;
coinex

بررسی و مشخصات فنی بوگاتی شیرون ، ابرخودروی 40 میلیارد تومانی

بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron) یا کایرون ، آخرین محصول شرکت خودروسازی فرانسوی بوگاتی بوده و به همراه مدل قبلی تولیدی این شرکت، بوگاتی ویرون (Veyron) و هنسی ونوم (Hennessey Venom) سریع‌ترین خودروی جهان به حساب می‌آید.

تاریخچه شرکت بوگاتی

اولین خودروی ساخت بوگاتی Type 2 نام داشت و توسط اتوره بوگاتی (Ettore bugatti) در نمایشگاه خودروی میلان به نمایش درآمد. اولین خودروی مسابقه‌ای وی نیز Type 5 بود که از یک موتور بسیار بزرگ 12.9 لیتر نیرو می‌گرفت و در سال 1903 ساخته شد. در سال 1909 فرزند اتوره با نام ژان (Jean) متولد که نقس بسیاری در موفقیت این شرکت داشت. وی از طراحان اصلی مدل افسانه Type 57S بود و همچنین در سال 1935 رهبری تیم مسابقه بوگاتی را به عهده داشت.

اتوره بوگاتی تصمیم به تاسیس یک شرکت اختصاصی برای تولید خودروهای خود گرفت و در سال 1909 به همکاری پیر د ویزکیا یکی از رانندگان مسابقه‌ای مشهور شرکت خودروسازی بوگاتی را تاسیس نمود. خاندان بوگاتی یکی از مشهورترین جواهرسازان منطقه بودند و این ظرافت و دقت موروثی در طراحی خودروهای این شرکت نیز دیده می‌شود. از اولین خودروی ساخت این شرکت می‌توان به مدل‌های Type 13 ، Type 22 و Type 23 اشاره کرد که در نمایشگاه خودروی پاریس سال 1919 به نمایش درآمدند.

شرکت بوگاتی در سال 1998 به تملک گروه خودروسازی فولکس واگن (Volkswagen) در آمد و از آن زمان تا کنون با خودروهای تولیدی خود مانند انوع مدل‌های ویرون توانسته نام خود را به عنوان یکی از بزرگرترین و معتبرترین سازندگان خودروهای پرقدرت و ابرخودرو ثبت نماید.

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون که بر اساس نام یکی از رانندگان افسانه‌ای این شرکت لوئی شیرون (Louis Chiron) نامگذاری شده بود اولین بار در سال 1999 میلادی به عنوان یک خودروی مفهومی و با نام شیرون 18/3 معرفی شد. این خودرو توسط طراح مشهور و بنام ایتالیایی فابریزیو جیوجیارو (Fabrizio Giugiaro) و مدیر شرکت طراحی آیتال دیزاین (Italdesign) طراحی شد.

در سال 2015 و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت نیز یک مدل مفهومی به نام بوگاتی ویژن گرن توریسمو (Bugatti Vision Gran Turismo) معرفی شد که پایه ساخت و طراحی بوگاتی شیرون به حساب می‌آید. این خودروی بسیار گرانقیمت که توسط خاندان سلطنتی کشور عربستان سعودی خریداری شد، نیرویی معادل 1650 اسب بخار را تولید می‌نمود.

بوگاتی شیرون فعلی یک ابرخودروی 16 سیلندر مجهز به یک موتور غول آسای 8 لیتری است. این خودرو جایگزین بوگاتی ویرن 16.4 بوده که قدرتی برابر با 1001 اسب بخار داشت. ویرون 10 سال در خط تولید قرار داشت و به تعداد 450 دستگاه ساخته شد.

موتور و پیشرانه

موتور استفاده شده در بوگاتی شیرون یک نمونه 16 سیلندر خورجینی 64 سوپاپه با آرایش W بوده که حجمی برابر با 7993 سی سی دارد. توان تولیدی این موتور برابر با 1479 اسب بخار بوده که در دور موتور 6.700 RPM حاصل می‌گردد. گشتاور تولیدی این موتور نیز مانند سایر مشخصات آن عجیب و فوق العاده بوده و برابر با 1180 پاوند بر فوت (معادل 1600 نیوتون متر) است که از دور موتور 2.000 RPM در اختیار راننده قرار می‎‌گیرد.

رکوردهای کسب شده توسط شیرون در بین خودروهای تولیدی بی نظیر است. بوگاتی شیرون برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود 2.3 ثانیه و برای رسیدن به سرعت 160 کیلومتر در ساعت به 4.8 ثانیه، برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در ساعت به 6.5 ثانیه و برای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر در ساعت به تنها 13.6 ثانیه نیاز دارد. این خودرو مسافت 1/4 مایل یا 400 متر را در زمانی معادل 9.4 ثانیه طی می نماید.

با وجود اینکه برای ابرخودروها و خودروهای مسابقه‌ای مصرف سوخت عامل مهمی به حساب نمی‌آید، اما بر اساس اعلام EPA (آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا) بوگاتی ویرون مصرفی معادل 8 مایل با هر گالن سوخت (معادل 29.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) در شهر، 15 مایل با هر گالن سوخت (معادل 15.6 لیتر در هر 100 کیلومتر) در بزرگراه و 10 مایل با هر گالن سوخت (معادل 23.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی دارد.

حداکثر سرعت بوگاتی شیرون توسط شرکت سازنده به 261 مایل در ساعت (معادل 420 کیلومتر در ساعت) محدود شده است. به این ترتیب این خودرو پس از هنسی ونوم با حداکثر سرعت 271 مایل در ساعت (معادل 437 کیلومتر در ساعت) سریع‌ترین خودروی جهان است. برای مشاهده لیستی از سریع‌ترین خودروهای جهان می‌توانید به نوشته “سریع‌ترین خودروهای جهان با سرعتی بیش از 320 کیلومتر در ساعت” مراجعه نمایید.

طراحی ظاهری و بدنه

همانند ویرون بدنه بوگاتی شیرون نیز طرحی سیال بوده و پس از ساعت‌ها محاسبه و آزمایش در تونل باد طراحی شده و کوچک ترین و جزئی ترین بخشهای آن نیز مطابق بر اصول علم آثرودینامیک بنا شده است. چراغهای جلویی هر کدام شامل چهار چراغ چهار گوش شکل بوده و از لامپ‌های LED استفاده می‌کند. چراغ‌ عقبی نیز یک تکه بوده و در ساخت آن از 82 لامپ LED استفاده شده است.

جلو پنجره‌ی این خودرو نیز مانند سایر نمونه‌های تولیدی شرکت بوگاتی به شکل نعل اسب بوده که لوگوی شرکت به رنگ قرمز در میان آن قرار گرفته است. علاوه بر بخش جلو پنجره دو ورودی هوای دیگر نیز برای بوگاتی شیرون در نظر گرفته شده که در بخش زیرین چراغ‌های جلویی قرار گرفته و هوای مورد نیاز این موتور عظیم را فراهم می‌کند.

بوگاتی شیرون ابعادی برابر با 4.544 میلیمتر طول، 2.038 میلیمتر پهنا و 1.212 میلیمتر ارتفاع دارد. برای تجسم بهتر می‌توان اشاره کرد که هیوندای جنسیس کوپه (Hyundai Genesis Coupe) یکی از معدود خودروهای اسپرت قابل خرید در بازار ایران طولی برابر با 4.630 میلیمتر، عرضی برابر با 1.865 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.380 میلیمتر دارد. فاصله دو محور عقب و جلوی بوگاتی شیرون نیز برابر با 2.711 میلیتر است. این خودرو وزن خالصی برابر با 1.996 کیلوگرم دارد.

تایرهای این خودرو نیز بسیار بزرگ و پیشرفته بوده و ساخت شرکت تایر سازی میشلن (Micheline) فرانسه است. این تایرها قیمت بسیار بالایی داشته و از نوع PAX است. این تایرها در جلو در سایز 285/30/20 و در عقب 355/25/21 بوده نمای بسیار زیبا و قدرتمندی را به بوگاتی شیرون بخشیده است. خروجی اگزوز نیز از جنس تیتانیوم بوده در هنگام فعال شدن چهار توربو موجود در موتور صدای بسیار قدرتمندی را از خود خارج می‌کند. باله عقبی شیرون نیز از نوع هوشمند بوده و بسته به سرعت و وضعیت حرکت خودرو، ارتفاع و زاویه مناسبی به خود می‌گیرد. این باله (Spoiler) در سرعت‌های بالا زاویه‌ای 3 درجه‌ای به خود گرفته و در هنگام ترمز با خم شدن با زوایه 49 درجه، کمک شایانی به کاهش سرعت خودرو می‌نماید.

این باله در هنگام خاموش کردن موتور خودرو، با حرکتی زیبا و شبیه به رقص، به حالت عادی خود باز می‌گردد. علاوه بر زیبایی، این باله بر اساس اعلام مهندسان شرکت بوگاتی، نیرویی در حدود 772 پاوند (معادل 350 کیلوگرم) نیروی عمودی (Downforce) را در سرعت 236 مایل در ساعت (معادل 380 کیلومتر در ساعت) برای این خودرو فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و کابین

بوگاتی شیرون نیز مانند بوگاتی ویرون از طراحی مینیمال ولی هنری برای عقربه‌ها و نشانگرها سود برده است. صدای ورودی به کابین نیز نسبت به بوگاتی ویرون کمتر بوده و محیط ساکت‌تر را برای دو سرنشین این خودرو فراهم می‌کند. صندلی‌ها نیز با پوشش زیبایی تحت نظارت مدیر طراحی شرکت بوگاتی، اتین سالوم (Etienne Salome) پوشیده شده اند.

در هنگام خاموش بودن خودرو، عقربه‌ها و نشانگرها شبیه به حفره‌هایی تاریک به نظر رسیده ولی با روشن شدن خود و فعال شدن سیستم نورپردازی، جلوه‌ای بسیار زیبا به کابین می‌بخشند. عقربه سرعت از نوع آنالوگ بوده و در بخش وسطی پشت آمپر واقع شده است. تمامی پوششها و قطعات داخل کابین همگی از جنس فولاد بوده و استحکام و قدرت زیادی را به راننده منتقل می‌کند.

در مجموع بوگاتی شیرون یا بوگاتی کایرون نمونه‌ای است که مانند نسل قبلی ابرخودروهای شرکت بوگاتی، ویرون، سالها در صدر باقی ماننده و با توجه به قدرت و عملکرد فوق العاده خود، مدت‌ها لقب یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان را به خود اختصاص خواهد داد. از رقبای اصلی این خودرو می‌توان به هنسی ونوم جی تی ، لامبورگینی اونتادور (Lamborghini Aventador)، لیکان سوپر اسپرت و لامبورگینی هوراکان اشاره کرد. بوگاتی شیرون با قیمت پایه 3.000.000 دلار (معادل 39 میلیارد تومان با احتساب دلار 13.000 تومانی در زمان نگارش) به فروش می‌رسد.

مقایسه اجمالی بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون

بوگاتی شیرون بوگاتی ویرون سوپر اسپرت
حجم موتور (سی سی) 7993 7998
تعداد سیلندر 16 16
قدرت (اسب بخار) 1479 1200
گشتاور (نیوتون متر) 1600 1500
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) 2.3 2.4
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 431 410
مصرف سوخت (شهری | لیتر در 100 کیلومتر) 29.5 33.6
مصرف سوخت (بزرگراهی | لیتر در 100 کیلومتر) 15.6 15.6
مصرف سوخت (ترکیبی | لیتر در 100 کیلومتر) 23.5 26.5
قیمت پایه در بازارهای جهانی (میلیارد تومان) 39 32

گالری تصاویر بوگاتی شیرون

در انتها توجه شما را به تصاویری از بوگاتی شیرون یکی سریعترین خودروهای موجود در جهان، جلب می‌کنیم.

منبع : تکرا

تصاویر : Netcarshow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر