;
coinex

سرانجام ناسا مأموریت تغییر مسیر سیارک را لغو کرد

ناسا مأموریت تغییر مسیر سیارک را لغو کرد
آژانس فضایی ناسا رسما اعلام کرد، مأموریت تغییر مسیر سیارک را لغو کرده است. ناسا ماه ژانویه هم اعلام کرده بود، به دلیل اینکه کنگره درواقع هیچ سرمایه‌گذاری واقعی در این زمینه انجام نداده، این برنامه را تا مدت نامشخصی به تعویق می‌اندازد. مأموریت تغییر مسیر سیارک (ARM) در ابتدا در سال 2015 توسط پرزیدنت اوباما به شکل مبهمی مطرح شده بود، اما از آن زمان تاکنون هیچ حمایت واقعی از این مأموریت صورت نگرفته بود.

مأموریت تغییر مسیر سیارک در ابتدا قرار بود، با استفاده از فضاپیمای سرنشین دار اوریون انجام شود؛ اما سپس با تغییر برنامه، قرار بر استفاده از فضاپیمایی بدون سرنشین شد. به این ترتیب فضاپیمایی بدون سرنشین سیارک بزرگی را به دام می‌اندازد و به نزدیکی مدار ماه می‌آورد و در آنجا سیارک مورد نظر توسط فضانوردان کپسول فضایی اوریون بازدید می‌شود. در آنجا پس از انجام مانورهایی، نمونه‌هایی از این سیارک به زمین ارسال می‌شود.

پس‌ازاین قرار بود، فضانوردان در دهه 2020، از تکنولوژی‌ها و روش‌های مورد استفاده در این مأموریت، برای مأموریت احتمالی مریخ بهره ببرند. همچنین بخش‌هایی از این سیارک می‌توانست، برای اکتشاف و آزمایش استخراج معدنی در فضا و حتی روش‌هایی برای دفاع سیاره‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

اما با آخرین تجدید نظر در بودجه آژانس فضایی ناسا، این مأموریت به‌کلی لغو شد. در نشست گروه ارزیابی اجسام کوچک ناسا (SBAG) که هفته گذشته انجام شد، مایکل گیتس مدیر مأموریت تغییر مسیر سیارک (ARM، اعلام کرد، این مأموریت سیارکی فوق‌العاده دیگر انجام نخواهد شد. گیتس می‌گوید، مأموریت تغییر مسیر سیارک نیاز به تلاش‌های پیچیده و تخصص‌هایی از مراکز تحقیقاتی سراسر جهان داشت.

مأموریت تغییر مسیر سیارک (ARM) در ابتدا در سال 2015 توسط پرزیدنت اوباما به شکل مبهمی مطرح شده بود، اما از آن زمان تاکنون هیچ حمایت واقعی از این مأموریت صورت نگرفته بود
مأموریت تغییر مسیر سیارک (ARM) در ابتدا در سال 2015 توسط پرزیدنت اوباما به شکل مبهمی مطرح شده بود، اما از آن زمان تاکنون هیچ حمایت واقعی از این مأموریت صورت نگرفته بود

سپتامبر سال گذشته، با توجه به تصویب بودجه جدید ناسا توسط کنگره ایالات‌متحده آمریکا، در این مأموریت و برخی دیگر از مأموریت‌های ناسا تجدید نظر شد. رابرت لایت فوت مدیر عملیات ناسا هم ماه مارس در بیانیه‌ای اعلام کرد، بودجه پیشنهادی، ثابت باقی‌مانده، اما این آژانس فضایی نیاز به تجدیدنظر در مورد منابع موجود خود دارد.

او گفت: “ما به مأموریت بعدی انسان در اعماق فضا متعهد هستیم، اما با این بودجه نمی‌توانیم، مأموریت تغییر مسیر سیارک را انجام دهیم. البته این بدان معنا نیست که تمام تلاش‌های سخت تیم مأموریت تغییر مسیر سیارک به هدر رفته باشد. شخصا با این تیم و پیشرفت‌های آن‌ها در سال‌های اخیر، همراه بودم، به تلاش‌های این تیم برای این مأموریت فوق افتخار می‌کنم.”

به گزارش  Space New، از زمان مطرح شدن این مأموریت، تلاش‌های زیادی برای جلب حمایت کنگره ایالات‌متحده انجام شد و برخی از اعضای کنگره از لغو این مأموریت خرسند هستند.

لامار اسمیت نماینده حوزه انتخابیه تگزاس و رئیس هیئت‌مدیره کمیته علمی مجلس نمایندگان آمریکا، در طول نشست 8 ژوئن کمیته فرعی فضایی، گفت: “خوب است که می‌بینیم، درخواست بودجه ناسا برای مأموریت بی‌بنیان (تغییر مسیر سیارک) دولت قبلی تصویب نشد.”

خوشبختانه، محققان این برنامه می‌گویند، تلاش‌های شش سال گذشته خود را ثبت کرده‌اند. درواقع برخی از پیشرفت‌های این مأموریت همچنان ادامه دارد، به‌ویژه، دانشمندان هنوز در حال طراحی سیستم نیروی محرکه خورشیدی –الکتریکی هستند. این تکنیک در اصل برای سفر رباتیک سیارکی طراحی شده بود، اما هنوز می‌تواند در دیگر پروژه‌های ناسا مورد استفاده قرار گیرد.

دن مازانک، محقق مأموریت تغییر مسیر سیارک در نشست گروه ارزیابی اجسام کوچک ناسا (SBAG)، گفت، تکنولوژی‌هایی که محققان این مأموریت در حال توسعه‌اش بوده‌اند، مختص این مأموریت نیستند. او گفت: “البته نمی‌توانم بگویم، کارهایی که انجام داده‌ایم، می‌توانند برای مأموریت‌های متعددی مورد استفاده قرار بگیرند.”

البته او و همکارانش قطعا به جهت لغو این پروژه ناامید هستند. مازانک در ادامه گفت: “این یک مأموریت تا آنجایی که به من مربوط می‌شود، یک رؤیا بود. چراکه همیشه به اکتشافات فضایی، دفاع سیاره‌ای و علوم علاقه‌مند بودم. یکی از معتقدان راسخ این هستم که می‌توانیم از منابع (مأموریت) برای گسترش اکتشافات خود در منظومه شمسی بهره ببریم. هنوز هم فکر می‌کنم، مأموریت خوبی بود.”

مشخصا، اکتشافات فضایی دشوار است،  آژانس‌های بزرگی همچون ناسا باید از منابع خود به بهترین نحو استفاده کنند.

.

منبع: sciencealert 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر