;
coinex

ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا برای شکار حیات فرازمینی در قمر اروپا

ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا برای شکار حیات فرازمینی در قمر اروپا

به نظر می رسد، پیش بینی های آرتور سی کلارک درست باشند این نویسنده شهیر در رمان « 2010: ادیسه فضایی دوم»، خود، پیشنهاد کرده بود، قمر مشتری، اروپا ممکن است دارای شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات باشد. حال چهار صد سال پس از کشف قمر اروپا توسط گالیله، دانشمندان معتقدند که داده های فضاپیمای گالیله ممکن است، درستی پیش بینی کلارک را اثبات کند.

عکس ها و داده های فضاپیمای گالیله نشان می دهد، اروپا تنها جایی به جز زمین در منظومه شمسی است که دارای اقیانوس های عمیقی حاوی آب مایع است که در زیر پوسته یخی قمر مدفون شده اند. همچنین شرایط موجود در این این اقیانوس ها-تاریک و گرم – حیات را در این قمر یخی امکان پذیر می کند.

اکنون ناسا و آژانس فضایی اروپا تصمیم گرفته اند، ماموریت مشترکی را در این قمر بالقوه قابل سکونت انجام دهند. براساس گزارش های منتشر شده، ناسا اعلام کرده به ماموریت سال 2022 آژانس فضایی اروپا برای اکتشاف قمر اروپا می پیوندد. بر آورد می شود، این پروژه در مجموع 114.4 میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد.

فضاپیمای جویس (JUICE، مخفف کاوشگر اقمار یخی مشتری) اولین ماموریت علمی کلاس بزرگ برنامه چشم انداز کیهانی 2015- 2025 آژانس فضایی اروپا خواهد بود. انتظار می رود، کاوشگر جویس تا سال 2030 به سیاره مشتری برسد و در ماموریتی سه ساله به اکتشاف اقمار مشتری بپردازد. به گفته آژانس فضایی اروپا، فضاپیمای جویس به بررسی غول گازی و سه قمر از بزرگ ترین اقمار آن، گانیمد، کالیستو و اروپا خواهد پرداخت.

حال همکاری ناسا، این ماموریت را از مرحله طراحی به مرحله اجرایی می برد. این ماموریت کامل ترین ماموریتی خواهد بود که به اروپا فرستاده می شود.

دانشمندان پیش از این موفق به کشف آبفشان هایی در سطح قمر اروپا شده بودند. این کشف به این معنی است که فضاپیمای جویس ممکن است، بدون نیاز به حفاری، قادر به نمونه برداری از اقیانوس های اروپا باشد. از اقیانوس اروپا، همواره به عنوان یکی از امیدوار کننده ترین مکان ها برای کشف احتمالی حیات فرازمینی در منظومه شمسی یاد می شود.

جف یودر، مدیر هیئت علمی ناسا، گفت: “این توده ها، اگر واقعا وجود داشته باشند، ممکن است روش دیگری برای نمونه برداری زیر سطحی اقیانوس اروپا فراهم کنند.”

اقیانوس عظیم اروپا – که میزان آب آن دو برابر همه اقیانوس های زمین است، با لایه های یخی بسیار سرد و سختی که دارای ضخامتی نامشخص هستند محافظت می شود. تخمین زده می شود، ارتفاع بخار آبفشان قمر اروپا حدود۲۰۰ کیلومتر  بالاتر از سطح این قمر باشد.

.

منبع: dailygalaxy

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر