;
coinex

نخستین ماموریت جاسوسی اسپیس ایکس با یک روز تاخیر، امروز انجام می شود

نخستین ماموریت جاسوسی اسپیس ایکس با یک روز تاخیر، امروز انجام می شود

اسپیس ایکس پرتاب ماهواره جاسوسی را پس از بروز نقض فنی در مرحله اول موشک فالکون 9 به مدت 24 ساعت به تاخیر انداخت. این نقش فنی تنها کمتر از یک دقیقه قبل از پرتاب شناسایی شد.

این نقض فنی که فقط 52 ثانیه قبل از پرتاب شناسایی شد، موجب شد، اسپیس ایکس برنامه پرتاب نخستین ماموریت جاسوسی خود را به تاخیر بیاندازد. این شرکت فضایی خصوصی اعلام کرد، پس از بررسی های لازم سنسور، امروز پنجره دو ساعته ای را برای پرتاب موشک از ساعت 7 بامداد به وقت شرقی (15:30 به وقت تهران)  در نظر خواهد گرفت.

اسپیس ایکس در توییتر رسمی خود نوشت، با توجه به نقض فنی سنسور، ستاده پایین امروز با توجه به مسئله سنسور؛ فرصت پرتاب دوم، فردا صبح خواهد بود.”

اسپیس ایکس در این ماموریت محموله طبقه‌ بندی شده ای متعلق به دفتر شناسایی ملی (NRO) ایالات ‌متحده آمریکا را به مدار زمین ارسال می کند. در واقع، شرکت اسپیس ایکس، یک ماهواره جاسوسی را به مدار پایین زمین خواهد رساند.

اگرمشکل خاصی رخ ندهد، اسپیس ایکس امروز، ماهواره NROL-76  را از سکوی پرتاب خود در مجتمع تاریخی پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی به فضا پرتاب خواهد کرد. این نخستین مأموریت اسپیس ایکس برای دفتر شناسایی ملی است. پیش ‌از این، دولت آمریکا از موشک ‌های بوئینگ و اتحادیه مشترک پرتاب (ULA) برای بسیاری از مأموریت‌های مخفی خود استفاده می‌کرد که هر دوی این شرکت‌ های هوا فضایی از پیمانکاران دفاعی طولانی ‌مدت دولت ایالات ‌متحده محسوب می  شوند.

اسپیس ایکس تقریبا از یک سال گذشته در حال انجام مذاکراتی برای به دست آوردن قراردادهای نظامی بوده است، اما تاکنون هیچ مأموریتی را برای دفتر شناسایی ملی که عضوی از جامعه اطلاعاتی ایالات ‌متحده آمریکا است، انجام نداده بود.

بسیاری از پرتاب‌ های نظامی شرکت اسپیس ایکس، ماهواره ‌های سیستم‌ های تعیین موقعیت جهانی بوده ‌اند، از جمله قرارداد ۹۶ میلیون دلاری اخیر با نیروی هوایی ایالات‌ متحده برای گسترش برنامه های GPS-III  ارتش. اسپیس ایکس برنده قراردادی ۹۶ میلیون دلاری برای پرتاب ماهواره GPS-III نظامی در مناقصه ‌ای شد که شرکت اتحادیه مشترک پرتاب هم در آن حضور داشت.

این دومین قراردادی بود که شرکت اسپیس ایکس موفق به امضای آن با نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا می ‌شد و البته نخستین قراردادی بود که در یک رقابت به دست می ‌آورد. شرکت اتحادیه مشترک پرتاب (ULA) سپتامبر گذشته از حضور در این مناقصه خبر داده بود. اما اتحادیه مشترک پرتاب در نهایت تصمیم گرفت، در مناقصه ‌ای که در نهایت به شرکت اسپیس ایکس برای پرتاب ماهواره تعلق گرفت، شرکت نکند.

گفتنی است، این قرارداد، یکی از نه قراردادی است که ارتش به دست شرکت‌ های شخص ثالث قصد انجام آن را دارد. تاکنون دو مورد از این قراردادها، به شرکت اسپیس ایکس تعلق‌گرفته است و انتظار می‌رود، اسپیس ایکس در صورت برآورده کردن خواسته ‌های نیروی هوایی، موفق به دست آوردن دیگر قراردادهای ارتش شود. بحث انجام یک مأموریت جاسوسی هم سال‌هاست در برنامه‌های اسپیس ایکس قرار دارد، اما تاکنون هیچ توافقی برای انجام آن صورت نگرفته بود.

.

منبع: spacenews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر