;
coinex

ترامپ به اخلال جامعه علمی آمریکا ادامه می‌دهد: بخش علمی کاخ سفید هیچ کارمندی ندارد!

ترامپ به اخلال جامعه علمی آمریکا ادامه می‌دهد: بخش علمی کاخ سفید هیچ کارمندی ندارد!

ادامه حذف کارکنان دولتی با تخصص‌های علمی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ادامه دارد. روز جمعه، سه تن از آخرین اعضای دفتر سیاست‌گذاری علمی و تکنولوژی (OSTP) کاخ سفید هم درهای دفترهای خود را بستند. یکی از کارکنان در توییتر نوشت: “بخش علمی خالی شد. میکروفن زمین گذاشته شد (کنایه از پایان کار!)”

همه این سه کارمند از کارمندان باقی‌مانده دولت اوباما بودند. دفتر سیاست‌گذاری علمی و تکنولوژی کاخ سفید تحت رهبری بارک اوباما، 9 کارمند داشت که مغز اجرایی این بخش در مسائلی همچون آموزش اِستِم (STEM، سیستم آموزشی با تمرکز روی زمینه‌های بنیادی؛ علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات)، بیوتکنولوژی و پاسخ به بحران‌ها بودند. به نقل از CBS News، هیچ‌کس در این بخش دفتر سیاست‌گذاری علمی و تکنولوژی کار نمی‌کند و شواهدی هم از انتخاب جایگزین در دست نیست.

دولت ترامپ اعلام کرد، این کارمندان مازاد نیاز دولت بوده‌اند. یک مقام کاخ سفید به CBS گفت: “تحت مدیریت رئیس‌جمهور قبلی، دفتر سیاست‌گذاری علمی و تکنولوژی بیش آن چیزی که باید رشد کرده بود.”

دفتر سیاست‌گذاری علمی و تکنولوژی تحت مدیریت پرزیدنت اوباما 50 تا 60 کارشناس سیاست‌گذاری داشت. و پرزیدنت اوباما این بخش کاخ سفید را به بیش از 100 کارمند گسترش داده است. البته بااین‌وجود هم نمی‌توان این مورد را به عنوان مازاد به حساب آورد، در واقع تلاش دولت ترامپ، لزوما به معنی کاهش تعداد کارکنان به سطح پیشین نیست، بلکه چیزی بیش از آن است. در حال حاضر، تنها 35 نفر در چهار بخش دفتر سیاست‌گذاری علمی و تکنولوژی کاخ سفید فعالیت می‌کنند.

ژست جالب‌توجه باز آلدرین در خلال صحبت‌های ترامپ. ترامپ روز جمعه، فرمان اجرایی "شورای ملی فضایی" ایالات‌متحده را امضا کرد. این مراسم با حضور فضانوردان (از جمله، سرهنگ باز آلدرین فضانورد سابق و دومین انسانی که به ماه پای گذاشته) و مقامات اجرایی ناسا برگزار شد
ژست جالب‌ باز آلدرین در خلال صحبت‌های ترامپ. ترامپ روز جمعه، فرمان اجرایی “شورای ملی فضایی” ایالات‌متحده را امضا کرد. این مراسم با حضور فضانوردان (از جمله، سرهنگ باز آلدرین فضانورد سابق و دومین انسانی که به ماه پای گذاشته) و مقامات اجرایی ناسا برگزار شد

در حالی که محافظه‌کاران ممکن است، این بخش را به‌عنوان نمونه دیگری از ضایعات دولتی ببیند، برنامه پرزیدنت اوباما برای گسترش این بخش به‌خوبی نشان می‌دهد که علوم و تکنولوژی در هر جنبه از زندگی چه اهمیتی دارد. یکی از کارکنان خروجی دفتر سیاست‌گذاری علمی و تکنولوژی به CBS می‌گوید که پرزیدنت اوباما “باور قوی به علم و تلاقی فزاینده علم و تکنولوژی در طیف وسیعی از سیاست‌گذاری‌ها داشت.”

یک مقام کاخ سفید گفت: “همه کارهایی که انجام داده‌ایم، هنوز کاملا انجام ‌نشده‌اند.”

برخی باور دارند که کارکنان بخش‌های دیگر ممکن است، به این بخش اضافه شوند. اما به نظر نمی‌رسد، کارکنان دیگر بخش‌ها صلاحیت و کارایی کارمندان متخصص را داشته باشند. یکی از مشخصه‌های اصلاحات دولتی فعلی، خالی گذاشتن خیلی از جایگاه‌های دولت فدرال است. محدوده‌هایی که ترامپ مشخصا علاقه‌ای به آن‌ها نداشته، تضعیف شده‌اند. او علاقه‌ای به همراهی با کشورهای دیگر و یا استفاده از قدرت نرم ندارد، بنابراین وزارت امور خارجه هم تضعیف شده است.

او علاقه‌ای به علم و یا حفاظت از محیط زیست ندارد، بنابراین آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) از به‌کارگیری کارمندان جدید صرف‌نظر کرده و بیش از 1200 جایگاه شغلی را حذف کرده است. تعداد مشاوران علمی آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده آمریکا تا اول سپتامبر به 11 عضو خواهد رسید. این در حالی است که تنها تا چند ماه قبل، تعداد این مشاوران 68 نفر بود.

ویدئوی ویروسی دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی. باز آلدرین در مراسم امضای فرمان اجرایی ترامپ، نقل‌قول مشهور شخصیت سری انیمیشن‌های "داستان اسباب‌بازی،" باز لایتیر را بازگو کرد: "بی‌نهایت و فراتر از آن" اما به نظر می‌رسد، نمی‌داند فضا چیست؟!
ویدئوی ویروسی دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی. باز آلدرین در مراسم امضای فرمان اجرایی ترامپ، نقل‌قول مشهور شخصیت سری انیمیشن‌های “داستان اسباب‌بازی،” باز لایتیر را بازگو کرد: “بی‌نهایت و فراتر از آن” اما به نظر می‌رسد، نمی‌داند فضا چیست؟!

در همین حال دونالد ترامپ نمی‌داند فضا چیست و نمی‌خواهد هیچ‌کس در مورد آن به او آگاهی دهد. داستان ناآگاهی دونالد ترامپ روز جمعه به‌صورت ویروسی در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت پخش شد. ترامپ روز جمعه فرمان اجرایی “شورای ملی فضایی” ایالات‌متحده را امضا کرد. این شورا که از سال 1958 و تحت مدیریت دولت آیزنهاور فعالیت می‌کند، به رئیس‌جمهور امکان همکاری نزدیکی جهت اجرای سیاست‌ها و تصمیم‌های مربوط به فعالیت‌های فضایی را می‌دهد. این مراسم با حضور فضانوردان (از جمله، سرهنگ باز آلدرین فضانورد سابق و دومین انسانی که به ماه پای گذاشته) و مقامات اجرایی ناسا برگزار شد.

اتفاقی که در مراسم امضای این فرمان اجرایی افتاد، خیلی‌ها را به این فکر انداخت که اصولا رئیس‌جمهور ترامپ چیزی از فضا نمی‌داند! دونالد ترامپ در خلال سخنرانی خود گفت: “ما می‌دانیم که فضا چیست. همه‌چیزی که باید بگوییم فضا است.” و سپس رو به آلدرین به شوخی گفت:” آنجا فضای زیادی وجود دارد، درست است؟”

باز آلدرین که همواره به شوخ‌طبعی مشهور بوده و معمولا از نقل‌قول‌های معروف علمی تخیلی در صحبت‌هایش استفاده می‌کند، نقل‌قول مشهور شخصیت سری انیمیشن‌های “داستان اسباب‌بازی،” باز لایتیر را بازگو کرد: “بی‌نهایت و فراتر از آن” دونالد ترامپ هم در جواب گفت: “بی‌نهایت اینجاست. این می‌تواند بی‌نهایت باشد، ما واقعا نمی‌دانیم اما می‌تواند چنین چیزی باشد.”

شاید باید ترامپ به فکر مشاوره و آموزش از نیل دگراس تایسون (اخترفیزیکدان مشهور) باشد، اگرچه تصور نمی‌شود، او پاسخ تماس‌های ترامپ را بدهد، اما چیزی که مشخص است این که مسائل مربوط به علم و تکنولوژی همچنان ادامه دارند و پیشرفت‌ها در این زمینه‌ها ادامه خواهد داشت. تنها با اشاره به ژست جالب‌توجه باز آلدرین در خلال صحبت‌های ترامپ، به خوبی مشخص است که جامعه علمی به‌سادگی با چنین شرایطی سازگاری پیدا نمی‌کند.

.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر