;
coinex

سایت پرابلم؛ بستری منحصر به فرد برای حل خلاقانه مسائل

سایت پرابلم؛ بستری منحصر به فرد برای حل خلاقانه مسائل
فناوری‌هایی که روزی تنها در درست دولت‌ها –آن‌هم نه همه آن‌ها– بود، امروزه در جیب همه افراد یافت می‌شود و حجم عظیمی از دانش با فاصله یک کلیک در دسترس همه افراد قرار گرفته است. این گستردگی امکانات و ارتباطات باعث عمومی و مردمی شدن حل مسئله شده است و مرزهای نوآوری به‌سرعت در حال جابجا شدن هستند.

دیگر برای نوآوری و حل مسئله نیازی به شرکت در مناقصه‌ها و کاغذبازی اداری نیست. از هر مکان جغرافیایی می‌توان در جلو بردن لبه نوآوری رقابت کرد و با نشان دادن توانایی‌های خود، هم مسئله یک کارفرما را حل کرد و هم کسب‌وکار آینده خود را پایه‌گذاری کرد. «پرابلم» (Problem.ir) سایتی است که با ایجاد بستری برای نوآوری باز، این امکان را فراهم می‌کند.

رقابت با بهترین‌ها، حضور در «جامعه بهترین‌ها»

در پرابلم مسابقه‌ها بر اساس نیازهای سفارش‌دهنده ایجاد شده‌اند و «واقعی» هستند و بهترین‌های ایران در این مسابقه‌ها با یکدیگر برای ارائه بهترین راه حل‌ها رقابت می‌کنند. باید دید که چه زمانی پرابلم می‌تواند خود را در قواره بین‌المللی ببیند و شرکت‌کننده‌های خارجی نیز در رقابت وارد شوند؛ چرا که در برنامه‌های خود این موضوع را اعلام کرده است که قصد ندارد تنها به داخل ایران بسنده کند. دعوت از تعدادی از بهترین‌های هر حوزه برای داوری نیز یکی از شعارهای پرابلم بوده که به دنبال «جامعه‌ای از بهترین‌ها» است.

داوری شفاف و معیارمند

یک داوری خوب نباید بر اساس سلیقه داور بنا شود. هیچ‌کس دوست ندارد در مسابقه‌ای شرکت کند و در آخر متوجه نشود چرا راه حلش برنده نشد؟ برای همین پرابلم سعی کرده معیارها و امتیازات و روش داوری شفاف و عینی در اختیار همه قرار بگیرد و تأثیر سلیقه افراد در داوری به کمترین حد ممکن برسد. به عنوان مثال در مسابقه «توسعه داشبورد تحلیلی بازی‌های ویدئویی» 22 شاخص و 300 امتیاز طراحی شده تا تیم‌ها بتوانند برای نحوه حضور خود در مسابقه برنامه‌ریزی داشته باشند و تیمی که بیشترین امتیاز را کسب می‌کند، برنده شود.

جوایز بزرگ و ارزنده

مسابقه‌های اعلام شده جایزه‌های نسبتاً بزرگی دارند و این سایت قصد ندارد به مسابقه‌های کوچک ورود کند بلکه هدف خود را برگزاری مسابقه‌هایی قرارداده که بتواند در میان خبرگان یک حوزه شور و شوق و تحرک ایجاد کند تا مرزهای نوآوری را جلو ببرد. بر این اساس پرابلم به دنبال مسابقه‌های بزرگ و جایزه‌های بزرگ می‌رود. البته جوایز نقدی تنها جایزه‌های موجود نیستند.

پیشنهادهای استخدامی نیز برای افراد برتر وجود دارد به‌عنوان مثال کارگزاری تدبیرگران فردا که سفارش‌دهنده یکی از مسابقه‌های پرابلم برای «توسعه الگوریتم پیش‌بینی قیمت سهام با یادگیری ماشین» است اعلام کرده که در کنار جایزه، به افراد برتر پیشنهاد عضویت در تیم معاملات الگوریتمی این کارگزاری را می‌دهد. همچنین در مسابقات آینده این سامانه تضمین خرید خدمات به شرکت‌های برتر نیز وجود دارد که طی آن شرکتی که در مسابقه برنده شود برای مدتی مشخص از بابت وجود مشتری آرامش خیال خواهد داشت.

راه‌اندازی کسب و کار خودتان

یکی از جنبه‌های متمایز سایت پرابلم این است که با مذاکره با سرمایه‌گذاران خطرپذیر، پیشنهادهای سرمایه‌گذاری بر طرح‌های برتر مسابقات و حتی الامکان تأسیس شرکت‌های مشترک با سفارش‌دهندگان مسابقه فراهم کرده است تا راه‌حل‌ها و نوآوری‌ها به‌سرعت وارد بازار شوند و با ایجاد کسب‌وکارهای جدید هم برای شرکت‌کنندگان انگیزه بیشتری فراهم کند و هم برای زیست‌بوم نوآوری کشور رشد پایدارتری به ارمغان بیاورد. مسلما اگر شخص بداند که در حال فعالیت برای کاری بوده که سهام عمده آن متعلق به خودش است، انرژی و انگیزه بیشتری پای‌کار خواهد آورد.

رازداری و عدم افشا

پرابلم متعهد به حفاظت و عدم افشای تمام راه‌حل‌هایی است که توسط شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود. درصورتی‌که سفارش‌دهنده نیز مجبور به ارائه اطلاعات باارزشی برای مسابقه باشد، این اطلاعات نیز مورد محافظت قرار می‌گیرد.  به همین منظور در زمان ارائه راه‌حل‌ها، قرارداد عدم افشا به امضا می‌رسد تا شرکت‌کنندگان نسبت به حقوق مادی و معنوی خود مطمئن باشند.

شما هم نیاز به راه حل دارید؟ مسابقه سفارش دهید!

همواره بسیاری از مشکلات، نیازها و مسائل در شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی و غیره وجود دارد که خرد جمعی بهتر می‌تواند آن‌ها را حل کند. در بسیاری از موارد کارفرما برای حل نیاز خود به یک ارائه‌دهنده خدمات مراجعه کرده و اعلام نیاز می‌کند یا مناقصه‌ای برگزار کرده و تعدادی از شرکت‌ها در آن حاضرشده و پیشنهادهای خود را ارائه می‌کنند. در مقابل، برگزاری مسابقه یک راه جایگزین است که به دلیل مزایای فراوان آن، امروزه مورد اقبال روزافزون قرارگرفته است.

از جمله این مزایا می‌توان به حضور گسترده‌تر نخبگان در مسابقه به دلیل ماهیت چالشی آن، قیمت کمتر برای رسیدن به راه‌حل و امکان مقایسه راه‌های مختلف با یکدیگر اشاره کرد. همچنین در مسابقه، سفارش‌دهنده می‌تواند راه‌حل نهایی را ببیند و سپس انتخاب کند، برخلاف روش‌های دیگر که ابتدا باید قرارداد بسته تا پس‌ازآن راه‌حل تولید شود.

فرآیندهای ایجاد مسابقه در پرابلم

اما کارها در پرابلم چگونه انجام می‌گیرد تا این نکات برآورده شوند؟ ابتدا مشکلات کارفرما با همفکری خبرگانِ موضوع و «جامعه بهترین‌ها»، تبدیل به مسئله یا مسئله‌هایی شفاف و قابل‌اندازه‌گیری و ارزیابی خواهد شد. سپس برای رسیدن به جواب کاربردی، مسابقه طراحی می‌شود تا مسیر حرکت مسابقه‌دهندگان به سمت جواب به‌صورتی مطلوب مشخص شود. همچنین جوایز، مشوق‌ها و انگیزه دهنده های مناسبی طراحی می‌شود تا افراد یا تیم‌ها انگیزه خوبی برای شرکت در مسابقه داشته باشند.

«پرابلم» بخشی از جایزه را از طریق تفاهم‌نامه و مذاکره با نهادهای متولی علم و فناوری در کشور، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و یا کمک‌های مردمی تقبل می‌کند و بخش دیگر توسط سفارش‌دهنده اعطا می‌شود. پس از این با برگزاری مسابقه و شرکت کردن نخبگان، راه‌حل‌های تولیدشده با معیارهای از قبل طراحی‌شده سنجیده می‌شود و در صورت برآورده شدن آن‌ها، برنده یا برندگان مشخص می‌شوند. درصورتی‌که در فرآیند مسابقه نیاز به ارائه آموزش‌ها و راهنمایی شرکت‌کنندگان باشد نیز «پرابلم» این کار را بر عهده می‌گیرد.

در انتها سفارش‌دهنده می‌تواند طبق قرارداد از راهکارهای برتر استفاده کرده و در صورت تمایل، به ادامه همکاری با برندگان یا دیگر شرکت‌کنندگان بپردازد، مثلا شرکت مشترک تأسیس کنند، پیشنهادهای استخدامی به افراد ارائه کنند یا خدمات شرکت‌کنندگان را به مدت مشخصی پیش‌خرید کنند و انواع گزینه‌های دیگر.

در حال حاضر سایت پرابلم دو مسابقه پیش‌روی خود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

سایت پرابلم

مسابقه تولید تحلیل‌گر داده‌ها (Analytics) برای بازی‌های موبایل

در حال حاضر روند تولید بازی موبایلی رشد چشم‌گیری را طی می‌کند. در چنین شرایطی که رقابت نیز سخت‌تر می‌شود، استفاده از دانش و داده‌ها برای بهینه‌سازی بازی براساس شناخت و تحلیل رفتار کاربران بسیار حیاتی است. با توجه به این که اغلب بازی‌های موبایلی Free to Play شده‌اند، لازم است رفتار کاربران به دقت مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل شود و بازی براساس این رفتار بهینه شود؛ چرا که عمر این بازی‌ها معمولا بالاست و برای درآمدزایی مداوم، لازم است بازی پی در پی به روز رسانی شود.

در این مسیر طراحی و پیاده‌سازی یک سرویس که در بازی ترکیب شده و اطلاعات تحلیلی مربوط به بازی را هرچه کامل‌تر و با قابلیت انعطاف بیشتری به ما بدهد، می‌تواند در صورت پوشش دادن مناسب به نیازهای بازی‌سازان این خلأ را پوشش دهد و این مسابقه نیز به دنبال همین موضوع است.

افراد یا تیم‌های برنامه‌‍نویسی باید در این مسابقه یک SDK برای موتور بازی یونیتی طراحی کنند. تیمی که تحلیل‌‌گر کامل‌تر و با قابلیت‌های بیشتری را تولید کند، برنده‌ی این مسابقه خواهد بود و جایزه‌ی 50،000،000 تومانی را از آن خود خواهد کرد.

برای انتخاب بهترین SDK نیز 22 شاخص مشخص شده که دارای 300 امتیاز هستند. انجام درست هر یک از این شاخص‌ها امتیاز مشخصی دارد. در نهایت تیمی که بتواند بیشترین امتیاز را کسب کند برنده خواهد شد.

مهلت ثبت‌نام اولیه برای این مسابقه تا 30 فروردین 96 تعیین شده است. ثبت نام اولیه تنها به معنی علاقه به شرکت در این مسابقه است و تنها نیازمند ثبت نام و مشخصات است. پس از ثبت نام اولیه، اطلاعات تفصیلی مسابقه برای شرکت کنندگان ارسال می شود. تیمها تا 15 مرداد ماه فرصت دارند تا SDK و کد خود را در سایت بارگذاری کنند.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام به این صفحه مراجعه نمایید.

فرآیندهای ایجاد مسابقه در پرابلم

مسابقه الگوریتم پیش‌بینی قیمت سهام به وسیله یادگیری ماشین

پیش‌بینی روند آتی قیمت سهام یکی از ابزارهای بهینه‌سازی سبد سهام و سرمایه‌گذاری در بازار سهام است. با توجه به اینکه قیمت سهام تحت تأثیر تصمیم‌های طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران و تحولات سیاسی و اقتصادی است، همانند سیستمی غیرخطی و آشوبناک رفتار می‌کند؛ بنابراین پیش‌بینی روند قیمت با چالش بسیاری مواجه است.

از طرف دیگر، افزایش حجم و سرعت ارائه اطلاعات در بازار سرمایه، لزوم کاربرد تکنیک‌های داده‌کاوی به منظور یافتن ارتباط منطقی میان اطلاعات ارائه شده را در سال‌های اخیر افزایش داده است؛ بنابراین، ارائه روش‌های نوین یادگیری ماشین که با استفاده از داده‌کاوی به پیش‌بینی‌های دقیق منتهی شوند، امری اجتناب‌ناپذیر است.

مسئله مورد نظر این مسابقه عبارت است از پیش‌بینی تغییرات قیمت سهام با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین که در آن طی فرآیند داده‌کاوی، اطلاعات مورد  نیاز از داده‌های اولیه بازار استخراج می‌شود و الگوریتم مورد نظر با یادگیری و استفاده از داده های گذشته، قیمت سهام در آینده را پیش بینی می‌کند.

این مسابقه در دو مرحله برگزار خواهد شد. در مرحله اول شرکت‌کنندگان الگوریتم‌های خود را توسعه داده و پس از یادگیری، یک جواب اولیه پیش‌بینی شده ارائه خواهند کرد. بر اساس امتیازی که جواب ارائه شده‌ی آن‌ها کسب می‌کند، نفرات برتر انتخاب شده در رویدادی حضوری، کدهای خود را ارائه کرده و داده‌های جدید برای پیش‌بینی به آن‌ها ارائه خواهد شد تا توسط الگوریتم‌ها پردازش شده و جواب تولید شود. جواب‌های حاصل و پارامترهای دیگر الگوریتم، سنجیده و امتیازدهی خواهد شد و براساس این امتیازها نفرات برتر شناخته می‌شوند.

داده‌های آموزشی برای یادگیری الگوریتم در اختیار شرکت کنندگان قرار داده خواهد شد. الگوریتم‌های پیشنهادی یادگیری ماشین در این قسمت شامل شبکه دینامیکی بیزین، ماشین‌های بردار پشتیبان، روش‌های کلاسیک تخمین سری زمانی و یادگیری عمیق و دیگر روش‌های مرسوم است.

جوایز این مسابقه بدین نحو به سه تیم نخست اعطا می‌شود:

  1. تیم اول 25،000،000 تومان
  2. تیم دوم 15،000،000 تومان
  3. تیم سوم 10،000،000 تومان

مهلت ثبت‌نام اولیه برای این مسابقه تا 30 فروردین 96 تعیین شده است. ثبت نام اولیه تنها به معنی علاقه به شرکت در این مسابقه است و تنها نیازمند ثبت نام و مشخصات است. پس از ثبت نام اولیه اطلاعات تفصیلی مسابقه برای شرکت کنندگان ارسال می شود. در هفته اول خرداد ماه نشستی برای پرسش و پاسخ حضوری تیمها برگزار خواهد شد.

تیمها جوابهای اولیه خود را تا تاریخ ۹ مرداد بارگذاری می کنند و امتیاز خود را همانجا ملاحظه می کنند. روز بعد یعنی ۱۰ مرداد ۹۶ داده های جدیدی برای تکمیل یادگیری و تست الگوریتم به شرکت کنندگان ارائه می شود و ۱۴ مرداد ۹۶ شرکت کنندگان نتایج جدید خود را بارگذاری می کنند و امتیاز نهایی را مشاهده می کنند.

سپس تیمهای برتر مشخص شده و از آنها خواسته می شود تا کدهای خود را بارگذاری کنند. کدهای بارگذاری شده بررسی شده و در صورت وجود اشکال یا استفاده از هرگونه تقلب تیم مربوطه حذف شده و تیم دیگری جایگزین می شود. در نهایت روز ۳۰ مرداد ۹۶ رویداد داوری و اهدای جوایز برگزار خواهد شد. پس از آن نیز مذاکرات بین کارگزاری تدبیرگران و تیم/تیم‌های برتر برای جذب در تیم معاملات الگوریتمی کارگزاری یا ایجاد شرکت مشترک برگزار خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام به این صفحه مراجعه نمایید.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    وای خیلی خوبه ساییتون

    پاسخ