یا حتی کنترل را از دست می‌دهیم.”

زمانی که چندین کار را به صورت همزکان انجام می‌دهید، مغز شما احساس سرخوشی خواهد داشت. این کار در نهایت به حفظ تمرکز دائمی منجر نشده و تنها اوقات فراغت کوتاه و بدون حواس پرتی را برایتان فراهم می‌کند. راک می‌گوید: “20 دقیقه تمرکز مداوم در طول روز می‌تواند دگرگون کننده باشد.”

پیشنهاد ما این است که برای حفظ تمرکز و افزایش بهره وری از 3 توصیه ی زیر استفاده کنید؛ با تکرا همراه شوید:

1. در وهله ی اول کارهای خلاقانه را انجام دهید

همه ی ما به طور معمول در وهله ی اول کارهای آسان تر را انجام می‌دهیم و سپس به سراغ کارهای دشوارتر می‌رویم. این روش انرژی شما را کاهش داده و تمرکز شما را کمتر می‌کند. راک در این باره می‌گوید: “با یک ساعت کار کردن، ظرفیت شما نسبت به زمان آغاز کار کمتر می‌شود. هر تصمیمی که می‌گیریم، مغز را خسته می‌کند.”

برای تمرکز موثر باید این روند را معکوس کنید. کارهایی که به خلاقیت یا تمرکز بیشتری نیاز دارند را اول از همه انجام دهید و سپس کارهای آسان تر مثل پاک کردن ایمیل ها یا برنامه ریزی جلسه ها را انجام دهید.

2. زمان خود را با دقت برنامه ریزی کنید

دیوید راک با مطالعه ی هزاران نفر به این نتیجه رسید که ما به طور میانگین، تنها به مدت 6 ساعت در هفته، کاملا متمرکز هستیم. او می‌گوید: “شما باید دقیقا بدانید که در طول این ساعت ها چه کارهایی را انجام دهید.”

بسیاری از افراد در اولین ساعات روز و یا در نیمه های شب به خوبی تمرکز می‌کنند و مطالعات راک نشان می‌دهد که 90 درصد از افراد در ساعاتی که خارج از محیط کاری هستند، بهتر فکر می‌کنند. باید بدانید که در کجا و چه زمانی، بهتر از همیشه تمرکز می‌کنید و سپس سخت ترین کارهای خود را در این لحظات انجام دهید.

3. مغز خود را همانند یک ماهیچه تمرین دهید

زمانی که انجام دادن چندین کار به صورت همزمان به یک امر عادی تبدیل می‌شود، مغز شما به سرعت خود را سازگار می‌کند. شما توانایی تمرکز را از دست داده و حواس پرتی ها به یک عادت تبدیل می‌شوند. راک می‌گوید: “ما مغزمان را به گونه ای تمرین داده ایم که متمرکز نباشد.”

با خاموش کردن تمامی حواس پرتی ها و متعهد شدن به تنها یک کار می‌توانید تمرکز کردن را تمرین کنید. کار خود را با 5 دقیقه تمرین در روز شروع کنید و سپس این زمان ها را افزایش دهید. اگر متوجه شدید که ذهن شما دچار سرگردانی شده، به سرعت به حالت اولیه برگردید. راک در این باره می‌گوید: “این کار مثل تمرین های تناسب اندام است. باید ماهیچه‌ی خود را بسازید تا متمرکز شوید.”

.

منبع: entrepreneur

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر