;
coinex

فالکون 9 دوشنبه پرتاب می‌شود: پرتاب سومین موشک اسپیس ایکس در کمتر از 10 روز اخیر

فالکون 9 دوشنبه پرتاب می‌شود: پرتاب سومین موشک اسپیس ایکس در کمتر از 10 روز اخیر

شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس اعلام کرد که سومین موشک فالکون 9 خود را روز یکشنبه (2 ژوئیه) به مدار زمین پرتاب می‌کند. به این ترتیب این سومین پرتاب موشک فالکون 9 طی کمتر از 10 روز اخیر خواهد بود. اسپیس ایکس، 23 و 25 ژوئن (جمعه و یکشنبه هفته گذشته) هم دو پرتاب موفق را در کمتر از 48 ساعت انجام داده بود.

پرتاب جدید فالکون 9 قرار است از مجتمع تاریخی پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی انجام خواهد شد و ماهواره مخابراتی اینتلست ای 35 را به مدار پایین زمین می‌رساند. پرتاب روز یکشنبه هفته جاری، ساعت 7:36 دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی (23:36 به وقت گرینویچ) انجام خواهد شد.

همچنین اسپیس ایکس تائید کرد، در صورت تأخیر پرتاب روز یکشنبه، پنجره پرتاب دیگری برای روز دوشنبه باز خواهد بود. این شرکت خصوصی فضایی در پرتاب 23 ژوئن، پس از تأخیر چهار روزه، یک ماهواره ارتباطی بلغاری را به مدار زمین رساند و در باند فرود شناور اسپیس ایکس فرود آمد.

پرتاب 23 ژوئن از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شد که فالکون 9، ماهواره BulgariaSat-1 را حمل می‌کرد. در دومین پرتاب هم که یکشنبه هفته گذشته انجام شد، ۱۰ ماهواره شرکت ایریدیوم کامیونیکیشنز به مدار زمین پرتاب شدند. پرتاب روز یکشنبه از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا انجام گرفت. اسپیس ایکس با وجود تکنولوژی موشک‌های قابل‌استفاده مجدد، امکان پرتاب دو موشک را در خلال چنین زمان اندکی داشت.

پرتاب ماهواره BulagariaSat-1، دومین باری بود که این شرکت فضایی خصوصی از یک بوستر (تقویت‌کننده) بازیابی شده بهره می‌برد، در همین حال پرتاب روز یکشنبه هم سومین مورد از استفاده از بوسترهای بازیابی شده بود. شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس، اواخر ماه مارس (۱۰ فروردین) موفق شده بود که برای نخستین بار یک موشک فالکون ۹ را (که پیش از این هم در مأموریتی دیگر از آن استفاده کرده بود) به مدار زمین پرتاب کند و دوباره سالم در سکوی شناور خود در سواحل فلوریدا فرود بیاورد. بهره بردن از قابلیت استفاده مجدد به طور قابل‌توجهی هزینه پروازهای فضایی را کاهش می‌دهد، چنانچه ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس این موفقیت را انقلابی در پروازهای فضایی خواند.

شرکت اسپیس ایکس با پرتاب نخستین موشک قابل‌استفاده مجدد و فرود مرحله اول آن، موفقیت تاریخی را به دست آورد. البته در پرتاب ماه مارس، تقویت‌کننده تنها بخشی از موشک اسپیس ایکس نبود که دوباره مورداستفاده قرارگرفته بود، بلکه اسپیس ایکس در این مأموریت؛ برای نخستین بار موفق به فرود دماغه مخروطی ۶ میلیون دلاری فالکون ۹ هم شد.

این دو پرتاب، اطمینان به تکنولوژی موشک‌های قابل‌استفاده مجدد را افزایش دادند. در میان مسائل مختلف، ایلان ماسک امیدوار است که این تکنولوژی در نهایت هزینه سفرهای فضایی را کاهش دهند. ماسک پیش از این گفته بود که ارسال ماهواره با استفاده از موشک‌های قابل استفاده مجدد، ۳۰۰ میلیون دلار از موشک‌های یک سفره عادی ارزان‌تر است.

نمایندگان اسپیس ایکس اعلام کرده‌اند که این شرکت فضایی خصوصی، هم‌اکنون بیش از 70 مأموریت را رزرو دارد که ارزش آن‌ها بیش از 10 میلیارد دلار است. بسیاری از این مأموریت‌ها برای ماه‌های آینده سال جاری و همچنین سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده‌اند. برخی از این محموله‌ها متعلق به شرکت‌های خصوصی همچون ایریدیوم کامیونیکیشنز و برخی هم متعلق به سازمان‌های دولتی همچون دولت بلغارستان هستند.

.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر