;
coinex

معماری روستای عمودی در شهر بانکوک از شرکت اسکیدمور، اوینگز و مریل

معماری روستای عمودی در بانکوک از شرکت «اسکیدمور، اوینگز و مریل»

شرکت اسکیدمور، اوینگز و مریل (SOM) که یکی از بزرگترین شرکت‌های معماری جهان به حساب می‌آید، از پروژه‌ای 16 هکتاری و چند منظوره با نام وان بانکوک (One Bangkok)، در قلب بانکوک تایلند رونمایی کرد. این شرکت با همکاری معماران، مهندسان و معماران ناظر محلی و بین المللی، می‌خواهد بزرگترین مجموعه خصوصی تایلند را بسازد.

این پروژه یک روستای عمودی است و شامل خانه‌ها و دفاتر کاری است که برای 60,000 نفر در نظر گرفته شده است. شرکت SOM با این مجموعه وارد چالشی شده تا خودشان را با جنبش و انرژی محله‌های شهر بانکوک، در ساخت محیطی عمودی همگام سازند، در عین حال باید به حس محیط و منطقه هم توجه کنند.

نمای مجموعه از بالا

وان بانکوک در نزدیکی یکی از مهم‌ترین اماکن شهر یعنی پارک لومپینی واقع شده و دارای کاربردهای گوناگونی مانند فضای مسکونی، تجاری، اداری، هتل و فضای عمومی 8 هکتاری است. شرکت SOM می‌خواهد با خیابان و عناصر آن مانند مبلمان شهری، پلازاهای عمومی و فضای سبز، ساخت این روستای عمودی را با در نظر گرفتن حس اجتماع و راحتی در تراکم منطقه شهری پیاده سازی کند. در این پروژه برج‌های گوناگونی وجود دارد که هر کدام کارایی و ظاهری متفاوت دارد؛ یکی دارای تراس سبز است و دیگری دارای باغ‌هایی در آسمان، تا اینگونه، با ساخت درست سازه‌ها و سیستم‌های مهندسی پایا، اثرات اکولوژی منطقه کاهش یابد.

نمای داخلی و فضای سبز

Scott Duncan، یکی از طراحان شرکت SOM گفته:

بانکوک با داشتن جنبش و حس زندگی در خیابان‌هایش، یکی از پویاترین و پر انرژی‌ترین شهرهای دنیاست. چشم انداز ما برای بانکوک، حفظ این انرژی، گسترش سر زندگی خیابان‌های این منطقه و سپس تمام شهر، افزایش سرسبزی و فضاهایی برای مردم در برج‌های ساختمان، پس از ساخته شدن آن است. در داخل و بیرون پروژه، اماکنی برای تعاون و همکاری، جامعه پذیری و فضایی آرام برای ایجاد آرامش جامعه، در محیطی عمودی است.

وان بانکوک

وان بانکوک اولین پروژه در تایلند محسوب می‌شود که دارای گواهی پلاتینی (بیشترین امتیاز یعنی بالای 80) گواهینامه لید (مخفف Leadership in Energy and Environmental Design به معنی پیشرو در طراحی محیطی و انرژی) است، و این بخاطر توسعه محله و داشتن معماری و منظری با پاسخ دهی به آب و هوای گرمسیری است. سیستم انرژی متمرکز و مدیریت آب هم برای بهینه سازی و افزایش بهره وری، در نظر گرفته شده است. همینطور برای مدیریت آب که امروزه یکی از مشکلات مهم در شهرهای سراسر جهان محسوب می‌‌شود، فضای سبز و مواد نفوذ پذیر وان بانکوک، در جهت جذب منابع آب‌های زیر زمینی کمک خواهد کرد.

این پروژه در سال 2025 تکمیل خواهد شد.

.

منبع: archdaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر