;
coinex

اخترشناسان شواهد جدیدی از وجود یخ در سیاره کوتوله سرس به دست آورده اند

اخترشناسان شواهد جدیدی از وجود یخ در سیاره کوتوله سرس به دست آورده اند
شواهد وجود آب یخ در سیاره کوتوله همچنان در حال افزایش است. اخترشناسان می گویند، شواهد تازه ای از وجود آب در سرس به دست آورده اند. در مطالعه جدیدی که به رهبری بریتنی اشمیت محققی از تیم علمی ماموریت داون ناسا انجام شده، شواهد تازه ای را فراهم کرده که نشان می دهد این سیاره کوتوله ساکن کمربند سیارک ها، ترکیبی از سنگ و یخ است.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از داده های فضاپیمای داون ناسا قادر به شناسایی سه نوع شیب در سرس شده است. نوع اول این شیب ها، بزرگ و گِرد هستند و در ارتفاعات بالا ایجاد می شوند، جایی که محققان تصور می کنند یخ های سرس در آن واقع اند. این نوع شیب به مانند سنگ های موجود در یخچال های طبیعی و سطوح شیب دار یخی در زمین هستند.

نوع دوم این سطوح شیب دار که فراوان تر هستند، در ارتفاعات متوسط ایجاد می شوند. این نوع سطوح شیب دار ظاهری مشابه رسوبات حاصل از بهمن در زمین دارند و نازک تر و طویل تر از سطوح شیب دار نوع اول هستند. محققان به دلیل ظاهر این سطوح به آن لقب بارت داده اند که یکی از شخصیت های انیمیشن سیمپسون هاست.

نوع دوم این سطوح شیب دار که فراوان تر هستند و در ارتفاعات متوسط رخ می دهند. این نوع سطوح شیب دار ظاهری مشابه رسوبات حاصل بهمن در زمین دارند و نازک تر و طویل تر از سطوح شیب دار نوع اول هستند. محققان به دلیل ظاهر این سطوح به آن لقب که بارت داده اند که یکی از شخصیت های انیمیشن سیمپسون هاست
نوع دوم این سطوح شیب دار که فراوان تر هستند، در ارتفاعات متوسط رخ می دهند. این نوع سطوح شیب دار ظاهری مشابه رسوبات حاصل بهمن در زمین دارند و نازک تر و طویل تر از سطوح شیب دار نوع اول هستند. محققان به دلیل ظاهر این سطوح به آن لقب که بارت داده اند که یکی از شخصیت های انیمیشن سیمپسون هاست

سومین نوع از سطوحی که محققان کشف کرده اند، احتمالا بر اثر ذوب شدن یخ در طول دوره های برخورد سیارک و دنباله دارها ایجاد شده و در ارتفاعات دهانه های برخوردی بزرگ واقع شده است.

اشمیت می‌گوید: “سطوح شیب دار بیش از خط استوا نواحی قطبی را پوشانده اند؛ اما اکثر فرایندها به طور کلی ارتباطی به ارتفاع ندارند. این یکی از دلایلی است که تصور می‌کنیم، در واقع یخ بر این فرآیندها تاثیر گذاشته است؛ چرا که توضیح بهتری وجود ندارد که نشان دهد چرا قطب های سرس دارای سطوح شیب دار ضخیم و بزرگی هستند. ارتفاعات میانی دارای ترکیبی از سطوح نازک و ضخیم و در ارتفاعات پایین تعداد معدودی از این سطوح وجود دارد.”

علاوه بر یافتن سطوح شیب دار مختلف، محققان همچنین نشان داده اند که حدود 20 تا 30 درصد از (بیش از 10 کیلومتر پهنای) دهانه های سرس از این سطوح پوشانده شده اند. محققان همچنین تخمین زده اند، لایه های فوقانی سرس ممکن است که بین 10 تا 50 درصد از یخ تشکیل شده باشد.

.

منبع: thespacereporter

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر