;
coinex

تماشا کنید: تریلر فیلم غار رویاهای فراموش شده (زیرنویس فارسی)

تماشا کنید: تریلر فیلم غار رویاهای فراموش شده (زیرنویس فارسی)
در جنوب فرانسه، حدود640 کیلومتری پاریس، غار سنگ آهکی وجود دارد که برخی از قدیمی‌ترین نقاشی‌های انسان شاید با قدمتی بیش از 32 هزار سال را در خود جای داده است. در این غار، در میان استالاکتیت ها و استالاگمیت های درخشان و فرشی از استخوان‌های حیوانی، نقوشی از اسب‌ها، گاومیش‌ها و جانوران شبح مانندی همچون شیر غار، خرس غار و ماموت پشمالو روی دیواره‌ها نقاشی شده‌اند. چندین اثر دست هنرمندان باستانی یکی از دیواره‌های غار را آراسته‌اند که در واقع شواهدی از حضور اولین هنرمندان تاریخ هستند. مطمئنا هنرمندان دیگری هم پیش از هنرمندان گمنام غار شووه بوده‌اند، اما این نقاشی‌ها در بین اولین هنرهای شناخته‌شده بشری جای می‌گیرند.

در 13 دسامبر 1994، سه غارشناس متوجه جریان هوای سردی در صخره‌های تنگه آردش شدند. آن‌ها این صخره‌ها را کنار زدند و درون دهلیزی باریک خزیدند که به‌سختی می‌شد از آن عبور کرد. آن‌ها با طی کردن مسیری شیب‌دار به غار زیرزمینی شگفت‌انگیزی رسیدند.

اما آن‌ها هنوز نمی‌دانستند به کجا وارد شده‌اند. همان‌طور که از دهلیزی طولانی می‌گذشتند، یکی از سه تن، الیتت، ناگهان از خوشحالی یا هیجان فریاد زد. او بعدها گفت: “نور چراغ‌قوه‌های ما ابتدا یک ماموت، بعد یک خرس و بعد یک شیر با نیمه دایره‌ای که نقاطی همچون قطرات خون از پوزه‌اش جاری بودند و یک کرگدن را روشن کرده بود… ما اثر دست‌های انسان را دیدیم.”

به نظر می‌رسید، حیوانات روی دیواره‌های غار موج برداشته‌اند و همچون فانوس جادوئی (دستگاه اولیه‌ای که اسلایدهای فیلم را نشان می‌داد) یا به تعبیر بهتر به مانند انیمیشن‌های مدرن حرکت می‌کنند.

با توجه به تکنیک تاریخی گذاری رادیوکربن، انسان‌ها در دو مرحله در غار سکونت داشته‌اند، مرحله اول بین 37 تا 33 هزار و پانصد سال و مرحله دوم بین 31 هزار تا 28هزار قبل بوده است. به جز دو نقاشی، تمامی نقاشی‌های غار شووه متعلق به مرحله اول هستند.

اما این غار از سال 1994 به روی مردم بسته شد و دسترسی به آن به شدت محدود شد. این تصمیم مقامات فرانسوی با توجه به تجربه غار لاسکو در قرن بیستم گرفته شد که در آن بازدید مردم باعث افزایش رشد کپک قارچی در دیواره‌های غار و آسیب به آثار ارزشمند شده بود.  بنابراین برای ساخت فیلمی از این غار محدودیت‌های زیادی وجود داشت، اما هرتسوک با اجازه مخصوص از طرف وزیر فرهنگ فرانسه اجازه فیلم‌برداری از غار را یافت.  بنابراین فیلم ورنر هرتسوک؛ شاید تنها فرصت بشریت برای تماشای “غار رویاهای فراموش شده” باشد.

.

منبع: tvguide

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر