;
coinex

اسپیس ایکس: آماده سفر مرگبار به مریخ باشید!

اسپیس ایکس: آماده سفر مرگبار به مریخ باشید!
ایلان ماسک می خواهد شما را به مریخ ببرد، اما برای سفر به مریخ باید غرامت مضاعفی بپردازید. با آخرین موفقیت اسپیس ایکس که شرکت در آن برای اولین بار در تاریخ ماموریت های فضایی، موشک قابل استفاده مجددی را پس از پرتاب به مدار زمین دوباره سالم به زمین بازگرداند، علاقه مندان به مریخ و میلیاردرها برای سفر به سیاره سرخ بیش از پیش هیجان زده شده اند.

ایلان ماسک می‌ گوید، شرکت اسپیس ایکس را در سال 2002، مشخصا برای کمک به تبدیل انسان به «گونه‌ای چند سیاره‌ای» تأسیس کرده است. کارآفرین میلیاردر، سپتامبر سال گذشته، در خلال شصت و هفتمین کنفرانس بین المللی فضانوردی گوادالاخارا، مکزیک از طرح بزرگ اسپیس ایکس برای استعمار مریخ خبر داد. هدف این شرکت فضایی خصوصی، ساخت کلان‌ شهری در مریخ با استفاده از ناوگانی از فضاپیماها و موشک‌ها به نام سیستم حمل ‌و نقل بین سیاره ‌ای (ITS) است.

ماسک مدت‌ هاست، ایده استعمار مریخ را در سر می ‌پروراند. وی پیش ‌از این اعلام کرد بود، اسپیس ایکس کپسول فضایی بدون سرنشین رِد دراگون را سال 2018 و انسان را سال 2024 به مریخ خواهد فرستاد. برای این سفر، اسپیس ایکس پیش ‌از این با موفقیت موتور موشک رپتور را مورد آزمایش قرار داده است. رپتور، موتوری با سوخت متان است که می‌ تواند، قوی‌ تر از موتور هر موشک دیگری باشد. رپتور قادر به دستیابی به نیروی پرتابی در حدود 680 هزار پوند، بیش از سه برابر موشک فالکون 9 است.

اسپیس ایکس قصد دارد، کسپول فضایی بدون سرنشین رِد دراگون را در سال 2018 به مریخ بفرستد و به مرور کسپول های فضایی دیگری به ماموریت مریخ اضافه کند
اسپیس ایکس قصد دارد، کسپول فضایی بدون سرنشین رِد دراگون را در سال 2018 به مریخ بفرستد و به مرور کسپول های فضایی دیگری به ماموریت مریخ اضافه کند

موتورهای رپتور برای سیستم سیستم حمل ‌و نقل بین سیاره ای، فضاپیمایی که قادر به حمل 100 تن (انسان یا محموله) است، مناسب خواهد بود. این فضاپیما برای بلند شدن به نیروی تراست (رانش) 28.730.000 پوندی نیاز دارد، به ‌این ‌ترتیب، 440 موتور رپتور برای این فضاپیما موردنیاز خواهد بود. هنگامی‌که این فضاپیما سوخت‌گیری مجدد را در مدار(زمین) انجام دهد، دو آرایه خورشیدی را مورد استفاده قرار خواهد داد که قادر به تولید 200 کیلووات نیرو خواهند بود.

ماسک تخمین می ‌زند، با استفاده از روش ‌های متداول، هزینه سفر هر فرد به مریخ 10 میلیارد دلار خواهد بود، او می‌ خواهد این رقم را تا 200 هزار دلار کاهش دهد. ماسک می‌ گوید، می ‌خواهد در نهایت، هزینه هر سفر مریخ را به 100 هزار دلار کاهش دهد. میزان قابل‌ توجهی از این هزینه‌ها به خاطر استفاده از قطعات قابل‌استفاده مجدد، کاهش خواهد یافت.

خانم گوین شاتول، رئیس و مدیر ارشد عملیات شرکت خصوصی فضایی اسپیس ایکس، به شرکت کنندگان در سی و سومین سمپوزیوم فضایی در کلرادو اسپرینگز، گفت:”امیدوارم همه شما به فکر بلیت های خود برای سفر به مریخ باشید. قابلیت استفاده مجدد، قابلیتی فوق العاده است و شدیدا به همه شما توصیه اش می کنم.”

طرح ماسک برای سفر به مریخ به شدت به استفاده از موشک های قابل استفاده مجدد متکی است، چیزی که در نهایت علاوه بر کاهش هزینه های سفر می تواند، زمان بندی برای سفر انسان به مریخ را هم به جلو بیاندازد.

با 9 موتور سوخت متان، کپسول فضایی رد دراگون شرکت به مراتب از هر موشکی فعلی قوی تر خواهد بود. فضاپیمایی که در نهایت قادر به سفر به سیاره سرخ و حمل محموله ای به وزن 100 تن خواهد بود
با 9 موتور سوخت متان، کپسول فضایی رد دراگون شرکت به مراتب از هر موشکی فعلی قوی تر خواهد بود. فضاپیمایی که در نهایت قادر به سفر به سیاره سرخ و حمل محموله ای به وزن 100 تن خواهد بود

اما حتی با وجود استفاده از موشک های قابل استفاده مجدد، هزینه فرستادن انسان برای زندگی در مریخ بسیار بیشتر از 200 هزار دلار خواهد بود. الا اتکینز، استادی از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه میشیگان در این مورد تردید دارد، به خصوص اینکه ماموریت آینده مریخ شامل، اسکان انسان در مریخ هم است.

شاتول می گوید:”فقط برای آنالیز اساسی موشک ها و گرانش و همچنین ارزیابی هزینه ها برای استقرار انسان در مریخ، 200 هزار دلار خیلی بلندپروازانه است. اما در این مورد مصلحتی در میان است، در واقع اگر اسپیس ایکس اعلام کند، هزینه سفر به مریخ؛ یک میلیون دلار خواهد بود، چه تعدادی از طرح شرکت استقبال می کنند؟”

هفت خدمه شاتل فضایی چلنجر، مأموریت غم‌انگیز اس‌تی‌اس-۵۱-ال که بعد از انفجار شاتل جان سپردند
هفت خدمه شاتل فضایی چلنجر، مأموریت غم‌انگیز اس‌تی‌اس-۵۱-ال که بعد از انفجار شاتل جان سپردند

قیمت گذاری 200 هزار دلاری مردم را امیدوار نگه می دارد. به گفته اتکینز، برخی علاقه مندان مریخ ممکن است، احساس کنند، می توانند با  20 تا 30 سال پس انداز، هزینه بلیط مریخ را تهیه کنند. او توضیح می دهد:” فکر می کنم، اسپیس ایکس کاری که برای حمایت مردم آمریکا نیاز دارد را انجام می دهد. در واقع آنها می خواهند کنگره را برای تامین بودجه شرکت هایی مانند اسپیس ایکس تحت فشار قرار دهند. بنابراین اگر آنها (اسپیس ایکس) اعلام کنند، فقط میلیاردرها می توانند به مریخ بروند، نمایندگان کنگره که باید به رای دهندگان غیر میلیارد پاسخگو باشند و قطعا نمی توانند بودجه بالایی را به اسپیس ایکس اختصاص دهند.”

اتکینز از هزینه دیگری علاوه بر هزینه مالی سفر به مریخ صحبت می کند: هزینه زندگی. او می گوید: “خطر سفر به فضا بسیار بالا است، تصور نمی کنم، مردم واقعا متوجه خطرهای این سفر باشند.”

ایلان ماسک، سپتامبر گذشته در گوادالاخارا به هوادارانش هشدار داده بود، برای مُردن در راه رویای خود آماده باشند، خصوصا در اولین ماموریت. او به مخاطبانش در کنفرانس گفته بود:”خطر مرگ بالا خواهد بود. اساسا باید بپرسیم، آیا آماده مُردن هستید؟ اگر با این مشکلی ندارید، یک کاندیدای سفر (به مریخ) محسوب می شوید. احتمال مرگ در اولین ماموریت بسیار بالا خواهد بود.”

17 آوریل ۱۹۷۰، سه فضانورد مأموریت ناموفق آپولو ۱۳ از دست پرزیدنت ریچارد نیکسون مدال آزادی را دریافت کردند
17 آوریل ۱۹۷۰، سه فضانورد مأموریت ناموفق آپولو ۱۳ از دست پرزیدنت ریچارد نیکسون مدال آزادی را دریافت کردند

به جز امکان وقوع یک فاجعه ناگهانی مانند آپولو 13 و یا تراژدی همچون شاتل فضایی کلمبیا و چلنجر، ممکن است؛ سفر یک ساله به مریخ و پس از آن اقامت در مریخ، اثرات منفی بر سلامت فرد داشته باشد.  نتایج اولیه تحقیقات دوقلوهای ناسا که در آن فضانوردان مارک و اسکات حضور دارند، نشان می دهد، اقامت یک ساله در فضا موجب تغییراتی در سطح ژنتیکی می شود.

همچنین مطالعه دیگری که اخیرا انجام شده نشان می دهد، حجم ماده خاکستری مغز فضانوردان (چیزی که مسئول ادراک حسی، احساسات و دیگر وظایف مهم است) در نتیجه پروازهای فضایی کوتاه و بلند مدت دچار نوسان می شود. دانشمندان هنوز مشغول بررسی تاثیر این نوسانات بر سلامتی فضانوردان هستند. اما در همین حال به خوبی به اثبات رسیده، سپری کردن زمانی طولانی خارج از زمین، موجب از دست دادن چگالی استخوان، ماهیچه، تغییرات بینایی می شود و همچنین در این بین تاثیر مخرب تشعشعات کیهانی وجود دارد.

هنوز مشخص نیست، اسپیس ایکس چه برنامه ای برای آماده کردن گردشگران فضایی برای سفر (احتمالا بدون بازگشت) به مریخ و مقابله با پیامدهای منفی بسیار زیاد سفر فضایی دارد؛ اما ایلان ماسک فرضیه تاثیرات منفی فضا بر بدن انسان را مضحک می داند. او به گیزمودو گفته بود: “سپری کردن زمانی زیاد در فضای عمیق و یا مدار زمین، به مراتب از بودن در مریخ بدتر است.”

ایلان ماسک پس ‌از این پرتاب تاریخی فالکون 9 در تله کنفرانسی، به خبرنگاران گفت:"حداقل نیاز به کاهش 100 برابری و حتی شاید 1000 برابری، هزینه‌های سفر به مریخ وجود دارد و قابلیت استفاده مجدد برای این هدف نیاز کاملا بنیادی محسوب می‌شود. فکر می‌کنم، این (قابلیت) به‌خوبی نشان می‌دهد، امکان رسیدن به مریخ وجود دارد. امیدوارم مردم دیگر ساخت تمدنی در مریخ را به‌مانند هدفی واقعی تلقی کنند."
ایلان ماسک پس ‌از این پرتاب تاریخی فالکون 9 در تله کنفرانسی، به خبرنگاران گفت:”حداقل نیاز به کاهش 100 برابری و حتی شاید 1000 برابری، هزینه‌های سفر به مریخ وجود دارد و قابلیت استفاده مجدد برای این هدف نیاز کاملا بنیادی محسوب می‌شود. فکر می‌کنم، این (قابلیت) به‌خوبی نشان می‌دهد، امکان رسیدن به مریخ وجود دارد. امیدوارم مردم دیگر ساخت تمدنی در مریخ را به‌مانند هدفی واقعی تلقی کنند.”

اتکینز می گوید: “فضانوردان در هر حال باید این کار را انجام دهند، چراکه آنها کاوشگران هستند و کار خود را ارزشمند می دانند. اما اگر واقعا می خواهیم مردم را به صورت تصادفی از خیابان انتخاب کنیم و به فضا (سفری که انتظار دارند از آن زنده بازگردند) اعزام کنیم؛ نیاز است در این مورد واقع گرا باشیم و احتمال زنده بازگشتن از چنین سفری بسیار کم است.”

همه ما کما بیش به خوبی می دانیم، سفر به فضا تا چه حدی می تواند، خطرناک باشد. اگر کسی می خواهد پول گزافی را برای سفر به مریخ هزینه کند، موفق باشد. اما هیچ کس نباید بدون اینکه صادقانه هزینه نهایی (به قیمت جان) چنین سفری را با مردم عادی در میان بگذارد، از آنها بخواهد پول خود را در حساب بازنشستگی مریخ پس انداز کنند.

اتکینز می گوید: “همیشه افرادی هستند که واقعا دوست دارند به چنین سفری (پرمخاطره ای) بروند. اما جامعه (علمی) باید در مورد این سفر کاملا صادق باشد.”

 

پی نوشت ها:

  • ماموریت نحس آپولو 13، ماموریت ناموفقی بود که 11 آوریل 1970 از پایگاه کیپ کارناوال فلوریدا پرتاب شد. خدمه این ماموریت خوشبختانه با وجود نقصی که برای فضاپیمای آکواریوس به وجود آمده بود، پس از سپری کردن شش روز سالم به زمین بازگشتند.
  • در دو فاجعه شاتل فضایی ناسا، سانحه‌ای که پس از اتمام مأموریت اس‌تی‌اس-۱۰۷ در فضا و هنگام عبور از جو زمین برای شاتل کلمبیا رخ داد منجر به کشته شدن همه هفت سرنشینش شد. این سانحه که در یکم فوریه، ۲۰۰۳ رخ داد باعث به تعویق افتادن سفرهای فضایی شاتل‌های ناسا تا ژوئن ۲۰۰۵ شد. هفده سال قبل از این تراژدی فضایی، 28 ژانویه سال 1986 میلادی شاتل فضایی چلنجر 73 ثانیه پس از آغاز پرتابش از پایگاه کیپ کاناورال در مرکز فضایی منفجر شد. تمامی هفت خدمه شاتل فضایی چلنجر جان سپردند.

.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر