;
coinex

جهش بزرگ چینی‌ها به سوی انرژی‌های تجدید پذیر: تامین برق هفت روزه یک استان با انرژی‌های پاک

جهش بزرگ چینی‌ها به سوی انرژی‌های تجدید پذیر: چین برق یک استان را به مدت هفت روز کاملا از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کرد
در مورد اینکه انرژی‌های تجدید پذیر می‌توانند، تمام نیازهای انرژی ما در آینده را بر طرف کنند، هنوز تردیدهایی وجود دارد. بنابراین، چینی‌ها هفته گذشته، برق یک استان را کاملا به وسیله انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کردند تا ثابت کنند که امکان چنین کاری وجود دارد و به نظر می‌رسد، آن‌ها در انجام این کار موفق بوده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی چین، بیش از 5 میلیون شهروند استان چینگهای در شمال غربی چین، به مدت هفت روز، 100 درصد از انرژی‌های تجدید پذیر بهره بردند.

این برنامه بخشی از طرح آزمایش شرکت برق دولتی چین، استیت گرید کورپوریشن بود، طرحی که نشان می‌دهد، سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی مورد نیاز در آینده لازم نیستند. بین 17 تا 23 ژوئن 2017، استان چینگهای، برق مورد نیاز برای 5.2 میلیون نفر ساکنان این استان را با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر شامل، انرژی خورشیدی، بادی و آبی تأمین کرد.

کوئان شینمینگ، مدیر شرکت برق چینگهای، زیرمجموعه‌ای از شرکت استیت گرید کورپوریشن، در بیانیه‌ای گفت: “این اولین آزمایش از نوع خود در کشور و گام مهمی برای تحول انرژی بود. این طرح اهمیت زیادی برای ارتقای استفاده از انرژی‌های پاک در چین خواهد داشت.”

در طول یک هفته آزمایش، میزان مصرف برق 1.1 میلیارد کیلووات ساعت بود که برای تولید آن به وسیله سوخت‌های فسیلی، حدود 535 هزار تن زغال‌سنگ مورد نیاز بود. 73 درصد از این برق از نیروگاه آبی و باقی آن از انرژی‌های تجدید پذیر دیگر همچون انرژی بادی و خورشیدی تأمین شدند.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کنید، این است که این ارقام هنوز تائید نشده‌اند. بنابراین داده‌هایی که هم‌اکنون اعلام شده‌اند، تقریبی هستند. اما اگر تأیید شوند، آزمایش استان چینگهای نشان می‌دهد که شرکت برق دولتی چین می‌تواند، بدون نیاز به زغال‌سنگ و یا گاز انرژی مورد نیاز کشور را تأمین کند. چیزی که مسلما بر خلاف ادعای مخالفان انرژی‌های تجدید پذیر است. در واقع، شرکت برق چینگهای در جریان این آزمایش، هیچ‌گونه نوسانی نداشتند.

استان چینگهای هم‌اکنون به شدت به انرژی‌های تجدید پذیر وابسته است، بنابراین؛ آمادگی زیادی برای آینده دارد. شبکه برق چینگهای هم‌اکنون ظرفیت 23.4 میلیون کیلووات برق را دارد که 83.8 درصد آن از انرژی‌های خورشیدی، بادی و نیروگاه آبی تأمین می‌شود. مقامات این استان که از ارقام فعلی راضی نیستند، همچنان به بهبود زیرساخت‌های انرژی پاک ادامه می‌دهند. هان تی، معاون مدیرکل شرکت برق چینگهای به خبرگزاری دولتی شین هوا گفت: “انرژی پاک، راه‌حل نهایی است. ما باید وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم، زیرساخت‌های تولید انرژی را بهبود بخشیم و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم.”

این نیروگاه ۴۰ مگاواتی که دارای ۱۶۰ هزار پنل خورشیدی است، روی دریاچه‌ای در استان آنهویی چین ساخته شده است. در این ناحیه پیش از این معدن زغال‌سنگی وجود داشت که به‌تازگی تعطیل شده است. این بخشی از تلاش پکن برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است که این کشور را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گازهای گلخانه‌ای تبدیل کرده است
این نیروگاه ۴۰ مگاواتی که دارای ۱۶۰ هزار پنل خورشیدی است، روی دریاچه‌ای در استان آنهویی چین ساخته شده است. در این ناحیه پیش از این معدن زغال‌سنگی وجود داشت که به‌تازگی تعطیل شده است. این بخشی از تلاش پکن برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است که این کشور را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گازهای گلخانه‌ای تبدیل کرده است

بر اساس برنامه پنج‌ساله استان چینگهای، انتظار می‌رود، تا سال 2020، ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی این استان، به 35 میلیون کیلووات افزایش یابد و سالانه 110 میلیارد کیلووات ساعت برق حاصل از انرژی‌های تجدید پذیر را به نواحی مرکزی و شرقی چین بفرستد. البته، این جهش به سوی انرژی‌های تجدید پذیر، تنها منحصر به استان چینگهای نیست. اداره ملی انرژی چین اعلام کرد، قصد دارد تا سال 2020، سرمایه‌گذاری 2.5 تریلیون یوآن (366 میلیارد دلار) را در تکنولوژی‌های مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر انجام دهد. این برنامه، بیش از 13 میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌کند و چین را در رأس کشورهای صاحب تکنولوژی‌های انرژی تجدید پذیر قرار می‌دهد.

چینی‌ها چند هفته قبل هم بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان را راه‌اندازی کردند. راه‌اندازی این نیروگاه خورشیدی تنها اندکی پس از اینکه دونالد ترامپ ایالات‌متحده آمریکا را از توافق‌نامه آب و هوایی پاریس خارج کرد، انجام گرفت. به این ترتیب، در حالی که ایالات‌متحده از توافق‌نامه آب و هوایی پاریس خارج شده، چینی‌ها هم با ساخت بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی شناور جهان؛ جاه‌طلبی‌های انرژی پاک خود را نشان دادند.

این مرکز انرژی خورشیدی در حالی ساخته و راه‌اندازی شد که هنوز بحث‌هایی در مورد تصمیم بحث‌برانگیز دونالد ترامپ برای خروج از توافق بین‌المللی ادامه دارد، توافق‌نامه‌ای که با هدف نجات سیاره از فجایع تغییرات آب و هوایی حاصل شده بود. از قضا یک روز پس از این خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق‌نامه پاریس، پکن کنفرانس بین‌المللی انرژی پاک را برگزار کرد.

این فرصتی برای چین است که تعهدات خود برای افزایش سرمایه‌گذاری و استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدید پذیر را به رخ جهان (مشخصا ایالات‌متحده آمریکا) بکشد. این کشور هم‌اکنون دو سوم پنل های خورشیدی جهان را در اختیار دارد. بنابراین باوجود این سرمایه‌گذاری‌های عظیم و برنامه‌های جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد، چینی‌ها نه تنها در رأس کشورهای تأمین کننده انرژی‌های تجدید پذیر قرار می‌گیرند، بلکه می‌توانند، در رأس برنامه‌های جهانی برای پیشبرد طرح‌های مقابله با تغییرات آب و هوایی هم قرار بگیرند.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر