;
coinex

فنچ‌های مکزیکی از ته سیگار برای فراری دادن انگل‌ها استفاده می‌کنند!

فنچ‌های مکزیکی از ته سیگار برای فراری دادن انگل‌ها استفاده می‌کنند!
فنچ‌های خانگی مکزیک، همچون اکثر حیواناتی که در نواحی شهری زندگی می‌کنند، خود را با محیط‌زیست خود سازگار کرده‌اند. این حیوانات از دور ریختنی‌های روزانه انسان‌ها نهایت استفاده را برده‌اند. پرندگان کوچک مکزیکی (با نام علمی کارپوداکوس مکزیکنوس)، ته سیگارها را به لانه‌های خود می‌برند، عادتی که محققان اکنون می‌گویند که انگل‌ها را فراری می‌دهد؛ البته این باوجودی است که سموم موجود در سیگار ممکن است، اثرات سوئی روی جوجه‌های این پرندگان داشته باشد.

گروهی از محققان دانشگاه ملی مکزیک در سال 2012 نتایج مطالعه‌ای را منتشر کردند که آن‌ها را در مورد دلیل استفاده از ته سیگارها در لانه‌های فنچ‌ها سردرگم کرده بود. این محققان در آن زمان به‌درستی نمی‌دانستند که آیا این پرندگان از فیبرهای سلولز سیگار به عنوان یک مهار کننده گیاهی و یا صرفا برای گرما و ساخت لانه بهره می‌برند. نیکوتین موجود در توتون که برای افراد سیگاری حالت سرخوشی را ایجاد می‌کند، تأثیر بسیار بیشتری روی حیوانات کوچک‌تری همچون حشرات و دیگر بندپایان دارد و می‌تواند به عنوان یک آفت‌کش مورد استفاده قرار گیرد.

اکنون این محققان در مطالعه خود نوشتند: “یک احتمال این است که پرندگان از الیاف سلولز به دلیل اینکه شبیه پر است، استفاده می‌کنند.”

محققان به منظور به دست آوردن شواهد محکم‌تر، لانه‌هایی را در محوطه دانشگاه ساختند و بعد از تخم‌گذاری فنچ‌ها آن را با مصالح تمیزی پوشاندند. آن‌ها با این کار، از اینکه جوجه‌ها در نزدیکی انگل‌ها نیستند، اطمینان حاصل کردند. همچنین در این لانه‌ها هیچ الیاف مربوط به سیگاری وجود نداشت. به‌طور متوسط، لانه‌های قدیمی حاوی 70 تکه بودند.

محققان پیش از این دریافته بودند که با افزایش مقدار نیکوتینی که پرندگان در لانه خود قرار می‌دهند، ناهنجاری‌های کروموزومی در جوجه‌ها هم بیشتر می‌شود. انگل‌های کم‌تر به جوجه‌های بیشتری کمک می‌کند، سر از تخم در بیاورند و همچنین سیستم ایمنی سالم‌تری داشته باشند
محققان پیش از این دریافته بودند که با افزایش مقدار نیکوتینی که پرندگان در لانه خود قرار می‌دهند، ناهنجاری‌های کروموزومی در جوجه‌ها هم بیشتر می‌شود. انگل‌های کم‌تر به جوجه‌های بیشتری کمک می‌کند، سر از تخم در بیاورند و همچنین سیستم ایمنی سالم‌تری داشته باشند

محققان هم برای ساخت لانه‌های جدید، از 70 تکه استفاده کردند. سپس 10 تکه را به 10 لانه اضافه کردند و  12 لانه دیگر را بدون تکه‌های فیبر باقی گذاشتند. محققان سپس برای اینکه بفهمند، ارتباطی بین انگل‌ها و فیبرهای سیگار وجود دارد، لانه‌های جدید و قدیمی را وزن کردند. آن‌ها دریافتند، به لانه‌هایی که دارای انگل بودند، تا 40 درصد الیاف سیگار بیشتری اضافه‌شده است. محققان در سال 2014، دریافته بودند که با افزایش مقدار نیکوتینی که پرندگان در لانه خود قرار می‌دهند، ناهنجاری‌های کروموزومی در جوجه‌ها هم بیشتر می‌شود. انگل‌های کم‌تر به جوجه‌های بیشتری کمک می‌کند، سر از تخم در بیاورند و همچنین سیستم ایمنی سالم‌تری داشته باشند.

اگر تا زمانی که جوجه‌ها لانه را ترک کنند و تولیدمثل کنند، آسیب‌های کروموزومی وجود نداشت، این فیبرها می‌توانستند؛ حداقل در کوتاه مدت، مزیت‌هایی برای آن‌ها داشته باشند. محققان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر بلند مدت این فیبرها، به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. ته سیگار یکی فراوان‌ترین اشکال دور ریختنی‌ها است که تقریبا دو سوم از 6 تریلیون سیگارهایی که مصرف می‌شوند، به زمین انداخته می‌شوند و آثار سوء آن به برخی موجودات زنده می‌رسد. بنابراین باوجودی که ممکن است، برخی فنچ‌ها از آن بهره ببرند، هنوز از تأثیرات آن بر روی موجودات دیگر چیز زیادی در دست نیست.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر