;
coinex

مأموریت مریخ ناسا با بودجه فعلی امکان‌پذیر نیست

مأموریت مریخ ناسا با بودجه فعلی امکان‌پذیر نیست

ناسا سال‌هاست در حال برنامه‌ریزی مأموریت مریخ است و همیشه این برنامه را به‌روزرسانی می‌کند. اما متأسفانه به نظر می‌رسد، شرایط برای سفر به مریخ چندان مساعد نیست. ویلیام گرستنمیر رئیس بخش سفرهای فضایی انسان ناسا، اعلام کرد که این آژانس فضایی نمی‌تواند با بودجه فعلی به مریخ دست پیدا کند.

گرستنمیر در طول جلسه چهارشنبه انستیتو آمریکایی هوانوردی و فضانوردی گفت: “نمی‌توانم یک تاریخ دقیق در مورد زمان سفر انسان به مریخ اعلام کنم. دلیل این هم بودجه است که تقریبا 2 درصد افزایش یافته و بنابراین سیستم‌های سطحی برای سفر به مریخ را در اختیار نداریم. و این ورود و فرود (در مریخ) یک چالش بزرگ برای ما است.”

ناسا پیش از این اعلام کرده بود که در دهه ۲۰۳۳، فضانوردان را به مریخ بفرستد و هم‌اکنون مشغول طراحی و ساخت کپسول فضایی به نام اوریون و موشک بزرگی به نام سیستم پرتاب فضایی (SLS) است. اما با این تفاسیر، از آنجایی که ساخت موشک‌های SLS و کپسول فضایی اوریون هزینه زیادی دارند. ناسا حتی قادر به طراحی وسیله نقلیه‌ای برای فرود در مریخ نخواهد بود. برنامه بعدی ناسا بسته به تأمین بودجه خواهد بود. گرستنمیر در خلال صحبت‌های خود اشاره کرد که ناسا ممکن است، علاقه‌مند به یک مأموریت اکتشافی در ماه باشد، پروژه‌ای که احتمالا از برنامه فعلی ساخت دروازه اعماق فضا (Deep Space Gateway) هم گسترده‌تر خواهد بود.

دروازه اعماق فضا که ناسا قصد پرتاب آن به فضا را در دهه ۲۰۲۰ دارد، مأموریت‌های مختلفی برای ماه و زمین را انجام خواهد داد و گفته می‌شود، شاید گامی مؤثری به‌سوی سفر به مریخ باشد. این پایگاه حتی می‌تواند به عنوان توقفگاهی برای نمونه‌های مختلف جمع‌آوری شده از سیاره سرخ و دیگر اجرام آسمانی به زمین مورد استفاده قرار گیرد. دروازه اعماق فضا خیلی کوچک‌تر از ایستگاه فضایی بین‌المللی ۱۰۰ میلیارد دلاری خواهد بود. این پایگاه مانور پذیر دارای اتاقکی برای خدمه و یک ماژول نیرومحرکه خواهد بود. همچنین دروازه اعماق فضا برخلاف ایستگاه بین‌المللی فضایی، به صورت دوره‌ای اشغال می‌شود.

گرستنمیر می‌گوید، دروازه عمیق فضا، فراتر از این‌که فقط یک سکوی پرتاب برای اکتشافات فضایی بیشتر است، می‌تواند از برنامه گسترده‌تری در ماه هم پشتیبانی کند. خوشبختانه تنها ناسا نیست که می‌خواهد به سیاره سرخ برسد؛ رسیدن به مریخ درواقع یک تلاش تیمی است. فعالیت سازمان‌هایی مانند ناسا بسیار به شرایط سیاسی و محدودیت‌های بودجه وابسته است، بنابراین آن‌ها نیاز دارند، حداکثر کارایی را با بودجه‌ای که در اختیار دارند، داشته باشند. اما یکی از روش‌هایی که می‌تواند این کارایی را به حداکثر برساند، همکاری با شرکت‌های خصوصی است.

ایلان ماسک مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت اسپیس ایکس هم چندی پیش اعلام کرد که ممکن است، در کنگره بین‌المللی فضانوردی (IAC) در استرالیا که ماه سپتامبر سال جاری برگزاری می‌شود، شاهد به‌روزرسانی برنامه سفر به مریخ این شرکت خصوصی فضایی باشیم.

اسپیس ایکس در حال حاضر، قصد انجام یک مأموریت بدون سرنشین را برای سال 2018 و یک مأموریت سرنشین دار به مریخ را برای سال 2025 را دارد. همچنین شرکت‌های بوئینگ و بلو اوریجین هم در حال برنامه‌ریزی برای فرستادن انسان به مریخ هستند. در واقع شاید، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی دیگری به‌جز ناسا و دولت آمریکا هم در برنامه سفر به مریخ مشارکت کنند.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر