;
coinex

طراحی مواد جدیدی که می‌تواند مسافرت مافوق صوت را به واقعیت تبدیل کند

طراحی مواد جدیدی که می‌تواند مسافرت مافوق صوت را به واقعیت تبدیل کند دانشمندان انگلستانی و چینی در حال طراحی نوع جدیدی مواد سرامیکی هستند. به عقیده این محققان، این مواد جدید در آینده به ما امکان انجام مسافرت‌های هوایی مافوق صوت را می‌دهد. به نظر می‌رسد، حق با آن‌هاست، ساخت این مواد پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود. بااین‌حال، اینکه چه زمانی مسافرت‌های تجاری مافوق صوت به واقعیت تبدیل می‌شود، هنوز نامشخص است. مسافرت هوایی، طی دهه‌های اخیر سریع‌تر شده است، اما بازهم پرواز از یک سوی سیاره به سوی دیگر، مدت زیادی طول می‌کشد. یکی از راه‌هایی که می‌توان به چنین هدفی رسید، مسافرت مافوق صوت است. همان‌طوری که حدس می‌زنید، این‌چنین هواپیماهایی سرعت مسافرت‌های هوایی را به‌طور چشم‌گیری بیشتر می‌کنند. بااین‌حال پرواز با چنین سرعتی برای مدتی طولانی، نیازمند قطعات خاصی است که قادر به تحمل فشار و حرارت باشند. این نوع مواد سرامیکی جدید، ممکن است، آن قطعه‌ی پازلی باشند که مهندسان هوافضا سال‌هاست، به دنبالش هستند. این پوشش جدید کاربید سرامیکی امکان مقاومت در برابر فشار و حرارتی تا 5 برابر سرعت صوت را دارد. ایده مسافرت مافوق صوت، سال‌هاست که مطرح شده، اما ساختن چنین هواپیمایی هنوز امکان‌پذیر نبوده است. ساخت هواپیمایی که دارای سرعتی برابر 5 ماخ و یا کمی بیشتر باشد، چندان ساده نیست. این مواد سرامیکی جدید ممکن است ما را یک گام بزرگ به مسافرت‌های مافوق صوت نزدیک کند. قرار گرفتن در معرض هوای اطراف (هواپیما در لایه‌های بالای جو) به‌تنهایی حرارتی بیش از 5.300 درجه فارنهایت (2926 درجه سانتی‌گراد) تولید می‌کند و این ماده ظاهرا در برابر چنین حرارتی مقاوم باشد. باوجود اینکه بیشترین مواد استفاده‌شده در بدنه هواپیماها، در چنین شرایطی موجب انحراف بال‌های هواپیما می‌شوند. اما، موادی که در بدنه هواپیمای امروزی به کار می‌روند، به‌سادگی ذوب می‌شوند و حتی اگر آسیب قابل‌ملاحظه‌ای نبینند، به مرور زمان از بین می‌روند. اکنون به لطف مواد جدیدی که توسط محققان چینی و انگلستانی ساخته‌شده، ما می‌توانیم به هواپیمایی فکر کنیم که در مقابل اکسیداسیون و تخریب مقاوم است. اگرچه طراحی این مواد پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود، اما لزوما به این معنا نیست که می‌توان از این مواد در هواپیماها استفاده کرد. البته دور از انتظار نیست که شرکت‌های صنعتی، زودتر از بقیه از مواد سرامیکی جدید بهره ببرند. به عنوان مثال، ممکن است، آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا از این مواد جدید بهره‌برداری‌های زیادی کند. بااین‌وجود، اینکه هواپیماهای مسافربری تجاری بتوانند از این مواد جدید بهره ببرند، هنوز چند سالی با آزمایش‌های تکنولوژی و اثبات آن فاصله دارد. بنابراین، هنوز هیچ‌کس در مورد زمان به واقعیت تبدیل‌شدن مسافرت‌های هوایی مافوق صوت چیزی نمی‌داند. این پیشرفت علمی دیگری است که می‌تواند به جوامع مختلف کمک کند، باهم در ارتباط باشند. سفر هوایی مافوق صوت، ممکن است، برای خیلی‌های در زندگی روزمره ایده چندان جذابی نباشد، اما می‌تواند، انقلابی در عرصه مسافرت‌های هوایی باشد. و البته در مقیاس تجاری، جایگزینی یک هواپیمای مسافربری 200 نفره با هواپیمایی جدید، چالش بسیار بزرگی برای غول‌های هوا فضایی جهان محسوب می‌شود.

دانشمندان انگلستانی و چینی در حال طراحی نوع جدیدی مواد سرامیکی هستند. به عقیده این محققان، این مواد جدید در آینده به ما امکان انجام مسافرت‌های هوایی مافوق صوت را می‌دهد. به نظر می‌رسد، حق با آن‌هاست، ساخت این مواد پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود. بااین‌حال، اینکه چه زمانی مسافرت‌های تجاری مافوق صوت به واقعیت تبدیل می‌شود، هنوز نامشخص است.

مسافرت هوایی، طی دهه‌های اخیر سریع‌تر شده است، اما بازهم پرواز از یک سوی سیاره به سوی دیگر، مدت زیادی طول می‌کشد. یکی از راه‌هایی که می‌توان به چنین هدفی رسید، مسافرت مافوق صوت است. همان‌طوری که حدس می‌زنید، این‌چنین هواپیماهایی سرعت مسافرت‌های هوایی را به‌طور چشم‌گیری بیشتر می‌کنند. بااین‌حال پرواز با چنین سرعتی برای مدتی طولانی، نیازمند قطعات خاصی است که قادر به تحمل فشار و حرارت باشند. این نوع مواد سرامیکی جدید، ممکن است، آن قطعه‌ی پازلی باشند که مهندسان هوافضا سال‌هاست، به دنبالش هستند. این پوشش جدید کاربید سرامیکی امکان مقاومت در برابر فشار و حرارتی تا 5 برابر سرعت صوت را دارد.

ایده مسافرت مافوق صوت، سال‌هاست که مطرح شده، اما ساختن چنین هواپیمایی هنوز امکان‌پذیر نبوده است. ساخت هواپیمایی که دارای سرعتی برابر 5 ماخ و یا کمی بیشتر باشد، چندان ساده نیست. این مواد سرامیکی جدید ممکن است ما را یک گام بزرگ به مسافرت‌های مافوق صوت نزدیک کند. قرار گرفتن در معرض هوای اطراف (هواپیما در لایه‌های بالای جو) به‌تنهایی حرارتی بیش از 5.300 درجه فارنهایت (2926 درجه سانتی‌گراد) تولید می‌کند و این ماده ظاهرا در برابر چنین حرارتی مقاوم باشد.

باوجود اینکه بیشترین مواد استفاده‌شده در بدنه هواپیماها، در چنین شرایطی موجب انحراف بال‌های هواپیما می‌شوند. اما، موادی که در بدنه هواپیمای امروزی به کار می‌روند، به‌سادگی ذوب می‌شوند و حتی اگر آسیب قابل‌ملاحظه‌ای نبینند، به مرور زمان از بین می‌روند. اکنون به لطف مواد جدیدی که توسط محققان چینی و انگلستانی ساخته‌شده، ما می‌توانیم به هواپیمایی فکر کنیم که در مقابل اکسیداسیون و تخریب مقاوم است.

به لطف مواد جدیدی که توسط محققان چینی و انگلستانی ساخته شده، ما می‌توانیم به هواپیمایی فکر کنیم که در مقابل اکسیداسیون و تخریب مقاوم است. این مواد جدید ممکن است ما را یک گام بزرگ به‌ مسافرت‌های مافوق صوت نزدیک کند
به لطف مواد جدیدی که توسط محققان چینی و انگلستانی ساخته شده، ما می‌توانیم به هواپیمایی فکر کنیم که در مقابل اکسیداسیون و تخریب مقاوم است. این مواد جدید ممکن است ما را یک گام بزرگ به‌ مسافرت‌های مافوق صوت نزدیک کند

اگرچه طراحی این مواد پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود، اما لزوما به این معنا نیست که می‌توان از این مواد در هواپیماها استفاده کرد. البته دور از انتظار نیست که شرکت‌های صنعتی، زودتر از بقیه از مواد سرامیکی جدید بهره ببرند. به عنوان مثال، ممکن است، آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا از این مواد جدید بهره‌برداری‌های زیادی کند. بااین‌وجود، اینکه هواپیماهای مسافربری تجاری بتوانند از این مواد جدید بهره ببرند، هنوز چند سالی با آزمایش‌های تکنولوژی و اثبات آن فاصله دارد. بنابراین، هنوز هیچ‌کس در مورد زمان به واقعیت تبدیل‌شدن مسافرت‌های هوایی مافوق صوت چیزی نمی‌داند.

این پیشرفت علمی دیگری است که می‌تواند به جوامع مختلف کمک کند، باهم در ارتباط باشند. سفر هوایی مافوق صوت، ممکن است، برای خیلی‌های در زندگی روزمره ایده چندان جذابی نباشد، اما می‌تواند، انقلابی در عرصه مسافرت‌های هوایی باشد. و البته در مقیاس تجاری، جایگزینی یک هواپیمای مسافربری 200 نفره با هواپیمایی جدید، چالش بسیار بزرگی برای غول‌های هوا فضایی جهان محسوب می‌شود.

.

منبع: themerkle

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    هواپیمای مسافربری مافوق صوت کنکورد که خود فرانسه وانگلیس سالها روی ان کار کردند در عمل زیاد موفق نبود وخیلی زود کنار گذاشته شد

    پاسخ