;
coinex

بررسی و مشخصات فنی رنو تلیسمان یک سدان خانوادگی لوکس از کشور فرانسه

رنو تلیسمان

رنو تلیسمان (Renault Talisman) یا به گویشی تالیسمان ، یک خودرو در کلاس بدنه سدان‌های سایز متوسط (Mid Size) سدان یا D Segment است که برای اولین بار در سال 2015 میلادی به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو در حال حاضر به عنوان یک خودروی سدان خانوادگی لوکس در بازارهای ایران نیز به فروش می‌رسد.

رنو تلیسمان مدل سال 2017 میلادی

رنو تلیسمان بر اساس مدل مفهومی رنو Z21 ساخته شده که در سال 2001 میلادی به نمایش عمومی در آمد. این خودرو برای اولین بار در سال 2015 میلادی به بازارهای کشور فرانسه و در سال 2016 میلادی به بازارهای جهانی عرضه شد.

طراحی خارجی

خودروهای فرانسوی در بازار خودروهای جهان جزو خودروهای با طراحی نامتعارف و بعضا نازیبا به حساب آمده و تنها معدود خودروهایی مانند پژو 206 توانستند با استفاده از طراحی پیشرو و فراتر از زمان از این مساله دوری نمایند. رنو تلیسمان هر چند خودرویی نسبتا عضلانی، بزرگ و کشیده با جلو پنجره بزرگ بوده و نمی‌توان لقب زشت را به آن اختصاص داد اما در مجموع همانند سایر خودروهای ساخت کشور فرانسه نمونه‌ای جذاب و زیبا نیز به حساب نمی‌آید. از نقاط مثبت این خودرو می‌توان به کاپوت کشیده و خطوط بدنه اشاره کرد که نمایی اسپرت به آن بخشیده است.

رنو تلیسمان یک خودروی سدان نسبتا بزرگ و پهن بوده و طولی برابر با 4.849 میلیمتر، پهنایی برابر با 2.081 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.463 میلیمتر دارد. برای درک بهتر ابعاد این خودرو می‌توان اشاره کرد که هیوندای سوناتا موجود در بازار ایران 4.821 میلیمتر طول، 1.834 میلیمتر پهنا و 1.470 میلیمتر ارتفاع دارد. همانطور که مشاهده می‌کنید پهنای بیشتر این خودرو نسبت به سایر نمونه‌های موجود در این کلاس، علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری، به همراه فاصله 145 میلیمتری تا زمین، کمک شایانی به اسپرت تر شدن آن نیز نموده است.

جلو پنجره رنو تلیسمان بلند، کشیده و یک تکه بوده و هماهنگی و شباهت نسبی به سایر مدل‌های تولیدی این شرکت در چند سال گذشته دارد. چراغ‌های جلویی باریک و کشیده بوده و هماهنگی کاملی با جلو پنچره مزین به نوارهای به رنگ کروم دارد. خط جانبی نیز از بالای چراغ‌های جلویی شروع شده و به بخش بالایی چراغ‌های عقبی ختم می‌گردد.

نکته قابل توجه طراحی بدنه رنو تلیسمان بخش عقبی آن است. طراحی چراغ عقب بسیار زیبا بوده و به صورت دو بخش کشیده جدا از هم بوده که از دو طرف لوگوی شرکت رنو را احاطه نموده‌اند. در مجموع هرچند نمیتوان رنو تالیسمان را خودرویی زیبا به حساب آورد اما بدنه آن آنقدر جذابیت داشته که بتواند آن را در کنار قابلیت‌های دینامیکی قابل قبول، به یک خودروی سدان سایز متوسط خانوادگی نسبتا لوکس و جذاب تبدیل نماید.

طراحی داخلی و کابین

اتاق رنو تالیسمان نیز مانند بدنه آن جذاب بوده و به دلیل وجود نورپردازی و قابلیت تغییر رنگ محیط داخلی به همراه لیست بلند بالایی از امکانات، فضایی مناسب را برای راننده و سرنشینان به وجود می‌آورد. رنگ بندی اسباب و اثایه داخلی و داشبورد نیز متنوع بوده و مشتریان قابلیت سفارش خودرو به چندین رنگ مختلف مطابق با سلیقه خود را دارند.

یکی از نکات قابل توجه داخل کابین رنو تالیسمان قابلیت تغییر نورپردازی است. این سیستم با استفاده از لامپ‌های موجود در بخش میانی داشبورد و صفحه نمایش بزرگ عمودی موجود در خودرو، قابلیت تغییر رنگ محیط داخل را به رنگ‌های مختلف بنفش، سبز، طلایی و قرمز خواهد داشت. صندلی‌ها از موقعیت مناسبی برخوردار بوده و راننده و سرنشینان دید مناسبی از مسیر پیش رو و محیط اطراف را خواهند داشت. صندلی‌ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و سرنشینان را به خوبی در بر خواهند گرفت.

موتور و پیشرانه

برای رنو تالیسمان دو پیشرانه در نظر گرفته شده است این پیشرانه‌ها عبارتند از یک نمونه چهار سیلندر 2.0 لیتری تنفس طبیعی و یک نمونه جدید چهار سیلندر 1.6 لیتری مچهز به سیستم توربوشارژر.

موتور 2.0 لیتری

این موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری توانایی تولید نیرویی معادل 140 اسب بخار را در دور موتور 6.000 RPM داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 193 نیوتون متر بوده که از دور موتور 3.750 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده CVT (جعبده دنده با ضرایب دنده متغیر) با قابلیت تعویض به صورت دستی در قالب یک گیربکس 7 سرعته به چرخ‌های جلویی خودرو منتقل می گردد.

این موتور عملکرد نسبتا کندی داشته و رنو تالیسمان را در زمانی معادل 12.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رساند. حداکثر سرعت رنو تالیسمان با این پیشرانه بر اساس اعلام شرکت سازنده 183 کیلومتر در ساعت است. حجم مخزن سوخت این خودرو نیز 51 لیتر بوده و رنو تالیسمان 1.4 تنی با استفاده از این موتور مصرفی معادل 7 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر ترکیبی خواهد داشت. میزان تولید گاز آلاینده CO2 این موتور نیز 161 گرم در هر کیلومتر اعلام شده است.

موتور 1.6 لیتری

این موتور نمونه‌ای است که در خودروهای موجود در ایران نیز وجود دارد. این موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو توانایی تولید نیرویی معادل 190 اسب بخار در دور موتور 6.000 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولید آن نیز که از دور موتور 2.500 RPM در اختیار راننده قرار دارد 260 نیوتون متر بوده که رقم مناسبی برای این خودرو به شمار می آید. رنو تالیسمان با این پیشرانه به زمانی در حدود 7.7 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعت رنو تالیسمان با استفاده از این پیشرانه نیز 225 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

این پیشرانه از مصرف سوخت مناسب تری نیز نسبت به نمونه 2.0 لیتری برخودار شده است. مصرف سوخت این موتور برابر با 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافی ترکیبی (شهری – بزرگراهی) بوده و میزان تولید گاز آلاینده آن نیز 139 گرم در هر کیلومتر است. این پیشرانه موفق به دریافت استاندارد Euro 6 نیز در زمینه آلایندگی هوا شده است.

تجهیزات و تکنولوژی

رنو تالیسمان خودروی جدید بوده و به بسیاری از امکانات رفاهی و سرگرمی و همچنین ایمنی و کمکی رانندگی موجود در بازارهای جهانی سود می‌برد. برای نمونه می‌توان به تجهیزات زیر که به صورت استاندارد در این خودرو تعبیه شده است، اشاره نمود:

  • صفحه نمایش رنگی لمسی 8.7 اینچی با آرایش عمودی
  • تجهیز به آخرین نسخه از سیستم چند رسانه‌ای اطلاعاتی/سرگرمی شرکت رنو با نام R Link 2
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سیستم تهویه مطبوع چندگانه اتوماتیک
  • صندلی‌های الکتریکی در جلو مجهز به سیستم‌های گرم کننده و خک کننده و ماساژور
  • سیستم چند رسانه‌ای حرفه‌ای ساخت شرکت Bose
  • سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده (Lane Departure Alert)
  • سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System)
  • دوربین کمکی در بخش عقبی خودرو
  • چراغ‌های جلویی اتوماتیک با قابلیت چرخش در جهت پیچ جاده هماهنگ با زاویه فرمان

قیمت و رقبا

رنو تلیسمان در بازارهای جهانی با قیمتی در حدود 29.000 دلار (معادل 108 میلیون تومان) در مدل پایه به فروش رفته و در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات چسب قیمتی معادل 34.500 دلار (معادل 130 میلیون تومان) را بر روی خود می بیند. از رقبای این خودرو در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • مزدا 6 با قیمت پایه 23.000 دلار (معادل 86 میلیون تومان)
  • شورولت مالیبو با قیمت پایه 23.000 دلار (معادل 86میلیون تومان)
  • فولکس واگن پاسات با قیمت پایه 23.000 دلار (معادل 86 میلیون تومان)
  • فورد فیوگن (Ford Fusion) با قیمت پایه 23.500 دلار (معادل 88 میلیون تومان)
  • نیسان آلتیما (Nissan Altima) با قیمت پایه 23.500 دلار (معادل 88 میلیون تومان)
  • کرایسلر (Chrysler) مدل 200 با قیمت پایه 23.500 دلار (معادل 88 میلیون تومان)
  • تویوتا کمری (Toyota Camry) با قیمت پایه 24.500 دلار (معادل 92 میلیون تومان)

درباره شرکت رنو

کارآفرین و صنعتگر فرانسوی؛ لوئی رنو بنیانگذار شرکت رنو می‌باشد، که نخستین اتومبیل او رنو تیپ ای نام داشت و در سال ۱۸۹۸ ساخته شد. شرکت رنو به طور رسمی در سال ۱۸۹۹ توسط لوئی رنو و برادرانش (مارسل و فرناند) با نام رنو فررس با یک سرمایه کوچک تاسیس شد. در ابتدای دهه ۱۹۰۰ میلادی، رنو ابداع جعبه دنده رانش مستقیم به انگلیسی: (Direct Drive) را به نام خود ثبت کرد. با گسترش سریع شرکت، فروش سالانه آنها بالا گرفت و با توسعه نیروی کار در سال ۱۹۰۲ توانستند وسعت کارخانه را به ۷٫۵۰۰ متر مربع گسترش دهند. در همان سال، لوئی اقدام به ساخت اولین موتور تحت نام تجاری رنو، با چهار سیلندر و ۲۴ اسب بخار نمود و خیلی زود بعد از آن امتیاز موتور توربو را برای او در برداشت.

رنو تلیسمان در ایران

رنو یکی از محبوب‌ترین خودروهای فرانسوی در ایران بوده و مدل‌های مختلف این خودرو مانند رنو ۵ و رنو ۲۱ سال‌ها از محبوب‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران بودند. شرکت نگین خودرو نیز نماینده رسمی محصولات رنو در ایران بوده و از سال ۱۳۸۷ به عرضه محصولات مختلف این شرکت مانند کولئوس (Koleos)، اسکالا (Scala)، سیمبل (Symbol)، فلوئنس (Fluence) و تالیسمان (Talisman) به مشتریان پرداخته است.

رنو تلیسمان

رنو تالیسمان در ایران با قیمتی در حدود 180 میلیون تومان به فروش می رسد. این خودرو در ایران نیز رقبای اروپایی و آسیایی مختفی را مانند نمونه‌های اشاره شده در فهرست را پیش رو دارد:

  • هوندا آکورد با قیمت 230 میلیون تومان
  • هیوندای سوناتا با قیمت 185 میلیون تومان
  • کیا اپتیما با قیمت 200 میلیون تومان

رنو تلیسمان در یک نگاه

رنو تلیسمان 1.6 توربو
حجم موتور (سی سی )

1.618

تعداد سیلندر

4

قدرت موتور (اسب بخار)

190

گشتاور (نیوتون متر)

260

مصرف بنزین (شهر)

مصرف بنزین (بزرگراه)

مصرف بنزین (ترکیبی)

5.9

شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت

7.7

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

225

قیمت پایه (میلیون تومان)

108

قیمت در بازار ایران (میلیون تومان)

180

منبع : تکرا

تصاویر : Netcarshow

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر