;
coinex

بیوگرافی الخاندرو گونسالس اینیاریتو، کارگردان مکزیکی برنده چهار جایزه اسکار

بیوگرافی الخاندرو گونسالس اینیاریتو، کارگردان مکزیکی برنده چهار جایزه اسکار

الخاندرو گونسالس اینیاریتو (Alejandro González Iñárritu)، کارگردان و فیلمنامه نویس مکزیکی برنده جوایز متعدد بین المللی است که بیشتر برای فیلم‌های عشق سگی، بابل، بردمن و بازگشته شناخته شده است.

مروری کوتاه بر زندگی الخاندرو گونسالس اینیاریتو

الخاندرو گونسالس اینیاریتو در 15 اوت سال 1963 (24 مرداد 1342) در شهر مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک، به دنیا آمد. او در دهه 1990 تهیه کننده شرکت تلویزیونی مکزیکی تلویسا (Televisa) و بنیانگذار Zeta Films بود. اولین فیلم او عشق سگی (Amores Perros) بود که آن را در سال 1999 ساخت و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان شد. فیلم‌های بعدی او، 21 گرم (21 Grams)، بابل (Babel) و بیوتیفول (Biutiful) به حساب می‌آید. اینیاریتو با فیلم خلاقانه بردمن یا مرد پرنده‌ای (Birdman)، که نامزد 9 جایزه اسکار شد و چهار جایزه از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را دریافت کرد، مورد تمجید منتقدان قرار گرفت. او برای فیلم بازگشته (The Revenant) این روند را ادامه داد و دومین اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

پیشینه و پس زمینه زندگی الخاندرو گونسالس اینیاریتو

همانطور که گفته شد، الخاندرو گونسالس در 15 اوت 1963 در مکزیکو سیتی به دنیا آمد. او دارای 6 خواهر و برادر و کوچک‌ترین عضو خانواده بود و در محله Narvarte بزرگ شد. او علاقه زیادی به ادبیات و موسیقی داشت، اما نمی‌توانست بر روی درس تمرکز کند، بنابراین در نوجوانی از مدرسه اخراج شد. سرانجام تبدیل به یک ملوان کشتی های تجاری، و بعد از آن وارد دانشگاه Iberoamericana شد.

اینیاریتو بصورت حرفه‌ای به دنبال علاقه‌اش یعنی موسیقی رفت، و در دهه 1980 در ایتسگاه رادیویی WFM مکزیک به عنوان DJ فعالیت داشت. او در آنجا در میان فعالیت‌های موسیقی، نوشته‌ها و کاراکترهای طنز نیز خلق می‌کرد و می‌نوشت. او وارد کارهای بصری نیز شد و به عنوان تهیه کننده تلویزیون و کارگردان کارهای تبلیغاتی فعالیت کرد. در سال 1991، او شرکت تولید فیلم خودش، یعنی Zeta Films را تاسیس کرد و در آنجا فیلم‌ها کوتاه و تبلیغاتی ساخت.

موفقیت فیلم ‘عشق سگی’ Amores Perros

اینیاریتو در نهایت فیلم سازی بلند را انتخاب کرد و در دهه هشتاد برای چندین فیلم مکزیکی موسیقی متن فیلم ساخت. او مهارت‌های فیلم‌سازی را آموخت و قبل از کار با نویسنده Guillermo Arriaga، مدتی در ایالات متحده زندگی کرد. او با Arriaga در فیلمنامه نویسی همکاری کرد و در سال 2000، درام غم انگیز Amores Perros را کارگردانی کرد، که درباره روابطی بین زندگی و درد در مکزیکو سیتی بود. این فیلم اولین تجربه Gael García Bernal، بازیگر فیلم نیز بود که برنده جوایز جهانی شد، و فیلم در نهایت نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کرد.

فیلم‌های ’21 گرم’ و ‘بابل’

اینیاریتو همکاری‌اش با Arriaga را در دو فیلم بعدی‌اش ادامه داد که این سه فیلم در نهایت به یک تریلوژی تبدیل شد. قالب روابط و تراژدی، دوباره در فیلم 21 گرم در سال 2003 و با بازی نائومی واتس، بنیسیو دل تورو و شان پن، دیده شد.

فیلم بابل درباره افرادی با داستان‌های متقاطع در سطح بین المللی بود، و شهرت و تفکر عمومی درباره اینیاریتو را به عنوان فیلم سازی به دنبال شرایط سخت و ناامیدکننده، تثبیت کرد. از بازیگران این فیلم می‌توان به کیت بلانشت، برد پیت، آدریانا بارازا و رینکو کیکوچی اشاره کرد. این فیلم نامزد 7 جایزه اسکار شد که از جمله آن‌ها اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بود.

جشنواره فیلم ونیز

موفقیت فیلم‌های ‘بیوتیفول’ و ‘بردمن’

اینیاریتو بعدا فیلم بیوتیفول را در سال 2010 کارگردانی کرد و در فیلمنامه آن همکاری کرد. بازیگر نقش اصلی این فیلم خاویر باردم بوده است. این فیلم نامزد دریافت دو جایزه اسکار شد؛ بهترین فیلم به زبان خارجی و بهترین بازی برای باردم. از دیگر جوایز ارزشمند این فیلم نیز می‌توان جایزه بهترین بازیگر و نامزدی نخل طلای کن اشاره داشت. مسائال اگزیستنسیالیتی در سال 2014 با فیلم بردمن (یا فضیلت غیر منتظره جهل) ادامه پیدا کرد. این فیلم درباره عذاب‌های وارد بر یک بازیگر (با بازی مایکل کیتون) است که سابقا نقش ابر قهرمانی پوچ را ایفا کرده، و سعی می‌کند با بازی در یک تئاتر در برادوی نیویورک، میراثی جدید برای خود خلق کند.

جشنواره فیلم کن

در این فیلم، بازیگرانی چون ادوارد نورتون، اما استون و نائومی واتس به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم بردمن به عنوان یکی از مورد توجه‌ترین فیلم‌های سال از سوی منتقدان به شمار می‌رفت که این به طور ویژه‌ای به تصویربردای طولانی و حرکات دوربین آن مربوط می‌شود. اینیاریتو و همکارانش نامزد 9 جایزه اسکار شدند که مهمترین آن‌ها جایزه بهترین فیلم است. خود اینیاریتو برنده جایزه بهترین کارگردان و فیلمنامه شد که هنگام دریافت جایزه، از فرصت استفاده کرد و خواستار رفتار منصفانه برای مهاجران مکزیکی به آمریکا شد.

الخاندرو گونسالس اینیاریتو در سال 2015 با اقتباس از رمان بازگشته مایکل پانکه و با بازی لئوناردو دی کاپریو، فیلم بازگشته را در شرایطی سخت و هوایی بسیار سرد برای فیلمبرداری، ساخت، و فیلم در نهایت مورد توجه عموم واقع شد. این فیلم برنده جوایز گلدن گلوب بهترین بازیگر، بهترین کاگردان و بهترین اثر درام شد. بعد از آن این فیلم نامزد 12 جایزه اسکار شد. اینیاریتو با دریافت جایزه اسکار، بعد از جان فورد و جوزف منکیه ویچ، به یکی از سه کارگردانی تبدیل شد که دو سال متوالی این جایزه را می‌برد.

فیلم بازگشته

تازه‌ترین فیلم الخاندرو گونسالس ‘گوشت و شن‘ است که فیلمی واقعیت مجازی درباره زندگی سخت مهاجران و آوارگان است. این فیلم در هفتادمین جشنواره فیلم کن (2017) به نمایش در آمد.

.

منبع: bio

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر