;
coinex

چین می‌خواهد یک مأموریت سرنشین دار به ماه بفرست

چین می‌خواهد یک مأموریت سرنشین دار به ماه بفرست
ظاهرا چین می‌خواهد، انسان را روی ماه فرود بیاورد. بر اساس اظهارنظرهایی که در جهانی کاوش فضایی پکن در هفته جاری انجام‌شده، چنین به نظر می‌رسد. یانگ لیوه، معاون مدیرکل آژانس فضایی سرنشین دار چین و اولین فضانورد چین در سال 2003 به خبرگزاری دولتی شین هوا گفت: “ما در حال آماده‌سازی‌های لازم برای انجام یک مأموریت سرنشین دار در ماه هستیم.”

در کنفرانس جهانی کاوش فضایی که از سوی اتحادیه بین‌المللی فضاپیمایی و آکادمی علوم فضایی چین برگزار می‌شود. دانشمندان و محققانی از سرتاسر جهان در مورد اکتشافات فضایی، همکاری‌های بین‌المللی به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند.

به گزارش شین هوا، این مأموریت همچون مأموریت‌های سرنشین دار آپولو، می‌تواند در بخش‌های مختلفی یعنی کپسول فضایی سرنشین دار و کاوشگر ماه انجام شود. طرح سرنشین دار ماه همچنین توسط وو یانشنگ، رئیس شرکت علم و تکنولوژی هوافضای چین (CASC) هم تائید شد. بر اساس بیانیه‌ای که دولت چین سال گذشته منتشر کرد، پیشنهاد شده بود که این برنامه در سال 2036 انجام شود.

البته هنوز جزئیاتی از این طرح‌ها و برنامه‌ها منتشر نشده است. اما این کشور قصد دارد، گام‌های بلندی در فضا، هم مأموریت‌های بدون سرنشین و هم اکتشافات سرنشین دار در ماه انجام دهد. در همین کنفرانس چینی‌ها اعلام کردند، قصد انجام چهار مأموریت سرنشین دار در طول پنج سال آینده را دارند. چین همچنین برنامه‌ای برای شروع ساخت اولین ایستگاه فضایی دائمی خود در سال 2019 را در دستور کار دارد. این کشور هم‌اکنون یک ایستگاه فضایی آزمایشی به نام تیانگونگ-2 در مدار زمین مستقر کرده است.

چین سال جاری گروه سومی از فضانوردان –که به آن تایکونات گفته می‌شود- که متشکل از 10 تا 12 نفر بودند را برای مأموریت‌های آینده خود برگزید. این فضانوردان برای انجام برخی تحقیقات علمی به مدت سه تا شش ماه به ایستگاه فضایی چین سفر می‌کنند.

چین تاکنون 11 فضانورد را به فضا فرستاده است، جدیدترین این فضانوردان ماه اکتبر گذشته با فضاپیمای شنزو -11 به فضا فرستاده شدند. به نظر می‌رسد، تمامی این مأموریت‌ها در راستای هدف نهایی چین برای فرستادن انسان به ماه باشند. البته چینی‌های رویکرد متفاوتی نسبت به برنامه فضایی ایالات‌متحده آمریکا در دهه 1960 دارند. آمریکا مأموریت‌های مختلفی را قبل از سفر به ماه در مدار زمین انجام دادند. آمریکایی‌ها همچنین اولین ایستگاه فضایی خود، اسکای لب را تا قبل از مأموریت آپولو 17 در سال 1972 نساختند.

دهکده ماه در قسمت تاریک ماه قرار می‌گیرد و تلسکوپ عظیمی را در خود جای می‌دهد که می‌تواند در برابر اشعه جذب‌شده از جو زمین مصون بماند و درنتیجه امکان مشاهده عمیقی از کیهان را فراهم کند
دهکده ماه در قسمت تاریک ماه قرار می‌گیرد و تلسکوپ عظیمی را در خود جای می‌دهد که می‌تواند در برابر اشعه جذب‌شده از جو زمین مصون بماند و درنتیجه امکان مشاهده عمیقی از کیهان را فراهم کند

اما چینی‌ها طرح‌های بزرگی برای ماه دارند.به‌جز مأموریت‌های سرنشین دارد، آن‌ها اکنون داری تلسکوپی در سطح ماه هستند که ممکن است، تا 30 سال آینده به فعالیت خود ادامه دهد. این تلسکوپ بخشی از مأموریت گسترده چانگه ای-3 در سال 2013 بود.

در طرح جاه‌طلبانه‌تر چینی‌ها، آن‌ها می‌خواهند به نیمه‌تاریک ماه دست پیدا کنند. چین اعلام کرد، قصد دارد، طی برنامه فضایی بلندپروازانه خود یک کاوشگر را تا سال ۲۰۱۸ بر روی نیمه‌تاریک ماه فرود بیاورد. بر اساس اوراق سفید منتشر شده توسط دولت چین با عنوان “فعالیت‌های فضایی چین در سال ۲۰۱۶″، این کشور قصد دارد پروژه اکتشافات ماه خود را تا پنج سال آینده ادامه دهد. چین پیش از این ماه نوردی را بر روی سطح ماه فرود آورده بود؛ اما اکنون قصد دارد به عنوان نخستین کشور، کاوشگری را بر روی نیمه‌تاریک ماه فرود بیاورد.

در پروژه اکتشاف ماه چین، برنامه‌هایی درزمینهٔ شناخت توپوگرافی و ساختارهای زمین‌شناختی ماه انجام می‌شود و همچنین آزمایشگاه تحقیقاتی برای بررسی نمونه‌های جمع آوری شده در سطح ماه مستقر می‌شود. در اوراق سفید دولت چین نوشته شده: “بررسی‌های زمین‌شناختی و تحقیقات و مشاهدات اخترشناسی رادیویی با فرکانس پایین برای درک بهتر ساختار، نحوه شکل‌گیری و همچنین تکامل ماه در ناحیه فرود کاوشگر (در نیمه‌تاریک ماه) انجام خواهد شد.”

همچنین چین قصد دارد، نخستین کاوشگر مریخ خود را تا سال ۲۰۲۰ به سیاره سرخ بفرستد. طرح چین برای رسیدن به مریخ پیش از این ناموفق بوده است، به همین دلیل این کشور قصد دارد، از طریق همکاری با کشورهای دیگر از جمله هند، این طرح را ادامه دهد.

چین همچنین قصد دارد تا پیش از سال ۲۰۲۴ ایستگاه فضایی دائمی ۲۰ تنی خود را به مدار زمین بفرستد، در آن زمان، ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا بازنشسته خواهد شد.

چین نخستین کشوری خواهد بود که به نیمه‌تاریک ماه می‌رسد
چین نخستین کشوری خواهد بود که به نیمه‌تاریک ماه می‌رسد

چینی‌ها همچنین ماه گذشته اعلام کردند، به همراه آژانس فضایی اروپا، تلاش‌های مشترکی برای ساخت پایگاهی دائمی در ماه انجام داده‌اند. همکاری این دو با مأموریت کاوشگر چانگه ۵ آغاز خواهد شد، اولین مأموریت نمونه‌بردار بدون سرنشین ماه که قرار است، اواخر سال جاری به ماه فرستاده شود. پس از بازگشت مأموریت از ماه، تیم مشترکی از آژانس فضایی اروپا و چین نمونه‌های بازگردانده شده از ماه را آنالیز خواهند کرد. این گامی کوچک اما مهم برای آغاز همکاری‌های مشترک این دو سازمان فضایی خواهد بود. آژانس فضایی اروپا همچنین می‌خواهد، یک فضانورد را به ایستگاه فضایی چینی بفرست.

«دهکده ماه» طرح پیشنهادی ورنر، در قسمت تاریک ماه قرار می‌گیرد و تلسکوپ عظیمی را در خود جای می‌دهد که می‌تواند در برابر اشعه جذب ‌شده از جو زمین مصون بماند و در نتیجه امکان مشاهده عمیقی از کیهان را فراهم کند. یک تلسکوپ‌ فضایی هم در نقطه لاگرانژی L2 قرار می‌گیرد، در این نقطه نیرو گرانشی از زمین و خورشید به توازنی می‌رسد که بتوان یک تلسکوپ را در موقعیتی ثابت قرار داد. این ماهواره امکان ارتباط مستقیم از زمین به  قسمت سایه‌دار ماه را فراهم می‌کند.

در حال حاضر، ایستگاه فضایی بین‌المللی رکورد طولانی‌ترین اقامت ماهواره را ثبت کرده است. اما صحبت‌هایی از جایگزینی آن می‌شود. تأمین بودجه بعد از سال ۲۰۲۰ هنوز توسط شرکای پروژه (ازجمله آژانس فضایی اروپا) تائید نشده است. درعین‌حال دیگرانی ازجمله روسیه با حفظ ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۲۴ موافق هستند.

.

منبع: iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر