;
coinex

مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتو ، دو خودروی شهری کوچک موجود در بازار

مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتودر شهرهای شلوغ و پر ترافیک امروزی، پیدا کردن جای پارک و عبور از مسیرهای باریک، یکی از مهم ترین المان‌های خودروهای شهری است. شرکت‌های بزرگ و معتبر خودروسازی جهان نیز با توجه به این مساله، دست به طراحی و تولید خودروهای کوچک شهری (Mini Cars یا City Cars) زده اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به بررسی و معرفی دو نمونه‌ از این خودروهای کوچک که در بازار ایران نیز حضوری نسبتا موفق داشته‌اند، بپردازیم.

مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتو

کیا موتورز (Kia Motors) و هیوندای (Hyundai) دو شرکت خودروسازی کره‌ای هستند که چند سالی است حضوری موفق در بازار ایران را تجربه می‌کنند. هر دوی این شرکت‌ها در کنار تولید خودروهایی در کلاس‌های بدنه سدان (Sedan). شاسی بلند (SUV) و کوپه (Coupe)، نمونه‌هایی کوچک و شهری نیز تولید می‌نمایند. دو نمونه از این خودروها مدل i10 هیوندای و مدل پیکانتو (Picanto) شرکت کیا بوده که در بازار ایران حضور دارند. هیوندای i10 یک خودرو کوچک شهری بوده که یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازارهای جهانی خودرو به حساب می‌آید. اما این خودرو رقبایی مطرح داشته که یکی از آنها کیا پیکانتو است.

مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتو : طراحی خارجی

خودروهای کوچک شهری معمولا در دو فرم ظاهری تولید می‌گردند. یکی از این فرم‌ها خودروهایی هستند که صرفا جنبه کاربردی داشته و به نوعی مکعب‌های متحرک بر روی چهار چرخ به شمار می‌آیند. اما نوع دوم خودروهایی هستند که علاوه بر توجه کافی به کاربردی بودن، از طراحی ظاهری مناسب و زیبایی برخوردار شده‌اند.

هیوندای i10 خودرویی است که بر روی مرز بین این دو فرم طراحی شده است. این خودرو گرچه جذابیتی مانند نمونه‌هایی مانند فیات (Fiat) مدل 500 و یا رنو توینگو (Renault Twingo) نداشته اما طراحی قابل قبولی داشته و با بهره گیری از چراغ‌های روشنایی در روز مجهز به لامپ‌های LED ظاهری مناسب با یک خودرو کوچک درون شهری دارد. طراحی ظاهری کیا پیکانتو مدرن‌تر و به روز تر بوده و با استفاده از خطوط زاویه دار و منحنی، نمایی اسپرت ‌تر و تهاجمی‌تر را به خود گرفته است. این خودرو نسبت به رقیب خود هیوندای i10 توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.

کیا پیکانتو ابعادی برابر با 3595 میلیمتر طول، 1595 میلیمتر عرض و 1490 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن برابر با 2385 میلیمتر است. هیوندای i10 اندکی کشیده‌تر بوده و طولی برابر با 3665 میلیمتر، پهنایی برابر با 1669 میلیمتر، و ارتفاعی برابر با 1500 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با 2385 میلیمتر است.

مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتو : طراحی داخلی

اگرچه هر دوی این خودروها از یک پلتفرم استفاده کرده و شباهت‌های زیادی با هم دارند اما در داخل کابین تفاوت‌های اساسی بین هیوندای i10 و کیا پیکانتو وجود دارد. هیوندای i10 یکی از کاربردی‌ترین و مناسب‌ترین طراحی ها را در بین خودروهای کوچک شهری داشته و علاوه بر طراحی زیبا، مواد اولیه استفاده شده در ساخت ابزار و ادوات درونی آن نیز کیفیتی مناسب و قابل قبول دارند. محل قرارگیری صندلی‌ها مناسب بوده و ابزار و ادوات کنترلی خودرو در دسترس راننده قرار دارد.

کیا پیکانتو بر خلاف رقیب خود از یک کابین با طراحی قدیمی سود برده که بر خلاف مدل‌های دیگر این شرکت خودروساز مانند سراتو (Cerato) و اپتیما (Optima)، از مواد اولیه با کیفیت بالا در ساخت ادوات داخلی آن استفاده نشده است. در زمینه کاربردی بودن نیز هیوندای i10 عملکردی مناسب تر از کیا پیکانتو دارد. کابین جادارتر بوده و چهار سرنشین بزرگسال به راحتی در آن جای می‌گیرند. فضای 255 لیتری محفظه بار و صندوق عقب نیز این خودرو را به جادارترین نمونه موجود در این کلاس بدنه تبدیل کرده است.

کیا پیکانتو نیز فضایی 200 لیتری را برای محفظه بار درنظر گرفته که برای خودرویی در این کلاس رقمی مناسب به حساب می‌آید. اما در صورت جمع کردن صندلی‌های ردیف عقب، فضای موجود در هیوندای i10 بسیار بیشتر از کیا پیکانتو است. اما نقطه برتری کیا پیکانتو در این مساله بوده که این خودرو در یک نمونه 3 در نیز تولید شده در حالیکه هیوندای i10 تنها با 5 در به مشتریان عرضه می‌گردد.

مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتو : تجربه رانندگی

معمولا در خودروهای شهری سایز کوچک، لذت رانندگی یکی از مواردی است که زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما هیوندای i10 تجربه رانندگی مناسبی داشته و سفری راحت و جذاب را برای راننده و سرنشینان رقم می‌زند. با وجودی که قابلیت‌های دینامیکی این خودرو چشمگیر نبوده اما با سیستم فرمان دقیق و حساس و چسبندگی مناسب تجربه لذت بخشی را برای رانندگان در هر بازه سنی فراهم میکند.

قابلیت‌های کنترلی کیا پیکانتو نیز اگرچه پایین نبوده با توجه به سیستم فنربندی اسپرت، در هنگام عبور از دست اندازهای و پستی و بلندی‌های موجود در مسیرهای شهری، اندکی پر سر و صدا و پر تنش عمل می‌نماید. فرمان این خودرو سبک بوده و عملکرد جعبه دنده اتوماتیک آن از بسیاری از رقبا مانند فولکس واگن آپ (Volkswagen Up) بهتر است.

مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتو : موتور و پیشرانه

در حالت پایه و مدل استاندارد، هر دوی این خودروها با یک موتور سه سیلندر 1.0 لیتری به بازار عرضه می‌شوند. این موتور توانایی تولید نیرویی برابر با 65 اسب بخار را در دور موتور 6200 RPM و گشتاوری معادل 94 نیوتون متر را در دور موتور 3500 RPM را دارد. کیا پیکانتو با این پیشرانه در عرض 14.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز 170 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. اما هیوندای i10 اندکی سریع‌تر بوده و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود 14.1 ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت آن نیز 155 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. این موتور تنها مناسب سفرهای درون شهری بوده و برای عبور از بزرگراه‌ها و مسیرهای برون شهری کارایی لازم را ندارد.

موتور دوم یک نمونه 1.2 لیتری چهارسیلندر بوده و توانی برابر با 87 اسب بخار در هیوندای i10 را تولید می‌نماید. این خودرو با استفاده از این موتور به 12.3 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز دارد. موتور 1.2 لیتری موجود برای کیا پیکانتو توانایی تولید 84 اسب بخار را داشته و حجمی برابر با 1.25 لیتر دارد. کیا پیکانتو با این موتور در عرض 11.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. برای این موتورهای حجیم‌تر 1.2 لیتری و 1.25 لیتر یک گیربکس اتوماتیک نیز قابل سفارش بوده اما مصرف سوخت و کارایی کلی خودرو را کاهش می‌دهد. نیروی تولیدی موتور هر دو این خودروها به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد.

مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتو : ارزش در برابر قیمت

برای خودروهای کوچک شهری، یکی از مهم‌ترین موارد، هزینه‌های جانبی و جاری خودرو است. این دو خودرو در این بخش عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشت و نمره قابل قبولی را مسب می‌نمایند. هیوندای i10 مصرف سوختی برابر با 65.7 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3.6 لیتر) در سیکل ترکیبی (شهر / بزرگراه) است. مصرف سوخت کیا پیکانتو اندکی بیشتر بوده و معادل 62.8 مایل با هر گالن سوخت (برابر با 3.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی است.

هیوندای i10 با قیمتی نزدیک به 11.200 دلار (معادل 42 میلیون تومان با احتساب دلار 3750 تومانی در زمان نگارش) در تیپ پایه و استاندارد مجهز به موتور 1.0 لیتری دارد. این خودرو در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات (تیپ Premium SE) مجهز به گیربکس اتوماتیک قیمتی در حدود 16.200 دلار (معادل 60.5 میلیون تومان) دارد. کیا پیکانتو نیز با قیمت پایه 10.400 دلار (معادل 39 میلیون تومان) داشته و در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات مجهز به موتور 1.25 لیتری با قیمت 16.000 دلار (معادل 60 میلیون تومان) به خریداران عرضه می‌شود.

مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتو : امکانات و تجهیزات

هر دوی این خودروها از امکانات و تحهیزات نسبتا مناسبی سود می‌برند. کیا پیکانتو از امکانات امنیتی و کمکی مانند 6 ایربگ، سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی (Hill Start Assist Control یا HAC)، چهار سنسور کمکی پارک در عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم مدیریت کنترل پایداری خودرو (VSM) و سیستم کمکی ترمز (BAS) استفاده می‌کند.

از امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل)
  • کنترل مصرف سوخت
  • پوشش کرومی جلو پنجره
  • سیستم ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • روکش چرمی غربیلک فرمان
  • روکش فلزی پدال‌ها
  • روکش صندلی چرم و پارچه
  • صفحه کیلومتر و پشت آمپر سوپر ویژن
  • رادیو پخش با قابلیت پخش فایل‌های MP3 و ورودی AUX و USB
  • گرمکن صندلی‌های جلو
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (Automatic Climate Control)
  • بلوتوث و کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان

کیا پیکانتو در 10 رنگ مختلف و شاد و متنوع به خریداران ارائه می‌گردد.

هیوندای i10 از لحاظ امکانات ایمنی و کمکی رانندکی وضعیت مناسب‌تری داشته و به امکاناتی مانند سیستم هشدار خروج از خطوط جاده (Lane Departure Warning)، سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)، نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم کنترل شروع حرکت در سراشیبی، چراغ‌های جلویی با قابلیت گردش در پیچ جاده و سیستم کمکی پارک در عقب خودرو اشاره کرد.

از سایر امکانات رفاهی هیوندای i10 2017 می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (Air Conditioning)
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی
  • در صندوق عقب با قابلیت باز شدن با استفاده از ریموت کنترل
  • در باک با قابلیت باز شدن با استفاده از ریموت کنترل
  • محل نگهداری لیوان نوشیدنی در بخش جلویی خودرو

رقبا

در این کلاس خودروهای نسبتا متنوع و مناسبی حضور دارند. از نمونه‌های موجود در بازار ایران می‌توان به خودروهای ام جی 3، رنو ساندرو (Renault Sandero) و ام وی ام 110 نسل جدید، اشاره کرد. رقبای این خودرو در بازارهای جهانی عبارتند از:

  • تویوتا آیگو (Toyota Aygo)
  • سوزوکی سلریو (Suzuki Celerio)
  • فیات (Fiat) مدل 500
  • واکسهال ویوا (Vauxhall Viva)
  • رنو توئینگو
  • سئات (Seat) مدل Mii
  • فولکس واگن آپ

مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتو : برنده نهایی

انتخاب نمونه برتر در مقایسه هیوندای i10 و کیا پیکانتو کاری سخت و دشوار است. هر دوی این خودروها توانایی‌های دینامیکی و امکاناتی در حد سایر خودروها شهری دارند. کیا پیکانتو ظاهر جذاب‌تری نسبت به رقیب خود داشته اما نمی‌توان به راحتی از توانایی‌های فنی، امکانات ایمنی و کابین بزرگ و جادار هیوندای i10 گذشت. در مجموع می‌توان گفت که هیوندای i10 مدل 2017 با فاصله اندکی پیروز این مقایسه خواهد شد.

کیا پیکانتو و هیوندای i10 در یک نگاه

هیوندای i10 کیا پیکانتو
حجم موتور (لیتر) 1.2 1.25
تعداد سیلندر 4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه
قدرت موتور (اسب بخار) 87 84
گشتاور تولیدی (نیوتون متر)
شتاب 0 – 100 (ثانیه) 12.3 11.5
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 170 165
مصرف سوخت (شهری)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) 3.6 3.7
وزن (کیلوگرم) 860 900
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان) 42 39
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان)  90  85

 

منبع : تکرا (ترجمه و تالیف)

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر