;
coinex

بررسی و مشخصات فنی آلفارومئو 4C هیولایی کوچک از شرکت آلفارومئو ایتالیا

مشخصات فنی آلفارومئو 4C

آلفارومئو 4C نمونه‌ای است سبک وزن و موتور وسط پرقدرت در کلاس بدنه خودروهای کوپه اسپرت (Coupe) که از سال 2013 میلادی در خط تولید شرکت خودروسازی بسیار مشهور ایتالیایی آلفارومئو (Alfa Romeo) قرار دارد. این خودرو با توجه به عرضه مدل‌های دیگر این شرکت مانند جولیتا (Giulietta) و میتو Mito)) توانست که مجوز ورود به بازارهای خودرو ایران را کسب نماید. در ادامه به بررسی و مشخصات فنی آلفارومئو 4C مدل سال 2017 خواهیم پرداخت.

آلفارومئو 4C

آلفارومئو 4C در سال 2013 میلادی بر پایه یک نمونه مفهومی که در نمایشگاه خودروی ژنو در سال 2011 به نمایش عمومی درآمد، ساخته شد. این خودروی مفهومی موفق به دریافت عنوان “بهترین خودروی مفهومی سال” از مجله آلمانی Auto Bild نیز گردید. این خودرو با ظرفیت 2.500 دستگاه در سال، در کارخانه مازراتی (Maserati) در شهر مودنا (Modena) ایتالیا ساخته شد.

شرکت آلفارومئو برای سال 2017 مدل 4C را با اندکی تغییرات نبست به مدل سال 2016 میلادی به بازار عرضه نموده است. این تغییرات شامل مواردی مانند رینگ‌های با طراحی جدید، خروجی اگزوز با طراحی جدید و سقف ساخته شده از فیبر کربن می شوند. این خودرو در دو گونه دو در کوپه و دو در رودستر (Spider) به بازار عرضه می‌گردد.

نقاط ضعف و قدرت آلفارومئو 4C

از نقاط ضعف و قوت این خودرو می‌توان به گزینه‌هایی مانند طراحی بدنه بسیار جذاب و تهاجمی و زیبا، عملکرد فوق العاده موتور با وجود حجم پایین و استفاده از فیبر کربن در ساخت بخش‌های مختلف بدنه با تکنولوژی ساخت ابرخودروها و خودروهای مسابقه‌ای اشاره نمود که وزن شاسی این خودرو را به رقم اعجاب آور تنها 65 کیلوگرم رسانده است.

نقاط منفی این خودرو نیز شامل مواردی مانند فضای کم کابین، رانندگی خشن و عدم وجود فضای کافی برای محفظه بار اشاره نمود که با توجه به ماهیت و نوع استفاده این خودرو موارد قابل اعتنایی به شمار نمی‌آیند.

طراحی خارجی و بدنه

آلفارومئو 4C خودرویی بسیار تهاجمی بوده و بدنه آن تنها بر اساس یک هدف ساخته شده است: عملکرد فوق العاده. این خودرو ابعاد نسبتا کوچکی داشته و با طولی برابر با 3.983 میلیمتر، پهنایی برابر 2.090 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.183 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلوی 2.380 میلیمتر جثه‌ای در حدود پژو 206 هاچ بک با طول 3.835 میلیمتر دارد.

وزن آلفارومئو 4C نیز بسیار پایین و در حدود 900 کیلوگرم (در مقایسه با پژو 206 با وزن 1.025 کیلوگرم) بوده و همین موضوع سبب شده که توانایی‌های دینامیکی این خودرو به طرز چشمگیری بالا باشد. تایرهای مورد استفاده برای چرخ‌های جلو نیز در سایز 205/45/17 بوده و در بخش عقبی نیز از تایرهای پهن با سایز 235/40/18 استفاده شده که کمک شایانی به پایداری خودرو می‌نماید.

موتور و پیشرانه

پیشرانه استفاده شده در آلفارومئو 4C مدل 2017 یک موتور 1.75 لیتری چهار سیلندر DOHC 16 سوپاپه به حجم دقیق 1.742 سی سی مجهز به سیستم توربوشارژر با بلوک سیلندر از جنس آلومینیوم است. این موتور توانایی‌های بسیار بالایی داشته و قدرتی معادل 237 اسب بخار در دور موتور 6.000 RPM و حداکثر گشتاور تولیدی معادل 350 نیوتون متر در دور موتور 2.200 RPM را برای این هیولای کوچک فراهم می‌نماید. این نیرو توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ‌های عقبی (RWD) منتقل می‌گردد.

این موتور آلفارومئو 4C را در زمانی معادل 4.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسانده و به این ترتیب به عنوان یکی از سریعترین خودروهای بازار ایران با شتابی کمتر از 5 ثانیه و در کنار بزرگانی مانند پورشه 911 (Porsche 911)، مازراتی گرنتوریسمو (Maserati GrandTurismo) و مرسدس بنز (Mercedes Benz) مدل S500 و ب ام و سری 7 قرار می گیرد. حداکثر سرعت این خودرو نیز بنا بر اعلام شرکت آلفارومئو 159 مایل در ساعت (معادل 256 کیلومتر در ساعت) است.

هرچند برای خودروهای در ایران کلاس بدنه مصرف سوخت عاملل مهمی به حساب نمی آید اما آلفارومئو 4C از لحاظ مصرف سوخت نیز خودروی بسیار مناسبی بوده و با توجه به وزن بسیار پایین خود، توانایی پیمودن مسافتی معادل 24 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 34 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی داشته و در سیکل ترکیبی مصرفی معادل 28 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) دارد.

کابین و طراحی داخلی

همانطور که اشاره شد، آلفارومئو 4C یک خودروی شبه مسابقه‌ای به حساب آمده و به همین دلیل تمرکز بیشتر در بخش سیستم‌های ایمنی و کمکی رانندگی بوده و ابزار و ادوات رفاهی نسبتا محدود در آن به چشم می‌خورد.

از ویژگی‌های محدود آلفارومئو 4C در بخش تجهیزات رفاهی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چراغ‌های روشنایی در روز (Daytime Running Light یا DRL) مجهز به لامپ‌های LED
  • چراغ‌های ترمز مجهز به لامپ‌های LED
  • سیستم صوتی با کیفیت بالا مجهز به 4 بلندگوی مجزا با قابلیت پخش رادیوهای AM و FM
  • قابلیت پخش موسیقی به صورت Stream از اینترنت
  • صفحه نمایش LCD
  • صندلی‌های با قابلیت تنظیم در چهار جهت به صورت دستی
  • غربیلک فرمان اسپرت با پوشش چرم
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم دستی (Air Conditioning)
  • صندلی‌های با پوشش پارچه به رنگ سیاه

تجهیزات ایمنی و کمک رانندگی موجود در آلفارومئو 4C نیز کاملتر از تجهیزات رفاهی شده و شامل موارد فهرست زیر می‌گردد:

  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی (Electronic Stability Control یا ESC)
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی قدرت ترمز (EBD)
  • سیستم کنترل کشش (Traction Control یا TC)
  • سیستم کنترل سرعت موتور (MSR)
  • سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HAC)
  • سیستم افزایش قدرت ترمز در موارد اضطراری (HBA)
  • سیستم واکنش سریع ترمز (RAB) در مدل‌های حرکتی Race و Dynamic
  • سنسور کمکی پارک در بخش عقبی خودرو
  • سیستم هشدار فشار باد پایین تایرها (TPMS)
  • 5 کیسه هوا (2 عدد راننده و سرنشین، 2 عدد جانبی ، 1 عدد محفاظ زانوی راننده)

تجربه رانندگی

آلفارومئو با توانایی‌های دینامیکی بالا مجهز به چهار مدل رانندگی متفاوت به نام‌های  Alfa Race، Dynamic، Natural و All Season شده که با توجه به شرایط محیطی و رفتار راننده با پدال‌های خودرو، بهترین تنضیمات ممکن را انتخاب نموده و برای سیستم فنربندی و پیشرانه خودرو اعمال می‌نماید.

حرکت با توجه به سیستم فنربندی و تلیق اسپرت اندکی سفت و خشن بوده ولی صندلی‌های اسپرت این خودرو به خوبی راننده و سرنشین کناری را در بر خواهند گرفت. این خودرو در سال 2013 میلادی توانست مسیر پیست مشهور نوربرگ رینگ را طی نموده و با زمان ثبت شده 8 دقیقه و 4 ثانیه عنوان سریع‌ترین خودروی زیر 250 اسب بخاری را از آن خود نماید. این خودرو در جدول کلی پس از خودروهایی مانند مرسدس C63 AMG، پورشه کاررا (Carrera) و بالاتر از خودروهایی مانند ب ام و M3 و پورشه کیمن قرار گرفت.

قیمت در بازارهای جهانی و رقبا

آلفارومئو 4C با قیمت پایه 57.000 دلار (معادل 214 میلیون تومان) در مدل مسقف به فروش می‌رود. مدل رودسترو بدون سقف این خودرو نیز با اختلافی 10.000 دلاری (معادل 37.5 میلیون تومان) و با قیمت 67.000 دلار (معادل 251 میلیون تومان) به فروش می‌رسد.

این خودرو در بالاترین سطح تجهیزات و امکانات سفارشی بر چسب قیمت 70.500 دلاری (معادل 265 میلیون تومانی) را تجربه خواهد کرد. از رقبای این سوپر اسپرت کوچک می‌توان به خودروهایی مانند نمونه زیر اشاره کرد:

  • پورشه 718 کیمن (Porsche 718 Cayman) با قیمت پایه 55.000 دلار (معادل 206 میلیون تومان)
  • پورشه 718 باکستر (Porsche 718 Boxster) با قیمت پایه 57.000 دلار (معادل 213.5 میلیون تومان)
  • شورولت کوروت (Chevrolet Corvette) با قیمت پایه 57.000 دلار (معادل 213.5 میلیون تومان)
  • آئودی TT با قیمت پایه 44.500 دلار (معادل 167 میلیون تومان)
  • مرسدس بنز SLC43 AMG با قیمت پایه 61.000 دلار (معادل 229 میلیون تومان)

آلفارومئو در ایران

بنا بر نوشته شرکت آلفاموتور ، این شرکت در سال 1389 شمسی تاسیس گردید. از همان آغاز فعالیت تیم بازرگانی آلفاموتور ، با آغاز مذاکرات با گروه خودرو سازی فیات ، بزرگترین شرکت خودر وسازی ایتالیا ، توانست مجوز واردات تولیدات شرکت خودر وسازی آلفارومئو را کسب کند ؛ تا پس از قریب ٣۵ سال ، بار دیگر رویای حضور محصولات آلفارومئو را در ایران برای هواداران آلفارومئو تحقق ببخشد.

این خودرو در بازار ایران با قیمت نجومی 650 میلیون تومان (معادل 173.500 دلار) به مشتریان خاص که شامل فرزندان خانواده‌های مشهور و حکومتی هستند، به فروش می رسد. از رقبای این خودرو در بازار ایران می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:

  • آئودی TT با قیمت 430 میلیون الی 500 میلیون تومان
  • ب ام و Z4 با قیمت 400 میلیون الی 500 میلیون تومان
  • پورشه 718 باکستر با قیمت 550 میلیون الی 650 میلیون تومان
  • پورشه 718 کیمن با قیمت 550 میلیون الی 650 میلیون تومان
  • لوتوس الیز با قیمت 350 میلیون الی 400 میلیون تومان
  • مرسدس SLK55 AMG با قیمت 550 میلیون الی 600 میلیون تومان تومان

تاریخچه آلفارومئو

در تاریخ 24 ژوئن سال 1910 میلادی شرکت خودروسازی Anonima Lombarda Fabbrica di Automobili با نام اختصاری ALFA در محل قدیمی کارخانه اتوموبیل‌سازی “داراک” در منطقه پورتلو شهر میلان ایتالیا نام خود را در تاریخ خودروسازی به ثبت رساند. کارخانه با سرمایه‌گذاری اولیه “الکساندر داراک” ، تاجر و صنعتگر فرانسوی، و سرمایه گذاری برخی از بازرگانان ایتالیایی ، با هدف تولید و عرضه خودرو‌های اسپرت لوکس آغاز به کار کرد.

نخستین خودرو آلفا در همان ماه‌های آغازین فعالیت شرکت توسط پدر طراحی آلفا “جوزپه مروسی” طراحی و ساخته شد. نام این خودرو 1910 24 HP بود که توانست نخستین نماینده آلفا در مسابقات سرعت باشد. نخستین رانندگانی که افتخار رانندگی با این اعجوبه آلفا را پیدا کردند ، فرانچینی و رونزونی بودند که با ALFA HP در مسابقات سرعت شرکت کردند. مدل جدید ALFA HP با برخورداری از موتوری با سیلندر دو تکه با 6082 سانتی متر مکعب حجم ، می توانست در دور موتور 2400 دو در دقیقه رقم جالب 82 کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند.

در سال 1986 میلادی و همزمان با بروز برخی بحران‌های مالی در اروپا ، سهام‌داران آلفارومئو با پیشنهاد خرید شرکت توسط بزرگترین خودروساز ایتالیا “فیات” پاسخ مثبت دادند تا به این ترتیب آلفارومئو وطیفه خطیر تولید خودرو‌های اسپرت لوکس فیات در سایز کوچک را بر عده بگیرد و در کنار خودروسازان مطرحی مانند فراری ، مازراتی و لانچیا قرار گیرد و خانواده خودروسازان ایتالیا را تشکیل دهند.

شروع دوباره

در سال 2005 میلادی ، بر اساس تصمیم تیم فنی فیات با هدف تولید خودرو‌های لوکس اسپرت ،‌ دو شرکت آلفارومئو و مازراتی با یکدیگر وارد همکاری شدند ، این همکاری تا آنجا ادامه پیدا کرد که بسیاری از برنامه ریزی های استراتژیک ، روابط فیمابین ، پلت‌فرم ، موتور و حتی در برخی بازار‌ها نمایندگان فروش دو شرکت با هم یکسان شدند.

سال 2007 میلادی ، گروه خودرو‌سازی فیات با معرفی 4 شرکت اصلی خود : “FIAT AUTOMOBILE S.P.A”‌، “ALFA ROMEO AUTOMOBILE S.P.A”‌ ، “LANCIA AUTOMOBILES S.P.A”‌ و “FIAT LIGHT COMMERCIAL VEHICLES S.P.A” این چهار شرکت را به عنوان شرکت‌های اصلی گروه خودروسازی فیات معرفی کرد

طی بیش از 100 سال اخیر ،‌آلفارومئو با ارائه مدل‌های مختلف خودرو های اسپرت به بازار ، به همگان اثبات کرد که همواره یکی از 5 شرکت برتر دنیا در عرصه طراحی و تولید خودرو‌های لوکس اسپرت در دنیا بوده ، هست و خواهد و بسیاری بر این باور هستند که آلفا رومئو با معرفی مدل‌هایی مانند GIULIA‌، SPIDER‌ ، ALFASUD‌ ، 145‌، 159 و 8C COMPETZIONE به همگان ثابت کرد که می‌تواند با استفاده از هنر ناب ایتالیا از یک سو و از سویی دیگر تکنولوژی منحصر به فرد مهندسی ایتالیایی در میان خودروسازان مطرح دنیا خود را به عنوان یکی از رقبای سرسخت مطرح کند.

امروز با ارائه مدل‌های جدیدی مانند MITO و GIULIETTA و در آینده نزدیک با ارائه مدل‌هایی مانند 4C ، برگی دیگر در دفتر خودروسازی روز دنیا رونمایی شده است و آلفارومئو به عنوان یکی از مطرح ترین خودروسازان دنیا ، سعی می کند تا با ارائه مدل‌های جدید هموراه در اوج باقی بماند.

مشخصات فنی آلفارومئو 4C مدل سال 2017 میلادی در یک نگاه

آلفارومئو 4c
حجم موتور (سی سی) ۱.۷۴۲
تعداد سیلندر ۴
قدرت موتور (اسب بخار) ۲۳۷
گشتاور (نیوتون متر) ۳۵۰
مصرف بنزین (شهر) ۹.۸
مصرف بنزین (بزرگراه) ۶.۹
مصرف بنزین (ترکیبی) ۸.۴
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت ۴.۲
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۵۷
قیمت پایه (میلیون تومان) ۲۱۴
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) ۶۵۰

منبع : تکرا

تصاویر :Netcarshow 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر