;
coinex

بررسی و مشخصات فنی رنو ساندرو نسل اول و نسل جدید، یک خودروی شهری سایز کوچک

رنو ساندرو (Renault Sandero) که در بازارهای جهانی با نام داچیا ساندرو (Dacia Sandero) شناخته می‌شود، خودرویی است شهری سایز کوچک که توسط زیر مجموعه کشور رومانی گروه خودرو سازی رنو تولید می‌گردد.

شرکت داچیا (Dacia)

شرکت خودروسازی داچیا در سال 1966 میلادی در شهر می‌او‌ ون (Mioveni) کشور رومانی تاسیس شد. این شرکت از ابتدا زیر مجموعه‌ای از شرکت خودرو سازی فرانسوی رنو به شمار آمده و به عنوان اولین تجربه در سال‌های آغازین فعالیت، دست به تولید بیش از 1000 دستگاه از مدل رنو 8 تحت لیسانس این شرکت زد.

در سال 1999 میلادی شرکت رنو 51٪ از سهام این شرکت را که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های کشور رومانی است را خریداری نمود. از محصولات مطرح این شرکت خودروسازی که همگی نمونه‌هایی از شرکت رنو بوده می‌توان به خانواده لوگان ال 90 (Logan L90)، داستر (Duster) و ساندرو (Sandero) اشاره کرد که همگی تحت برند رنو، علاوه بر بازارهایی مانند آفریقای شمالی، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی، در بازار خودروی آسیا نیز حضوری فعال داشته و محصولات ذکر شده آن در بازار ایران نیز به فروش می‌رسد.

رنو ساندرو

همانطور که پیشتر اشاره شد، رنو ساندرو یا داچیا ساندرو خودویی است در کلاس بدنه خودروهای فوق کوچک (Subcompact) که از سال 2007 میلادی توسط شرکت داچیا تولید می‌گردد. این خودرو تا به حال در دو نسل به مشتریان عرضه شده است. همراه با تکرا باشید تا به بررسی و ذکر مشخصات فنی این خودرو بپردازیم.

رنو ساندرو 1 (نسل اول)

رنو ساندرو نسل اول در سال 2007 توسط شرکت خودرو سازی رنو طراحی شد. این خودرو برای اولین در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال 2007 به نمایش عمومی درآمد. این خودرو همچنین اولین نمونه تولیدی شرکت رنو بود که خارج از خاک فرانسه و در کشورهای برزیل و رومانی ساخته می‌شد. در سال 2008 و در نمایشگاه خودروی ژنو، این خودرو تحت نام داچیا ساندرو به بازارهای اروپایی نیز عرضه شد.

این خودرو در حال حاضر توسط شرکت سایپا و با توجه به موفقیت نسبی رنو لوگان (که در ایران بیشتر با نام L90 شناخته می‌شود) عرضه می‌گردد. این تیپ از رنو ساندرو تا سال 2012 و تا زمان جایگزینی با نسل جدید، توسط شرکت داچیا تولید شد.

طراحی ظاهری و بدنه رنو ساندرو نسل اول

این خودرو بر اساس پلت فرم خودروی لوگان ساخته شده و در دو گونه استاندارد و کراس اوور (Crossover) با نام استپ وی (Steaway) تولید گردید. رنو ساندرو در مدل هاچ بک طولی برابر با 4.020 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.746 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.534 میلیمتر داشته و وزن خالص آن نیز برابر با 1.105 کیلوگرم در نمونه مجهز به گیربکس دستی و 1.146 کیلوگرم در نمونه مجهز با گیربکس اتوماتیک است. مدل Stepaway اندکی بزرگتر بوده و طولی برابر با 4.091 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.753 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.578 میلیمتر داشته و وزن آن در حدود 1.200 کیلوگرم است.

رنو ساندرو نسل اول یا داچیا ساندرو بر اساس پلتفرم و شاسی لوگان (Logan) ساخته شده و طراحی بسیار ساده و محتاطانه‌ای دارد. فرم طراحی آن مربوط به یک دهه پیش بوده و در حال حاضر جذابیت چندانی حتی در بین خودروهای هم رده خود مانند هیوندای i20 و ام جی 3 ندارد. چراغ‌های جلویی نسبتا بزرگ بوده و با قوسی اندک در دو طرف جلو پنجره قرار گرفته‌اند. خط جانبی تقریبا وجود نداشته و تنها به یک رده برآمدگی در بخش پایینی درها محدود شده است.

طراحی در بخش عقبی خودرو نیز همانند قسمت جلویی بوده و چراغ‌های عقبی به قسمت ستون عقب امتداد پیدا کرده است. چراغ مه شکن عقب این خودرو نیز مانند سایر تولیدات شرکت داچیا به صورت تک بوده و در بخش سپر عقب و سمت راست خودرو واقع شده است. آیینه‌های جانبی و دستگیره و زه نصب شده بر روی درها نیز در مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک همرنگ با رنگ آمیزی بدنه است. در مجموع رنو ساندرو یا داچیا سندرو را می‌توان یک مدل به روز شده و مدرن‌تر از خودروی رنو 5 محصول دهه 1970 شرکت به حساب آورد.

کابین و طراحی داخلی

مانند خودروهای L90 و داستر، طراحی داخلی نیز بسیار ساده بوده و در ساخت آن از مواد اولیه با کیفیت نسبتا پایین استفاده شده است. فضای راننده و سرنشین در بخش جلویی نسبتا مناسب بوده اما در صورت تکمیل ظرفیت و قرار گرفتن سه سرنشین بزرگسال در صندلی‌های عقبی، حتی در هنگام طی مسافت‌های کوتاه موجب خستگی می‌گردد. این خودرو فضایی معادل 320 لیتر را برای صندوق عقب و محفظه بار در اختیار سرنشینان قرار داده که رقمی نسبتا مناسب برای یک خودرو در این کلاس بدنه به حساب می‌آید.

صندلی‌ها با روکشی از پارچه پوشیده شده که مانند سایر بخش‌های داخل کابین از کیفیت مناسبی برخوردار نشده است. سیستم صوتتی نیز بسیار ساده بوده و قابلیت پخش رادیو، دیسک‌های صوتی و MP3 را از چهار بلندگوی مجزای خود دارد. این سیستم به پورت USB نیز مجهز شده است. از سایر امکانات موجود در این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Conditioning) با کنترل دستی
  • شیشه بالابرهای الکتریکی برای تمامی درها
  • آیینه جانبی الکتریکی به همراه گرمکن
  • کنترلرهای سیستم صوتی در بخش پشتی غربیلک فرمان
  • پشت سری‌ها بالشی با قابلیت تنظیم به صورت دستی برای صندلی‌های جلویی
  • کامپیوتر سفری (Trip Computer)

موتور و پیشرانه

رنو ساندرو یا داچیا ساندرو در بازارهای جهانی به شش نوع موتور مختلف مجهز شده است. این موتورهای عبارتند از:

  • موتور 1.0 لیتری 16 سوپاپ
  • موتور 1.2 لیتری 16 سوپاپ
  • موتور 1.4 لیتری 8 سوپاپ
  • موتور 1.6 لیتری 8 سوپاپ
  • موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ
  • موتور 1.5 لیتری دیزل

موتور 1.0 لیتری

این موتور چهارسیلندر 1.0 لیتری حجم دقیقی برابر با 999 سی سی دارد. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 77 اسب بخار را داشته و در زمانی معادل 14.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت اعلام شده برای رنو ساندرو 1.0 لیتری نیز 100 مایل در ساعت (معادل 160 کیلومتردر ساعت) است. این موتور توانایی کار با دو سوخت بنزین و اتانول را دارد.

موتور 1.2 لیتری

این موتور نیرویی معادل 75 اسب بخار را ار سیلندرهای به حجم دقیق 1.149 سی سی خود تولید نموده و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به زمانی معادل 13.6 ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت رنو ساندرو با این موتور نیز 100 مایل در ساعت (معادل 160 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. این موتور مصرفی معادل 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی (شهری / بزرگراهی) را داشته و کم مصرف ترین نمونه بنزینی موجود برای این خودرو به حساب می‌آید.

موتور 1.4 لیتری

این موتور چهار سیلندر 8 سوپاپه به حجم دقیق 1.390 سی سی، در دو پیکر بندی متفاوت با توان تولیدی 75 و 72 اسب بخار تولید شده است. مدل 75 اسب بخاری از بنزین به عنوان سوخت استفاده کرده و مصرفی معادل 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دارد. این موتور برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به زمانی برابر با 13 ثانیه با سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت این موتور نیز 100 مایل در ساعت (معادل 160 کیلومتر در ساعت) اعلام شذع است. موتور مدل 72 اسب بخاری نیز از گاز LPG نیرو می‌گیرد. این موتور رنو ساندرو را در عرض 13 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و در نهایت به سرعت 100 مایل در ساعت (معادل 160 کیلومتر در ساعت) خواهد رساند.

موتور 1.6 لیتری 8 سوپاپه

این موتور به حجم دقیقی 1.598 سی سی 8 سوپاپه، توان تولید نیرویی معادل 85 اسب بخار را داشته و در زمان 12.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت آن نیز بنا بر اعلام شرکت سازنده 105 مایل در ساعت (معادل 169 کیلومتر در ساعت) است. این موتور رنو ساندرو، مصرفی برابر با 6.7 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی را دارد. یک نمونه دیگر از این موتور نیز قابل انتخاب بوده که با استفاده از بنزین و اتانول کار کرده و قدرتی برابر با 95 اسب بخار دارد. این موتور از سریع‌ترین نمونه‌های موجود برای این خودرو بوده و در 11.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعتی معادل 108 مایل در ساعت (معادل 174 کیلومتر در ساعت) دارد.

موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپه

این موتور چهار سیلندر نیز حجمی برابر با 1.598 سی سی داشته و با استفاده از 16 سوپاپ خود نیرویی معادل 105 اسب بخار را تولید می‌نماید. این موتور در عرض 11.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز 112 مایل در ساعت (معادل 181 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. این موتور 1.6 لیتری مصرفی معادل 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دارد.

یک نمونه دیگر نیز از این موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری برای این خودرو قابل سفارش بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 112 اسب بخار، شتاب 0 تا 100 برابر با 10.8 ثانیه و حداکثر سرعتی معادل 121 مایل (معادل 194 کیلومتر) را داشته و برای طی هر 100 کیلومتر مسافت ترکیبی نیاز به 9.3 لیتر سوخت دارد.

موتور 1.5 لیتری dCi

دو نمونه موتور دیزل برای رنو ساندرو درنظر گرفته شده که توانایی تولید نیرویی برابر با 75 و 95 اسب بخار را دارد. موتور 75 اسب بخاری در 15.0 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و مصرفی معادل 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دارد. حداکثر سرعت مدل 75 اسب بخاری نیز 98 مایل در ساعت (معادل 157 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. نمونه 95 اسب بخاری عملکرد بهتری داشته و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود 13 ثانیه نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز 104 مایل در ساعت (معادل 167 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. مصرف سوخت این موتور نیز مناسب بوده و برای پیمودن مسافت 100 کیلومتر به 4.6 لیتر سوخت نیاز دارد.

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

رنو ساندرو خودرویی بسیار ساده بوده و به پایین ترین سطح امکانات ایمنی و کمکی رانندگی مجهز شده است. از امکانات موجود در این خودرو می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:

  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)
  • سیستم ضد سرقت خودرو (Immobilizer)
  • قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور
  • کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای سرنشینان ردیف دوم صندلی‌ها

 

 

این خودرو توسط موسسه Euro NCAP‌ (موسسه ارزیابی ایمنی خودروهای اروپا) در سال تولید مورد ارزیابی گرفت و توانست در زمینه ایمنی کودکان در هنگام تصادفات رانندگی امتیاز 4 از 5، ایمنی بزرگسالان امتیاز 3 از 5 و عابران پیاده امتیاز 1 از 4 را کسب نماید. البته این خودرو قابلیت تجهیز به یک بسته سفارشی ایمنی را داشته که امکاناتی مانند کیسه‌های هوای جانبی و کمربندهای ایمنی بهینه سازی شده را با آن اضافه نموده و امتیاز کسب شده در بخش حفاظت از سرنشینان را به عدد 4 از 5 ارتقا می‌دهد.

رنو ساندرو استپ وی نسل اول

نزدیک به یک سال بعد از عرضه رنو ساندرو هاچ بک، این شرکت یک نمونه جدید از این خودرو را به نام استپ وی (Stepway) به بازار عرضه نمود. این خودرو در سال 2009 و در نمایشگاه خودروی بارسلونا به نمایش عمومی درآمد و با تجهیز به ابزار و ادواتی مانند گارد جلو، پوشش‌های بالایی گلگیر، بدنه بلندتر و عریض‌تر و باربند در خارج از خودرو، نمایی جدید از این خودروی کوچک را به نمایش گذاشت.

این خودرو از دو موتور بنزینی 4 سیلندر 16 سوپاپه با توان 105 اسب بخار و موتور دیزلی 1.5 لیتری dCi با قدرت 70 اسب بخار نیرو می‌گرفت.

رنو ساندرو نسل اول در ایران

بیش از یک سال پیش و در اقدامی هم راستا با سایر سیاست‌ها خودرو سازان ایرانی در جهت ارائه خودروهای قدیمی و از رده خارج شده کشورهای اروپایی، داچیا ساندرو نیز با نام رنو ساندرو به بازار ایران راه پیدا کرد. این خودرو که با کد B90 معرفی شد، از یک موتور چهار سیلندر خطی 16 سوپاپه خطی (قوی‌ترین نمونه موجود برای این خودرو) استفاده می‌کند. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 105 اسب بخار در دور موتور 5.750 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز 140 نیوتون متر بوده که از دور موتور 3.750 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

این نیروی توسط دو جعبه دنده دستی 5 سرعته و یا اتوماتیک 4 سرعته به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. این خودرو با حجم باک 50 لیتر، مصرفی معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی در صورت استفاده از جعبه دنده دستی و 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر با استفاده از جعبه دنده اتوماتیک را دارد. این خودرو طی زمان 10.5 ثانیه با گیربکس دستی و 11.5 ثانیه با گیربکس اتوماتیک از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز 175 و 170 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

مدل کراس‌ اوور مانند استپ وی نیز از همین پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپه سود برده و رکوردهای ثبت شده با آن همانند نمونه B90 بوده و تغییرات آن تنها با ابزار و ادوات زینتی مانند گلگیر، گارد و مواردی مشابه محدود می‌گردد.

قیمت

رنو ساندرو در بازارهای جهانی در زمان عرضه با قیمتی در حدود 8.000 دلار (معادل 110 میلیون تومان با دلار 14.000 تومانی فعلی) به فروش می‌رسید. از رقبای این خودرو در این کلاس می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد که البته همگی توانایی‌های دینامیکی و امکانات به مراتب بالاتری را به خریدار ارائه می‌نمایند:

  • سوزوکی سلریو (Suzuki Celerio) با قیمت پایه 9.800 دلار (معادل 140 میلیون تومان)
  • کیا پیکانتو (Kia Picanto) با قیمت پایه 10.400 دلار (معادل 145 میلیون تومان)
  • هیوندای i10 با قیمت پایه 11.200 دلار (معادل 160 میلیون تومان)

قیمت رنو ساندرو در حال حاضر رقمی در حدود 150 میلیون تومان (معادل 11000 دلار) در مدل هاچ بک مجهز به گیربکس دستی و 240 میلیون تومان (معادل 17.000 دلار) در مدل اتوماتیک به خریداران عرضه می‌گردد. قیمت ساندرو استپ وی (Stepway) نیز اندکی گران‌تر بوده و با رقم 220 میلیون تومان (معادل 15700 دلار) در گونه دستی و 250 میلیون تومان (معادل 17800 دلار) در مدل اتوماتیک به مشتریان ارائه می‌گردد.

 رقبا

از رقبای این خودرو در بازار داخلی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود که همانند رقبا در بازارهای جهانی از طراحی، امکانات و همچنین قیمت بالاتری سرخوردار هستند:

  • کیا پیکانتو با قیمت 85 میلیون تومان
  • هیوندای i10 با قیمت 90 میلیون تومان
  • ام جی 3 با قیمت 75 میلیون تومان
  • هیوندای i20 با قیمت 100 میلیون تومان
  • میتسوبیشی میراژ با قیمت 80 میلیون تومان
  • مزدا 2 با قیمت 90 میلیون تومان
  • پژو 206 با قیمت 38 میلیون تومان
  • پژو 207 با قیمت 45 میلیون تومان

از رقبای مستقیم مدل استپ وی نیز می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

 

 

نمونه‌های با قیمت مشابه در بازارهای جهانی

با این توصیفات به نظر میرسد که این خودرو قشر‌های متوسط رو به پایین را به عنوان بازار هدف خود قرار گرفته و مشتریان ایرانی با پرداخت مبلغ مورد نیاز برای خرید این خودرو نسبتا قدیمی، توان خرید خودروهای بسیار جدید و مجهزی مانند نمونه‌های زیر را در بازارهای جهانی خواهند داشت:

  • شورولت اسپارک (Chevrolet Spark) با قیمت پایه ۱۴.۰۰۰ دلار (معادل ۵۲.۲ میلیون تومان)
  • اسمارت برای دو نفر (Smart ForTwo) با قیمت پایه ۱۵.۵۰۰ دلار (معادل ۵۸ میلیون تومان)
  • فیات (Fiat) مدل ۵۰۰ با قیمت پایه ۱۶.۰۰۰ دلار (معادل ۶۰ میلیون تومان)
  • فورد فیستا (Ford Fiesta) با قیمت پایه 15.000 دلار (معادل 56.2 میلیون تومان)
  • هیوندای النترا (Hyundai Elentra) با قیمت پایه ۱۷.۲۰۰ دلار (معادل ۶۴.۵ میلیون تومان)
  • هیوندای ولاستر (Hyundai Veloster) با قیمت پایه ۱۸.۰۰۰ دلار (معادل ۶۷ میلیون تومان)
  • مزدا ۳ با قیمت پایه ۱۸.۷۰۰ دلار (معادل ۷۰ میلیون تومان)
  • کیا سراتو (Kia Cerato) با قیمت پایه ۱۷.۵۰۰ دلار (معادل ۶۵ میلیون تومان)
  • هیوندای اکسنت (Hyundai Accent) با قیمت پایه 14.500 دلار (معادل 54.3 میلیون تومان)
  • تویوتا یاریس (Toyota Yaris) با قیمت پایه 15.300 (معادل 57.3 میلیون تومان)

در مجموع رنو ساندرو نسل اول موجود در بازار ایران با وجود رقبای نه چندان قدر و همچنین با تکیه بر موفقیت نمونه‌های دیگر این شرکت مانند رنو داستر و L90 و همچنین تکیه بر سابقه خوب این شرکت، توانسته به یکی از خودروهای پرطرفدار در بازار محدود ایران در این بازه قیمتی خودروهای در حول و حوش 50 میلیون تومان تبدیل گردد.

رنو ساندرو 2 (نسل دوم)

با توجه به موفقیت نسل اول در بازار کشورهای در حال توسعه، نسل دوم رنو ساندرو نیز در سال 2012 میلادی طراحی و در نمایشگاه خودرو پاریس به نمایش عمومی درآمد. این خودرو همانند نسل قبلی در دو کلاس استاندارد (هاچ بک) و استپ وی (کراس اوور) تولید و به بازار عرضه شد. نسل دوم رنو ساندرو با وجود شباهت ظاهری، هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ تجهیزات نسبت به نسل قبلی خود شاهد رشد و افزایش کیفیت بود. این خودرو که یکی از ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار بریتانیا بوده با قیمت پایه‌ای در حدود 8.000 دلار (معادل 30 میلیون تومان) به مشتریان عرضه می‌گردد.

رنو ساندرو هرچند خودرویی زیبا و جذاب نبوده اما مواد اولیه استفاده شده در آن به گونه‌ای بوده که کیفیت متوسط و قابل قبولی را به سرنشینان ارائه می‌کند. فضای موجود برای سرنشینان و محفظه بار نیز برای خودرویی در این کلاس بدنه کافی بوده و یکی از جادارترین نمونه‌های موجود در بین خودروهای فوق کوچک شهری است.

طراحی ظاهری و بدنه

رنو ساندرو نسل دوم نسبت به نسل قبلی خود اندکی بزرگ‌تر و پهن‌تر شده است. این خودرو طولی برابر با 4.057 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.733 میلیمتر داشته و ارتفاع آن نیز 1.523 میلیمتر بوده و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با 2.589 میلیمتر است. وزن خالص این خودرو نیز چیزی در حدود 1.016 کیلوگرم تا 1.237 کیلوگرم در مدل‌های مختلف است.

جلو پنجره طراحی جدیدی داشته و با وجود سادگی هماهنگی مناسبی با لامپ‌های نسبتا کوچک جلو دارد. برای این نسل از رنو داستر چراغ‌های روشنایی در روز (Daytime Running Light یا DRL) نیز در نظر گرفته شده که مجهز به لامپ‌های LED شده است. اما شیشه‌ها و درهای جانبی تقریبا با نمونه‌های استفاده شده در مدل‌های دیگر این شرکت مانند لوگان و داستر یکسان است.

طراحی داخلی و کابین

داچیا داستر نسل دوم اگرچه به سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment) در مدل پایه و استاندارد و یا کنترلرهای لمسی مجهز نشده اما کلید‌های مخصوص کنترل ابزار داخلی بسیار ساده طراحی شده و عملکردی بسیار کاربردی دارند. داشبورد برای سال 2017 دچار تغییرات اندکی شده اما در مجموع کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت آن در سطح بالایی قرار نداشته و حس یک خودروی ارزان قیمت را به سرنشینان منتقل می‌نماید. در این زمینه تنها برتری داچیا داستر نسبت به رقبا، فضای نسبتا زیاد و مناسب داخل کابین است.

صندلی‌ها نرم و راحت بوده ولی به طور کامل سرنشینان را در بر نمی‌گیرند اما این مساله با توجه به بازه قیمتی این خودرو نکته مهمی به شمار نمی‌آید. ستون A خودرو بسیار باریک بوده و با توجه به پنجره‌های بزرگ در بخش عقب، تمامی سرنشینان دید مناسبی به جاده و محیط اطراف دارند. فضای صندلی‌های بخش عقبی نیز کافی بوده و بیشتر از سایر رقبای این خودرو مانند فولکس واگن پولو (Volkswagen Polo) و واکسهال آدام (Vauxhall Adam) است. در بخش‌های مختلف این خودرو مانند درها و کنسول وسط نیز مکان‌هایی برای قرار دادن اشیا کوچک و لیوان‌های نوشیدنی تعبیه شده است.

فضای حمل بار و صندوق عقب

رنو ساندرو هاچ بک در حالت باز بودن تمامی صندلی‌ها، فضایی معادل 320 لیتر را برای قرار دادن اسباب و اثاثیه و چمدان‌ها در اختیار سرنشینان قرار داده است. صندلی‌های ردیف دوم قابلیت حم شدن را داشته که فضای بار را به 1.200 لیتر افزایش می‌دهد.

البته با توجه به عدم خم شدن صندلی‌ها به طور کامل، سطح زیرین صاف و هموار نبوده و هنگام قرار دادن اشیا بزرگ، اندکی مشکل ساز می‌گردد. اما در مجموع تمامی این ایرادها و کمبود با توجه به قیمت بسیار پایین خودرو قابل چشم پوشی است.

موتور و پیشرانه

رنو ساندرو با سه پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه دیزلی به بازار عرضه می‌گردد. این پیشرانه‌ها عبارتند از:

  • 0.9 لیتری سه سیلندر بنزینی
  • 1.0 لیتری سه سیلندر بنزینی
  • 1.2 لیتری چهار سیلندر بنزینی
  • 1.5 لیتری dCi چهار سیلندر دیزلی

موتور 0.9 لیتری

این موتور یک نمونه جدید بوده که برای رنو ساندرو نسل دوم در نظر گرفته شده است. این موتور با حجم دقیق 898 سی‌سی مجهز به سیستم توربوشارژر و 12 سوپاپ بوده و توانایی تولید نیرویی معادل 90 اسب بخار را در دور موتور 6.000 RPM داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل 136 نیوتون متر بوده که در دور موتور 2.500 RPM در اختیار راننده قررار می‌گیرد. این قدرت توسط یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد.

رنو ساندرو با این موتور در عرض 11.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز معادل 109 مایل در ساعت (برابر با 175 کیلومتر در ساعت) است. این موتور مصرف سوخت پایینی داشته و توانایی پیمودن مسافتی برابر با 57 مایل با هر گالن سوخت (معادل 4.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی را دارد. میزان تولید گاز آلاینده CO2 نیز در این موتور 109 گرم در هر کیلومتر مسافت اعلام شده است.

موتور 1.0 لیتری

این موتور، یک نمونه سه سیلندر خطی 1.0 لیتری به حجم دقیق 998 سی‌سی با تنفس طبیعی (بدون استفاده از سیستم توربوشارژر) بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 73 اسب بخار را دارد. رنو ساندرو با این موتور طی زمان 14.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و خداکثر سرعت آن نیز 98 مایل در ساعت (معادل 157 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. مصرف سوخت این موتور نیز 54 مایل با هر گالن سوخت (معادل 4.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) است. این موتور در هر کیلومتر مسافت پیموده شده، 117 گرم گاز آلاینده CO2 تولید می‌نماید.

موتور 1.2 لیتری

این موتور چهار سیلندر 1.2 لیتری به حجم دقیق 1.149 سی‌سی نیز به صورت خطی بوده و با تنفس طبیعی کار می‌کند. این موتور توانایی تولید نیروی 73 اسب بخار در دور موتور 5.500 RPM و گشتاور 107 نیوتون متر را در دور موتور 4.250 RPM داشته که توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. این موتور توانایی رساندن سرعت رنو ساندرو به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون را طی 14.5 ثانیه داشته و حداکثر سرعت آن نیز 101 مایل در ساعت (معادل 162 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است.

رنو ساندرو نسل دوم

این موتور نیز مصرف سوخت مناسبی داشته و توانایی پیمودن مسافتی 48 مایلی با هر گالن سوخت (معادل 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر) در سیکل ترکیبی را دارا است. موتور 1.2 لیتری موجود برای رنو ساندرو تولید گاز آلاینده‌ای معادل 130 گرم در هر کیلومتر مسافت پیموده شده را دارا است.

موتور 1.5 لیتری dCi دیزلی

این موتور دیزلی موجود برای رنو ساندرو نسل جدید در دو پیکربندی مختلف برای این خودرو قابل انتخاب است. نمونه اول یک مدل 1.5 لیتری چهار سیلندر به حجم دقیق 1.461 سی‌سی بوده که برای تیپ‌های Ambiance و Laureate پنج در در نظر گرفته شده است. این موتور توانایی تولید 90 اسب بخار در دور موتور 3.750 RPM و گشتاور 220 نیوتون متر در دور موتور 1.750 RPM را داشته و رنو ساندرو نسل جدید را در زمانی معادل 11.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و در نهایت به حداکثر سرعت 107 مایل در ساعت (معادل 172 کیلومتر در ساعت) می‌رساند.

مصرف سوخت این موتور نیز برابر با 80 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3 لیتر در هر 100 کیلومتر) اعلام شده است. این موتور میزان 90 گرم گاز آلاینده CO2 را در هر کیلومتر مسافت تولید می‌نماید که رقمی نسبتا مناسب برای این خودرو به حساب می‌آید.

نمونه دوم

نمونه دوم موجود برای رنو ساندور نسل جدید نیز یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتر dCi بوده که نیرویی معادل 75 اسب بخاز در دور موتور 4.000 RPM را تولید می‌نماید. حداکثر گشتاور تولیدی این موتور نیز 200 نیوتون متر بوده که از دور موتور 1.750 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این موتور شتابی برابر با 12.1 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون را برای این خودرو به ارمغان آورده و حداکثر سرعت آن نیز 104 مایل در ساعت (معادل 167 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. این موتور مصرفی برابر با 74 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی داشته و میزان تولید گاز آلاینده CO2 آن 100 گرم در هر کیلومتر مسافت است.

تیپ‌های مختلف و تجهیزات

رنو ساندرو نسل دوم در سه تیپ اصلی به بازار عرضه می‌گردد. این سه تیپ عبارتند از:

  • تیپ Access
  • تیپ Ambiance
  • تیپ Laureate

تیپ Access

این تیپ مدل استاندارد و پایه رنو ساندرو بوده و با قیمت پایه 8.000 دلار (معادل 34 میلیون تومان) به خریداران عرضه می‌گردد. رنو ساندرو تیپ Access بیشتر از اینکه یک خودروی شهری باشد، ار تجهیزاتی بسیار محدود مانند خودروهای صنعتی و وانت بارها سود برده و حتی به رادیو نیز مجهز نشده است. از امکانات و تجهیزات اندک موجود در این تیپ می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • رینگ‌های 15 اینچی فولادی
  • رنگ آمیزی ساده (Gloss Paint)
  • پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها و ابزار و ادوات داخلی
  • فرمان هیدرولیک
  • چراغ‌های روشنایی در روز
  • کیسه‌های هوای جلویی و جانبی

 

 

برای تیپ Access رنو ساندرو قابلیت انتخاب موتورهای 1.0 لیتری سه سیلندر و 1.2 لیتری چهار سیلندر وجود دارد.

تیپ Ambiance

تیپ Ambiance رنو داستر با قیمتی در حدود 9.200 دلار (معادل 39 میلیون تومان) به فروش می‌رسد. این تیپ از رنو داستر نسل دوم بسیار مجهزتر از تیپ Access بوده و به امکاناتی مانند موارد اشاره شده در فهرست زیر مجهر شده است:

  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم دستی (Air Conditioning)
  • پشت سری قابل تنظیم برای صندلی‌های عقبی
  • خروجی برق 12 ولت برای سرنشینان صندلی‌های عقبی
  • پوشش دو رنگ (مشکی / خاکستری) برای درها
  • رینگ‌های فولادی 15 اینچی
  • سپرهای به رنگ بدنه
  • شیشه‌های الکتریکی در درهای جلویی
  • سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگوی مجزا با قابلیت پخش فایل‌های MP3 و CD و رادیو با قدرت خروجی 80 وات
  • پشتیبانی از رادیوهای دیجیتال DAB
  • پورت USB و AUX
  • اتصال سیستم صوتی به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند از طریق سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث

نمای کابین در تیپ Ambiance رنو داستر نیز مناسب‌تر بوده و این خودرو مجهز به تزئینات به رنگ کروم در کنسول وسط، دکمه‌های کنترلی به رنگ کروم در بخش میانی داشبورد و خروجی‌های هوای به رنگ مشکی براق (Piano Black) شده که نمای ساده اما نسبتا زیبایی را به کابین می‌بخشد. از امکاناتی ایمنی موجود در این تیپ می‌توان به قفل شدن اتوماتیک درها بعد از حرکت و ریموت کنترل و قفل مرکزی اشاره کرد. رنو ساندرو تیپ Ambiance به موتورهای 0.9 سی‌سی سه سیلندر، 1.0 لیتری سه سیلندر، 1.2 لیتری چهار سیلندر و 1.5 لیتری چهار سیلندر دیزل مجهز خواهد شد.

تیپ Laureate

این تیپ از رنو ساندرو، به بالاترین سطح امکانات استاندارد برای این خودرو مجهز شده است. این تیپ قابلیت تجهیز به موتورهای 0.9 لیتری سه سیلندر، 1.2 لیتری چهار سیلندر و 1.5 لیتری دیزل را داشته با قیمتی مابین 11.500 دلار الی 12.500 دلار (48 میلیون تومان الی 52.5 میلیون تومان) به فروش می‌رسد. از تجهیزات استاندرد موجود در این تیپ از رنو ساندرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رینگ‌های 15 اینچی آلیاژی اسپرت
  • آیینه‌های جانبی مجهز به گرمکن و همرنگ بدنه
  • دستگیره‌های در همرنگ بدنه
  • سپرهای به رنگ بدنه
  • چراغ‌های مه شکن به همراه پوشش به رنگ کروم
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم دستی (Air Conditioning)
  • پشت سری قابل تنظیم برای صندلی‌های عقبی
  • خروجی برق 12 ولت برای سرنشینان صندلی‌های عقبی
  • دستگیره‌های داخلی درها به رنگ کروم
  • پوشش داخلی درها به رنگ کربن تیره
  • کنترلرهای سیستم تهویه با پوشش به رنگ کروم
  • بخش میانی داشبورد و خروجی‌های سیستم تهویه با حاشیه به رنگ کروم
  • صفحه نمایش 7 اینچی رنگی لمسی
  • سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگوی مجزا با قابلیت پخش فایل‌های MP3 و CD و رادیو با قدرت خروجی 80 وات
  • پشتیبانی از رادیوهای دیجیتال DAB
  • پورت USB و AUX
  • اتصال سیستم صوتی به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند از طریق سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث

این تیپ از رنو ساندرو به امکانات ایمنی و کمکی راننده به شرح زیر مجهز شده است:

  • قفل اتوماتیک درهای خودرو
  • ریموت کنترل
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • قابلیت محدود کردن سرعت خودرو
  • سنسورهای پارک در بخش عقبی خودرو
  • نمایشگر دمای محیط خارجی خودرو

سخن آخر

رنو ساندرو نسل دوم خودرویی است که حداقل استانداردهای لازم برای تردد در سطح جاده‌های کشورهای اروپایی را داشته و از لحاظ ایمنی نیز نمونه‌ای قابل اطمینان و امن به حساب می‌آید. از نکات قوت این خودرو می‌توان به فضای زیاد کابین، موتورهای با بازدهی بالای مجهز به سیستم توربوشاررژر و ارزش مناسب در مقابل مبلغ پرداختی در تیپ‌های بالا اشاره نمود. نقاظ ضعف رنو ساندرو نیز شامل مواردی مانند طراحی کابین قدیمی، کارایی پایین مدل‌های پایه و عدم وجود جذابیت در هنگام رانندگی می‌گردد.

نمونه‌ای که در بازار ایران موجود بوده نیز همانطور که اشاره شد، مدل سال 2008 و نسل اول این خودرو بوده که مجهز به موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر شده و در دو کلاس هاچ بک و استپ وی به مشتریان عرضه می‌گردد.

رنو ساندرو نسل اول و دوم در یک نگاه

رنو ساندرو نسل اول 1.6 نسل‌دوم 1.2
حجم موتور (سی‌سی) 1.598 1.149
تعداد سیلندر 4 4
قدرت موتور (اسب بخار) 105 73
گشتاور (نیوتون متر) 140 107
مصرف بنزین (شهر)
مصرف بنزین (بزرگراه)
مصرف بنزین (ترکیبی) 6.7 5.9
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 10.5 14.5
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 175 162
قیمت پایه (میلیون تومان) 30 30
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) 250 300 (تخمینی)

 

منبع : تکرا

تصاویر : Netcarshow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر