;
coinex

آیا اموجی ها پسوردهای بعدی شما خواهند بود؟

آیا اموجی ها پسوردهای بعدی شما خواهند بود؟

ترجیح می‌دهید قفل گوشی‌تان را با چند رقم باز کنید یا اینکه از اموجی و شکلک استفاده کنید؟ به خاطر سپردن یک اموجی آسان‌تر است یا بخاط سپردن رمزی مانند “2476”؟

کاربران گوشی‌های هوشمند اغلب از اموجی‌ها برای بیان حالات، احساسات و یا تفاوت‌ها در ایمیل‌ها و پیام‌هایشان استفاده می‌کنند و حتی گاهی اوقات کل پیام‌ را تنها با درج اموجی ارسال می‌کنند. در سال 2015، یک شرکت بریتانیایی از اموجی‌ها به عنوان رمز در خود پرداز بانک استفاده کرد. اما هیچ مطالعه‌ای درباره آسانی در استفاده از اموجی‌ها، یا میزان امنیت آن‌ها نسبت به سایر روش‌ها مانند PIN صورت نگرفته است.

برای اطلاعات بیشتر، در آزمایشگاه و دنیای واقعی، تیمی از محققان دانشگاه فنی برلین، دانشگاه آلم و دانشگاه میشیگان به رهبری Lydia Kraus از دانشگاه فنی برلین، EmojiAuth را توسعه داده‌اند که یک سیستم ورود برای گوشی‌های اندرویدی بر پایه اموجی است. کاربران با چه دقتی رمز‌های اموجی خود را به خاطر می‌سپارند؟ آیا آن‌ها امن‌تر هستند؟ ممکن است جالب‌تر بوده و هنگام باز گردن قفل، کمی هم سرگرم کننده باشند؟

ساخت رمز عبور اموجی

اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند، گوشی‌شان را در حالت قفل نگه می‌دارند و در روز باید چندین بار آن را باز کنند. افراد زیادی از پین‌های عددی استفاده می‌کنند، اما محققان می‌گویند که تصاویر نسبت به حروف و اعداد آسان‌تر به خاطر سپرده و یادآوری می‌شوند. پین‌ها همچنین می‌توانند فقط از چند نماد تشکیل شوند: 0 تا 9. پسوردها می‌توانند از مجموعه گسترده‌تری از کاراکترها تشکیل شوند؛ اما در گوشی‌های هوشمند به سختی تایپ می‌شوند. از سویی دیگر، اموجی‌ها، اجازه استفاده از بیش از 2,500 شکلک را می‌دهند که اینگونه تثبیت بیشتری هم دارند.

در آزمایش‌های اولیه، به 53 شرکت کننده یک گوشی اندرویدی داده شد و آن‌ها به دو گروه تقسیم شدند. اولین گروه 27 نفره، برای رمز عبور، 12 اموجی دلخواه در کیبورد را انتخاب کردند. 26 نفر باقی مانده پین عددی انتخاب کردند.

افردا اغلب از یکی از این سه روش برای انتخاب دنباله اموجی استفاده کردند:

1- بر اساس یک الگو در صفحه کلید اموجی (مثلا از بالا تا پائین یک ستون یا اموجی‌های گوشه صفحه کلید)

2- اولویت‌های شخصی بر اساس اموجی‌هایی خاص

3- خلق داستان با اموجی‌ها. برای مثال، یکی از شرکت کنندگان ترانه‌ای در ذهنش داشت و اموجی‌هایی را انتخاب کرد که شبیه کلمات آن ترانه بود.

پس از اینکه آن‌ها چندین بار وارد کردن پسوردشان را امتحان کردند، از آن‌ها خواسته شد تا یک هفته بعد، دوباره با این پسوردها وارد گوشی هوشمند شوند.

نتایج آزمایشگاه ما نشان داد که هم پین‌ها و هم اموجی‌ها به یاد ماندنی هستند. به طور کلی، کاربرانی که از پین استفاده می‌کنند، کمی بیشتر رمزشان را به خاطر می‌آوردند، اگر چه ممکن است بخاطر این باشد که اکثر مردم سعی می‌کند پین‌ها را بخاطر بسپارند و زیاد از آن استفاده کنند. اما کاربرانی که از رمز عبور اموجی استفاده کردند، گفته‌اند که وارد کردن کد برایشان جالب‌تر بوده است.

جذابیت بیشتر اموجی‌ها

بعد از انجام این کارها، ما می‌خواستیم کشف کنیم که پسوردهای اموجی در زندگی روزمره چگونه‌اند؟ در گوشی اندروید 41 کاربر، به مدت دو هفته، یک اسکرین ورود اختصاصی برای اپ ایمیل نصب کردیم. تقریبا نیمی از آن‌ها از پسوردهای اموجی و بقیه هم از پین استفاده کردند.

همانطور که در آزمایشگاه تحقیقات یافته بودیم، کاربرانی که از پسوردهای اموجی استفاده کردند، اموجی‌هایی را انتخاب کردند که در صفحه کلید از یک الگو پیروی می‌کرد، یا اینکه به آن علاقه داشتند، یا با آن‌ها یک داستان ساخته بودند.

هر دو گروه از کاربران که از اموجی و پین استفاده کردند، گفتند که رمز عبورشان راحت به خاطر سپرده و استفاده می‌شد؛ اما گروهی که از اموجی‌ها استفاده کردند، وارد کردن رمز برایشان سرگرم کننده و جالب‌تر از وارد کردن تنها چند عدد بود.

امنیت بیشتر

در پایان مطالعات در این زمینه، ما میزان امنیت پسوردهای اموجی را تست کردیم. ما از شرکت کنندگان خواستیم تا به گوشی محققان، وقتی که در حال وارد کردن رمز هستند، نگاهی سریع کنند.

ما متوجه شدیم، پسوردهای اموجی که شامل شش اموجی انتخاب شده بصورت رندم بوند، توسط نگاه افراد سخت دزدیده می‌شد. دیگر گونه‌های رمز عبور مانند چهار یا شش اموجی در یک الگو، یا چهار یا شش رقم عددی، راحت‌تر مشاهده و به خاطر سپرده می‌شدند.

مطالعات ما، نشان داد که رمز عبورهای اموجی در موبایل، نه تنها عملی است، بلکه یک روش سرگرم کننده و جالب در به خاطر سپردن پسورد بوده و دارای امنیت مناسبی است؛ البته تا زمانی که کاربران از اموجی‌هایی متوالی و مطابق یک الگو در کیبورد، استفاده نکنند.

.

منبع: livescience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر