;
coinex

ناسا از طرح های مفهومی کاوشگر مریخ۲۰۲۰ رونمایی کرد

ناسا از طرح های مفهومی کاوشگر مریخ۲۰۲۰ رونمایی کرد
آژانس فضایی ناسا مشغول برنامه ریزی است تا جدیدترین مریخ نورد خود روی سطح مریخ قرار دهد. بر اساس گزارش ها، اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، ناسا کاوشگر رباتیک جدید خود را اوایل سال 2021 روی سطح سیاره سرخ قرار خواهد داد.

آژانس فضایی به تازگی طرح‌ها و تصاویر مفهومی کاوشگر مریخ۲۰۲۰ خود را منتشر کرده است، این مریخ نورد ژوئیه یا اوت 2020 روی یک موشک اطلس -5 به فضا پرتاب می شود.

ناسا در بیانیه ای اعلام کرد: “این ماموریت گام رو به جلوی دیگری خواهد بود که نه تنها به دنبال نشانه های شرایط قابل سکونت در مریخ باستانی خواهد گشت، بلکه به دنبال نشانه هایی از حیات میکروبی هم خواهد بود. کاوشگر مریخ۲۰۲۰ دارای مته ای است که می تواند نمونه هایی را از سنگ و خاک مریخ جمع آوری کند. یک ماموریت آینده هم می تواند این نمونه های جمع آوری شده را به زمین بازگرداند.”

کاوشگر مریخ۲۰۲۰ تقریبا به اندازه یک خودرو است و دارای اولین میکروفون مریخ است. این مریخ نورد با الگوبرداری از مریخ نورد موفق ناسا، کریاسیتی طراحی شده که همچنان مشغول فعالیت است و احتمالا به انجام ماموریت های علمی تا ماه اوت سال 2012 ادامه می دهد.

کاوشگر 2020 مریخ تقریبا به اندازه یک خودرو است و دارای اولین میکروفون مریخ است. این رندر نسخه نهایی مریخ‌نورد را با مته‌های فوق‌العاده قدرتمندش نشان می‌دهد
کاوشگر 2020 مریخ تقریبا به اندازه یک خودرو است و دارای اولین میکروفون مریخ است. این رندر نسخه نهایی مریخ‌نورد را با مته‌های فوق‌العاده قدرتمندش نشان می‌دهد

علاوه بر ارتقاء قابل‌توجه مته‌ها، کاوشگر مریخ۲۰۲۰ دارای چرخ‌های بزرگ‌تر و باقابلیت‌های بیشتری است که امکان حرکت در سطوح ناهموار و شنی سیاره سرخ را خواهد داشت، مریخ‌نورد همچنین از یک میکروفون بهره می‌برد که امکان گوش دادن به صدای محیط مریخ و همچنین امکان تشخیص نقص‌های فنی کاوشگر را خواهد داد. همچنین سیستم نیرو محرکه دوربرد کاوشگر مریخ۲۰۲۰ به این مریخ‌نورد امکان سفر روزانه 3 تا 12 مایل (5 تا 19 کیلومتر) را خواهد داد. در مقایسه، کریاسیتی فقط برای حرکت روزانه 660 فوت (حدود 200 متر) طراحی شده است و در پنج سال اخیر، تنها کمتر از 10 مایل (16 کیلومتر) حرکت کرده است.

همچون کریاسیتی، مریخ‌نورد جدید ناسا از یک جرثقیل هوایی بهره می‌برد که امکان رسیدن سالم یک وسیله نقلیه به اندازه یک خودروهای شاسی بلند را فراهم می‌کند. بر خلاف مأموریت‌های قبلی، مریخ فرود 2020 از تکنولوژی‌هایی همچون کنترل عوارض زمین بهره می‌برد که به کاوشگر اجازه می‌دهد با دقت بیشتری به محل مورد نظر خود برسد که با استفاده از عکس‌های زمان واقعی و نقشه‌های دیجیتالی چنین امکانی خواهد داشت.

این تصویر مفهومی کاوشگر 2020 مریخ را نشان می‌دهد که توسط سیستم جرثقیل هوایی ناسا در سطح سیاره سرخ مستقر می‌شود
این تصویر مفهومی کاوشگر 2020 مریخ را نشان می‌دهد که توسط سیستم جرثقیل هوایی ناسا در سطح سیاره سرخ مستقر می‌شود

در حالی که مهندسان مشغول طراحی و ساخت کاوشگر مریخ۲۰۲۰ هستند، دانشمندان ناسا هم به دنبال مشخص کردن محل استقرار این کاوشگر در مریخ هستند. اوایل سال جاری آژانس فضایی سه محل احتمالی را مشخص کرد.

سه محل فرود احتمالی کاوشگر 2020 مریخ عبارت‌اند از: ناحیه شمال شرقی سیرتیس مایور، دهانه جزیرو و تپه‌های کلمبیا. مأموریت اصلی کاوشگر 2020 مریخ، شناسایی نواحی است که پیش‌ازاین و یا حتی در آینده ممکن است، دارای حیات بوده باشند. به همین منظور، مأموریت مریخ‌نورد 2020، به ارزیابی زمین‌شناختی نواحی خاصی خواهد پرداخت که احتمالا دارای بقایای میکروب‌های باستانی مریخ بوده‌اند و همچنین در اولویت بعدی به مطالعه و بررسی نواحی قابل سکونت سیاره سرخ برای مأموریت‌های سرنشین دار آینده خواهد پرداخت.

برای اکتشاف تمام نواحی سیاره، انتخاب محل مناسب فرود این مریخ‌نورد، بسیار مهم است. واضح است که برای فرود مناسب و همچنین ادامه اکتشاف مریخ، سایت‌های فرود باید دارای برخی شاخص‌های زمین‌شناختی باشند. در این بین بررسی تاریخچه حضور آب مایع در مریخ از اهمیت خاصی برخوردار است، چنانچه به خوبی می‌دانیم، برخی صخره‌ها و نواحی می‌تواند بیش از نواحی دیگر، دارای شواهدی از وجود حیات باشد. البته هنوز ناسا، خبری از زمان اعلام، محل فرود مریخ‌نورد 202 اعلام نکرده است.

مریخ‌نورد کریاسیتی در کنار دو مهندس ناسا، این کاوشگر رباتیک نزدیک به 10 فوت (حدود 3 متر) طول دارد. انتظار می‌رود، کاوشگر 2020 مریخ هم ابعادی مشابه داشته باشد
مریخ‌نورد کریاسیتی در کنار دو مهندس ناسا، این کاوشگر رباتیک نزدیک به 10 فوت (حدود 3 متر) طول دارد. انتظار می‌رود، کاوشگر 2020 مریخ هم ابعادی مشابه داشته باشد

در مورد سیستم‌ها و ابزارهای پیشرفته این مأموریت باید بگوییم، مأموریت کاوشگر 2020 مریخ،  از سیستم ناوبری مبتنی بر دوربین بهره خواهد برد که قادر به بررسی سطوح و همچنین خطرات بالقوه است. به این ترتیب، مریخ‌نورد قادر به اکتشاف سطوح پیچیده و سختی خواهد بود. این دوربین فرود مریخ‌نورد، سیستم بینایی لندر (LVS) نام‌گذاری شده و ناسا پیش از این سیستم را با موفقیت آزمایش کرده بود.

سیستم بینایی لندر، فرود فضاپیما را با گرفتن عکس هدایت می‌کند. سیستم پس از این، عکس‌ها را با نقشه مقایسه می‌کند و علاوه بر شناسایی محل دقیق فرود، امکان وجود خطرات احتمالی را هم بررسی می‌کند.

هنگامی که کاوشگر 2020 مریخ به سطح سیاره برسد، انتظار می‌رود، حداقل برای یک سال مریخی، معادل 669 روز زمینی است، به فعالیت بپردازد. البته مریخ‌نوردهای پیشین ناسا آپورچونیتی و کریاسیتی هنوز هم پس از پایان تاریخ مصرف خود (به ترتیب با 13 و 5 سال) هنوز هم در حال فعالیت هستند. بنابراین تصور می‌شود، این مریخ‌نورد جدید هم تا حوالی دهه 2030 به‌خوبی به فعالیت ادامه دهد.

.

منبع: mnn

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر