;
coinex

ذوب یخ ها در جنوبگان؛ چیزی بیشتر از آنچه که دانشمندان پیش از این تصور می‌کردند!

ذوب یخ ها در جنوبگان، بیشتر از چیزی که دانشمندان پیش از این تصور می کردند
بررسی های جدید، روند نگران کننده ای را در یخچال های طبیعی جنوبگان نشان می دهد. جریان های حاصل از ذوب یخ ها در این نواحی به مراتب وسیع تر از چیزی هستند که پیش از این تصور می‌شد. در واقع این یافته های جدید نشان می‌دهد، قاره منجمد خیلی بیش از چیزی که پیش بینی می‌شد، نسبت به افزایش دمای هوا آسیب پذیر است.

با وجودی که مشاهده شکاف ها در جنوبگان چیزی جدیدی نیست، اما با وجود بررسی های جدید، دانشمندان می‌گویند که صفحات یخی جنوبگان به زودی به اقیانوس ها می‌ریزند.

در این مطالعه که توسط تیمی از محققان دانشگاه کلمبیا انجام شده، جریان های آب حاصل از ذوب یخ های جنوبگان مورد بررسی قرار گرفته اند. جریان های ناشی از ذوب یخ ها از اوایل قرن بیستم در این نواحی منجمد جریان یافته اند. اکنون با وجود در دسترس بودن تکنولوژی بهتر، امکان ترسیم نقشه های دقیق تر و بسیار جامع تری از این جریان ها وجود دارد.

جاناتان کینگزلیک، یخچال شناسی است که در این مطالعه حضور داشته، او می‌گوید: “فکر می‌کنم، دانشمندان قطبی جریان آب در سطوح جنوبگان را موردی بسیار نادر می‌دانستند، اما ما میزان زیادی از این جریان های ناشی از ذوب را در بسیاری از نواحی یافته‌ایم.”

دانشمندان پیش از این هشدار داده بودند، صفحه یخی غربی جنوبگان در قطب جنوب در حال ذوب شدن است. گفتنی است، سال گذشته، 583 کیلومتر مربع از یخچال های جزیره پاین قطب جنوب شکاف برداشت، این قسمت دارای میزان قابل توجهی یخ بود که صفحه یخی شبه جزیره جنوبگان را نگه داشته است
دانشمندان پیش از این هشدار داده بودند، صفحه یخی غربی جنوبگان در قطب جنوب در حال ذوب شدن است. گفتنی است در سال گذشته، 583 کیلومتر مربع از یخچال های جزیره پاین قطب جنوب شکاف برداشت. این قسمت دارای میزان قابل توجهی یخ بود که صفحه یخی شبه جزیره جنوبگان را نگه داشته است

این محققان در مجموع موفق به یافتن حدود 700 حوضچه فصلی و کانالهای جریان آب شده‌اند. همچنین، برخی از این روناب ها تا 121 کیلومتر امتداد داشتند. در همین حال کانال های ناشی از ذوب یخ در نزدیکی 604 کیلومتری قطب جنوب مشاهده شدند. برخی از این کانال ها تا 1300 متر بالاتر از سطح دریا بودند و در جاهایی که تصور می‌شد، جریان یافتن آب در آن غیر ممکن است، مشاهده شدند.

بسیاری از کانال هایی که به تازگی نقشه برداری شده اند، از کوه های بین یخچال های طبیعی و یا در نواحی که باد، برف های روی یخ ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد سرچشمه گرفته‌اند.

هر نقطه قرمز در این نقشه، یک جریان ناشی از ذوب جداگانه را نشان می دهد
هر نقطه قرمز در این نقشه، یک جریان ناشی از ذوب جداگانه را نشان می دهد

هرچه این نواحی تیره تر باشند، نور خورشیدی کمتری منعکس می‌شود و میزان ذوب افزایش می‌یابد و برف ها و حتی یخ های این نواحی را با خود می‌برد. جریان های ناشی از ذوب معمولا در زمستان منجمد می شوند. تصور می‌شود، این فرایند چندان تاثیری در ذوب یخ های جنوبگان نداشته است؛ اما نگرانی اصلی دانشمندان این است که اگر چنانچه گرم شدن قاره ادامه یابد، تمامی این چرخه نیز شدت می‌گیرد.

رابین بل یکی از محققان این تیم، می‌گوید: ” درجنوبگان جریان های ناشی از ذوب بیشتر از چیزی که تصور می کردیم، در جریان است. اگر دمای هوا افزایش یابد، این روند نیز شتاب خواهد گرفت.”

در پی تغییرات آب و هوایی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸، در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تن از صفحات یخی گرینلند از بین رفته‌ اند
در پی تغییرات آب و هوایی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸، در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تن از صفحات یخی گرینلند از بین رفته‌ اند

یکی دیگر از نگرانی ها این است که صفحات یخی که جنوبگان را در برگرفته اند و مانع شناور شدن یخچال های طبیعی در دریاها و جریانهای اقیانوسی گرم تر هستند، با وجود گرما و فشار شکسته شوند. البته هنوز علائمی از چنین روندی هنوز مشاهده نشده است، اما دانشمندان جریان ناشی از ذوب دیگری را در صفحه یخی نانسن مشاهده کرده‌اند.

یخچال‌های طبیعی ساحلی و کلاهک‌های یخی گرینلند نقطه اوج بدون بازگشت خود را پشت سر گذاشته‌اند. نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد، یخ ‌های گرینلند تا حد زیای ذوب‌شده ‌اند و در شرایط فعلی بعید است، یخی‌های این نواحی دوباره به میزان سابق برسد.

محققان می‌گویند، حتی اگر این یخچال‌های ساحلی نقطه بدون بازگشت خود را طی کرده باشند، بعید است تا قبل از سال 2100 به‌طور کامل ذوب شوند.

دانشمندان هشدار داده اند، در صورت ذوب شدن صفحات یخی جنوبگان، سطح آب دریاهای سراسر جهان احتمالا تا 3 متر بالا خواهد آمد، به این ترتیب بسیاری از شهرهایی که در نواحی سواحلی جهان قرار دارند، به زیر آب خواهند رفت
دانشمندان هشدار داده اند، در صورت ذوب شدن صفحات یخی جنوبگان، سطح آب دریاهای سراسر جهان احتمالا تا 3 متر بالا خواهد آمد، به این ترتیب بسیاری از شهرهایی که در نواحی سواحلی جهان قرار دارند، به زیر آب خواهند رفت

این کشف اهمیت قابل توجهی دارد، چراکه نشان می‌دهد، چرا آسیب‌پذیرترین بخش ‌های یخی گرینلند به ‌سرعت در حال ذوب شدن هستند. درواقع از سال 1997، در هر تابستان که معمولا یخ‌ های ذوب ‌شده در فصل گرما در زمستان مجددا منجمد می ‌شدند، دیگر روند بازگشت خود را طی نمی‌‌کرده ‌اند و در عوض به دریا می‌ریخته ‌اند.

واقعیتی که نمی‌توان نادیده گرفت، این است که ذوب صفحات یخی و یخچال های قطبی جنوبگان و همچنین صفحات یخی گرینلند و در نتیجه افزایش سطح آب دریاها می‌تواند، اثر مهیبی بر کره زمین داشته باشد. تخمین زده می‌شود که حدود 99 درصد از یخ‌ های زمین در لایه ‌های یخی که جنوبگان و گرینلند را پوشانده ‌اند، ذخیره‌ شده ‌اند؛ بنابراین حفاظت از این صفحات یخی، چیزی نیست که بتوان نادیده ‌اش گرفت.

یافته‌های این محققان در نشریه “Nature ” منتشر شده است.

.

منبع: sciencealert

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر