;
coinex

عکس جدید مدارگرد اکتشافی تپه های شنی پوست مارمولکی مریخ را نشان می دهد

عکس جدید ناسا ریگزارهای خشن پوست مارمولکی مریخ را نشان می دهد
منطقه بسیار سرد نزدیک قطب جنوب مریخ، در عکس جدید مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا (MRO). شباهت غریبی به پوست مارمولک دارد. مدارگرد اکتشافی مریخ این عکس را به وسیله دوربین قدرتمند خود، هایرایز (دوربین آزمایشگاه علمی تصویربرداری با وضوح بالا) به ثبت رسانده است.

وب سایت ناسا روز سه شنبه در شرح این عکس نوشت:”این ویژگی دایره­ای ممکن است، یک ساختار برخوردی در قطب جنوب باشد.سنجش اندازه و فرکانس این دهانه­های برخوردی، امکان تخمین عمر این ساختار را فراهم می­کنند. با این وجود، دهانه­ها در سطوح یخی بر اثر فرایندهای متعددی به گونه ای هموار شده اند و یا تغییر کرده اند که به سختی می­توان با اطمینان منشأ برخوردی را برای آن­ها در نظر گرفت.”

این عکس تنها 59 اینچ (150 سانتی متر) از سطح مریخ را نشان می­دهد، در واقع مقیاس تصویر جدید ناسا 19.7 اینچ (50 سانتی متر) در هر پیکسل است.

مأموریت 720 میلیون دلاری مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا، اوت 2005 به فضا پرتاب شد و مارس 2006 در مدار مریخ قرار گرفت. در طول 11 سال گذشته، مدارگرد ناسا در جستجوی علائمی از فعالیت­های آبی در گذشته مریخ، بررسی زمین­شناسی و آب هوایی مریخ، شناسایی محل های فرود ماموریت های رباتیک و انسانی آینده را در سیاره سرخ و همچنین داده های مریخ­نوردهایی همچون کریاسیتی را به زمین مخابره کرده است.

همچنین گفتنی، یکی از مهمترین اهداف، مدارگرد اکتشافی مریخ، شناسایی بهترین محل برای فرود مأموریت‌ آینده‌ کاوشگر InSight است که قرار است از اواسط سال آینده مأموریت خود را در مریخ آغاز کند.

مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا از نوامبر سال 2006، در حال گردش در موقعیت مداری قطبی در فاصله بین 250 تا 316 کیلومتری سطح مریخ است. مدارگرد اکتشافی مریخ، 27 ماه مارس سال جاری، موفق شد، برای 50 هزارمین بار به دور مریخ گردش کند. مدارگرد ناسا، دارای شش ابزار علمی است که به گفته دانشمندان تیم مأموریت، همه آن­ها به خوبی کار می­ کنند.

.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر